Annons:
Etikettalkoholberoende
Läst 3799 ggr
glasskärvan
6/24/12, 3:47 PM

Skör nykter alkoholist skriver

Hej alla, ny medlem här. Hittade denna fina sida för en tid sedan och registrerade mig idag, då jag från och med idag är nykter alkoholist.

Det känns underligt att jag läsa att jag benämner mig själv så. Lite som en ny identitet, vilket det ju också är. Det ska bli spännande att börja resan och jag gör det på egen hand, solid som jag är. Hoppas ändå på lite stöd och uppmuntran från andra här på forumet som är och har varit i samma situation, då modet och kraften i något läge börjar prövas.

En snabb bakgrund om mig: Jag är 45 år gammal och har druckit på ett onormalt sätt sedan jag var 15. Smakade alkohol första gången på en kusins studentskiva när jag var 12 och förälskade mig ögonblickligen. Minns att jag redan då tänkte att hur länge kommer det att räcka innan jag får chansen att dricka alkohol nästa gång?

I åldern mellan 15 och 24 var jag alltid den som drack mest och snabbast. Minnesluckor var snarare regel än undantag. Spyor och slocknande var heller inga ovanligheter.

Vid 25 blev jag gravid och födde därefter tre barn på tre år. Klarade faktiskt av att vara någorlunda nykter under graviditeterna och dämpade också lite drickandet under åren när barnen var riktigt små.

Ändå har drickandet alltid funnits där, för att alltmer eskalera för varje år som gått. Då jag nu har haft semester under den senaste månaden har allt gått överstyr, har knappt haft en odrucken dag. Drickandet har startat tidigt på dagen, ungefär vid tvåtiden för att fortgå tills niotiden på kvällen då jag inte orkat vara uppe längre.

Så. Det finns bara en väg att gå och det är framåt, och utan att se bakåt för mycket.

PS. Jag är jättestolt över mina fina barn som fått stå ut med mig i hela deras liv. Jag är också stolt över att min man (som är barnens far)och jag har hållit ihop under alla dessa år trots mitt drickande.

Annons:
[Vargöga]
6/24/12, 6:17 PM
#1

Välkommen hit. Bra gjort av dig att sluta med alkoholen. Vi finns här och stöttar. Skrattande

glasskärvan
6/24/12, 7:20 PM
#2

Tack Vargöga Glad Jag hoppas verkligen att jag kommer att gå i land med det här, då jag skäms så otroligt mycket över allt jag sagt och gjort under mina år på fyllan.

Speciellt mycket ånger och ångest har jag över att mina barn har haft en sådan morsa som jag, fast de har aldrig klagat när vi pratat om det.

Så en liten spillra hopp har jag ändå att jag inte helt har klantat till allt.

[Vargöga]
6/24/12, 7:22 PM
#3

Håller alla tummar och tår för att du lyckas med detta. Skrattande

glasskärvan
6/24/12, 7:34 PM
#4

Jag tror inte att det längre finns utrymme för något annat än att lyckas för mig, Vargöga. Självhatet angående den gångna semestern och hur jag bara söp bort den är stort.

Därmed inte sagt att det kommer att bli lätt. Men man måste väl försöka tänka positivt, och idag har allt iallafall gått bra Glad

[Vargöga]
6/24/12, 7:37 PM
#5

Värst är det i början med abstinensen. Klarar du detta så klarar du det mesta.

Kan du sluta med alkohol så kan jag nog sluta med godis. Vi tummar på det tycker jag. Skrattande

glasskärvan
6/24/12, 7:49 PM
#6

Ja, vi tummar Flört Jag är också sockerberoende och nikotinberoende, så beroenden finns i överflöd för mig.

Nikotinet slutade jag med för 16 dagar sedan, mitt i värsta fylleperioden och allt. De tre första dagarna var för jävliga och då kom också min gamla fiende sockerberoendet och började pocka på.

Det är det som är det röriga med beroenden; ska man göra sig av med ett, kommer ett annat som kanske hållit sig borta under flera års tid och knackar på igen.

Därför känns det lite riskfyllt att göra sig av med alkoholen nu, då jag så nyligen lagt av med nikotinet och också verkar ha lyckats (hittills, iallafall.)

Men jag tror att jag kan ha chans att lyckas, jag börjar ju jobba igen imorgon så det är ju positivt.

Ja, släng du också ditt godis Glad

Annons:
[Vargöga]
6/24/12, 7:52 PM
#7

Härlig inställning.

Idag har jag inte ätit något godis. har inte ens arit utanför dörren och handlat. Så denna dag får bli min första dag precis som du.

Du har rätt om att ett nytt knackar på. Jag har börjat vräka i mig massor av bröd. Har blivit brödoman. Hehe!

[Beavis]
6/24/12, 8:29 PM
#8

Hej Glasskärvan

Välkommen hit, Ett modigt beslut av dig att sluta dricka och jag hoppas att du klarar det, En dag i taget.

Abstinensen kommer säkert bli jobbig då du druckit så länge men håll ut och kom ihåg att det finns hjälp hos AA, Länkarna mfl. Och självklart kan du skriva av dig här och få råd

indra-bus
6/24/12, 9:04 PM
#9

Vilket bra beslut.. Jag är nykterist inte nyker alkolist. Men jag har inte alltid varit de. Alltså hel nykterist.

Jag är inte så aktiv här men läser ibland för jag har en kommpis som efter en livs kris börjat dricka mer än vad som är "normal" hon har kört full med sina barn tex.

Har försökt att stötta henne utan att dömma. Alkoholen löser inte problemen den vattnar dem. Men tyvärr utan resultat..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Beavis]
6/24/12, 9:08 PM
#10

#9 Oftast är det så att man som missbrukare måste komma till ett vägskäl i livet på något vis för att motivera sig att göra en sådan för ändring i livet. Troligen har inte din vän kommit dit ännu? men konsekvens för hennes fyllekörningar innan hon skadar någon inte minst sina barn skulle kanske hjälpa.

indra-bus
6/24/12, 9:20 PM
#11

# 10 Ja jag har nog tack vare denna sidan förstått att de är på de viset. Men när hon kommer till insikt. Är jag den första att stötta..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Beavis]
6/24/12, 11:30 PM
#12

Jag har ju varit i samma situation som dig vad gäller alkoholiserad vän och det är svårt, jag trodde h*n hade nått sin botten och kanske hade h*n gjort det? men när personen väl vart nykter insåg h*n att livet var jobbigt och trillade dit igen. Trotts att h*n hävdade att det var annolunda nu och ni ville den verkligen… osv

Men jag tror på TS hon har något att leva för nämligen sina barn och verkar inte ha förstört den relationen ännu. Kämpa på det går

indra-bus
6/25/12, 6:05 AM
#13

De glömde jag att skriva.. Kämpa på heja heja. De är säkert jätte tuft men du klarar de ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
glasskärvan
6/25/12, 4:54 PM
#14

# 7 Hur har det gått för dig idag Glad För mig har det gått bra, andra dagen som nykter alkoholist je,je Glad Fast när jag kom hem från jobbet och var lite stressad när jag skulle göra mat och tvätta kläder märkte jag att sockermonstret började knacka på istället Obestämd Klarade dock av att ignorera honom.

# 8 Tack så mycket Glad Japp, jag är jätterädd för abstinensen och när den kommer att slå till. Jag skulle tippa på någon gång inom den här veckan iallafall. Har inte riktigt uttänkt någon strategi hur jag ska begå då, vilket är en svag länk i min kamp.

Ja till all lycka har jag inte förstört relationerna vare sig till mina barn eller min övriga familj, jag är väl skicklig på det här med alkohol Tyst

# 9 Uhh, kört full med sina barn Rynkar på näsan Ja, vi har alla våra gränser och fast jag varit rätt långt nere och under så lång tid (flera årtionden) har jag aldrig kört med promille i blodet när barnen varit i bilen.

En gång för drygt 20 år sedan körde jag berusad, inget hände, men det var väldigt ångestladdat efteråt för mig och gjorde att jag alltid varit pedantisk av mig med att aldrig köra med promille i blodet igen. Tack för hejapået Glad

[Vargöga]
6/25/12, 5:28 PM
#15

#14 Jo det går bra. Har lyckats mota bort tanken på att köpa något när blodsockret föll innan lunchen. Skrattande

glasskärvan
6/25/12, 5:35 PM
#16

# 15 Fint Glad Jag hejar på dig och jag hejar på mig!

[Vargöga]
6/25/12, 6:05 PM
#17

Heja oss. Skrattande

Porklash
7/8/12, 5:23 PM
#18

Ja heja er!!!!

pEr

indra-bus
7/9/12, 2:37 PM
#19

Hur  går de för er..

Jag har oxå börjat en kamp mot nikotinet har plåster nu  men endå..

Hoppas ialla fall att de går bra  Stötte kram..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Beavis]
7/9/12, 6:19 PM
#20

Ja hur går det Glasskärvan? Jag hoppas att du klarat dig men som vi skrivit ovan är något litet återfall ganska vanligt i början, man får bara resa sig och börja om ifrån början igen men med fler erfarenheter och lite visare.

Annons:
glasskärvan
7/9/12, 9:15 PM
#21

Nej men det går jättebra, som det är nu har jag inget sug efter att dricka Glad Antagligen beror det väl på att jag har sett mig tvungen att införa nikotintuggummina igen, ganska stort bakslag där. men genast jag införde dem igen så försvann alla vin och godissug, allt känns hur lugnt som helst bara man får tugga på tuggummina.

I värsta fall får jag väl ge dem ett halvår till och hoppas att jag då har blivit tillräckligt stark med att ha lagt alkoholen åt sidan då. För det kommer att rycka i hela kroppen och dra i alla sug när nikotinet ska bort igen Obestämd

[Beavis]
7/9/12, 11:54 PM
#22

Det tycker jag låter som ett förståndigt beslut.  Vänta tills du känner dig stabil i din nykterhet innan du lägger av med nikotinet. Kanske kan du trappa ner lite men absolut inte sluta  CT innan du är stabil i nykterheten  om du känner så.

Lycka till

glasskärvan
7/10/12, 7:45 PM
#23

Jo, det kan bli lite väl övermäktigt att sluta samtidigt med två beroenden som hängt med i trettio år.

Jag är så tacksam varje kväll då jag lägger mig att jag ännu en dag lyckats hålla mig nykter Glad

[Beavis]
7/10/12, 7:50 PM
#24

Skönt, det låter att kunna vara tacksam.

Grejen är kanske när man slutar med flera beroenden samtidigt att abstinensen blir för jobbig och man blandar ihop besvären och faller på "fel" beroende?

Kör hårt Glad

glasskärvan
7/11/12, 6:13 PM
#25

Det är just så det blir, alla ens beroenden rörs ihop till en enda röra och det är skitjobbigt. Som det är just nu fokuserar jag mest på att bli av med alkoholen, vilket jag tycker att jag lyckats över förväntan med.

Sedan blir det nikotinets tur, men före dess måste jag lära mig strategier om hur jag ska tygla sockermonstret som säkert kommer igen och knackar på etter många årtiondes frånvaro Obestämd

[Beavis]
7/11/12, 6:44 PM
#26

Det tror jag även det är en bra strategi. Vad jag läst och hört är det många som slutar med alkoholen som börjar med socker istället. Det finns ju även ett visst samband där.

Det kan vara bra att äta kolhydratreducerad kost för att konrollera sockermonstret när du slutar med rökningen.

Kanske kolla in på kolhydrater.ifokus för tips..?

indra-bus
7/11/12, 7:36 PM
#27

Vad kul att höra att de går så bra.. Du är jätte duktig..

Mitt ex sa faktiskt en klok sak. - Rom bygdes inte på en dag.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
glasskärvan
7/11/12, 11:24 PM
#28

# 26: Jo du, kolhydratreducerad kost är redan på gång, det är bara lite krångligt ifall jag lämnar bort för mycket kolhydrater då jag redan som barn hade benägenhet för lågt blodsocker. Jag har haft rätt låga värden ibland, ner till 2, men normalt ligger det kring 4-5. Sällan kommer jag upp till 7 fast jag just har ätit.

# 27: Taaack Glad Nej, här är det nog en dag i sänder även om allt råkar gå bra just nu då jag har flyt. Är lite småspänd för hur det ska gå när jag blir stressad för det är då jag brukar ta till alkoholen Obestämd

Kiyona
8/1/12, 11:04 PM
#29

Bra jobbat!

Har själv fått ett uppvaknande för inte sålängesedan. Har vetat om mitt problem med droger och alkohol gått på antabus och försökt sluta för andras skull.

Drogerna har jag inte slutat med för min egenskull, men hoppas att jag får insikt i det och framöver.

Men en sak i taget, det viktigaste först!

Blir två månaders nykternhet om en vecka för min del! Mår bättre än någonsin trots att jag är utan droger, alkohol och trapar ner mina stesolid.

Gratulerar till dig. Kämpa på!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Sundance Kid]
8/4/12, 12:05 AM
#30

Jag vill också försöka sluta dricka. Det är så svårt!! Känns *** som man är besatt av nånting!!! F*N!!

Kiyona
8/4/12, 5:10 PM
#31

Krävs bara en stor dos självdisciplin och en stark egenvilja och även utan detta har folk lyckats.

Ge det ett ärligt försök så ska du se att du slutligen klarar det! :)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Upp till toppen
Annons: