Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettalkoholberoende
Läst 2490 ggr
[Sundance Kid]
2012-08-03 23:54
0

Halloj

Jag försöker sluta dricka. Det är så J**** svårt!!!!

Tips behövs! Obestämd

Porklash
2012-08-04 12:10
1

Nu ställer jag en fråga som kan verka dum men det är för att kunna formulera ett svar: Vad skulle förbättras i ditt liv om du slutade dricka?

pEr

[Sundance Kid]
2012-08-04 17:46
0

Oj, nu satte du mig på pottkanten.

Jag vet inte. Jag har levt ensam så länge nu så jag vet inte hur det är att leva ett vanligt Svensson-liv. Har druckit vad folk brukar kalla, osunt i lite mer än 10 år. Innan kunde jag kontrollera det mer…

Sen mår jag bättre när jag dricker än när jag är nykter. Dövar rastlösheten lixom. Blir lugnare.

Det som skulle förändras är väl att jag får leva några år till. Egentligen vill jag ju leva. Fast inte som jag gör nu. I ärlighetens namn så kan jag bli advundsjuk på folk som verkar ha det så bra med familj och barn och åker tillsammans och storhandlar och hittar på saker ihop. Som att åka och se ungdommarna spela fotboll, rida eller vad de nu gör. Eller klippa gräsmattan medan frun sköter trädgårdslandet…

Känns som livet rinner ifrån mig och jag känner mig faktiskt som en åskådare. Nästan oskuld till livet, haha, usch! ObestämdOskyldig

[Sundance Kid]
2012-08-04 21:51
0

Ingen mer som har tips och råd?

thenameless
2012-08-05 00:13
0

Jag kan bara säga att jag känner igen mig i din känsla av utanförskap och längtan efter något annat svenssonaktigt.

Har du testat att sluta med hjälp av AA?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Sundance Kid]
2012-08-05 13:11
0

Det var ju bra på ett sätt att jag inte är ensam fastän inte så bra för dig att känna så.

Nej jag har inte testat AA. AA har dålig stämpel här. Men jag kanske ska lämna min umgändeskrets.

Trodde jag skulle få stöd här men en medlem har skickat ett otrevligt meddelande om att jag skulle vara någon jag inte är! Jag heter Hans, kallas Hasse, bor f*n i Solna och är 52 J*a år!

Finns det inga regler för såna påståenden?!!????!!!

Porklash
2012-08-05 13:50
0

Tråkigt att någon skickar ett sånt meddelande. Om det fortsätter hör av dig till mig som är Medarbetare här på beroenden. Vi har varit lite utsatta för troll så en del av oss kanske är lite väl på sin vakt?

Några tips är att kolla om kommunen har någon öppenvård för alkoholberoende. AA har ju redan nämnts. Länkarna är ju ofta fantastiska på att stötta varandra och de brukar finnas nästan överallt.

Rastlösheten som du pratar om är kanske nåt att titta på. Finns det tillfällen när du inte känner dig lika rastlös fast du inte druckit? I så fall: vad gör du då? Osv.

Jag har en ganska komplicerad syn på beroende där jag ser det som många delar som ska funka för att kunna få ett bra nyktert liv. Sen är ju begreppet "bra" en upplevelse fråga så… Men man börjar med att bestämma sig för att sluta dricka/droga/leva ut.

Hos de flesta beroende har ju "drogen" tagit stor plats i livet så den kan lämna ett stort tomrum när man slutar. Det gäller att hitta något positivt att fylla det med om det är så. Förhoppningsvis utan att "byta" "drog"/beroende.

Sen är du inte på något vis ensam. Där är ju AA och länkarna väldigt bra för där får man träffa andra med liknande erfarenheter och tankar.

Fokusera på vad du vill vinna med nykterhet. Det är mitt allmänna tips. Hitta det som är fördelarna. Du vet nackdelarna med att dricka så gräv inte där. Hitta de bra sakerna du ska uppnå!

En dag i taget och det viktigaste först. Du har verkat lagt många år till att komma dit där du är. Det kan ta lite tid att helt komma ifrån det.

Lycka till!

pEr

[Sundance Kid]
2012-08-05 14:16
0

Tack Per! Det skall jag göra om det fortsätter. För detta är ju Förtal!

Neja jag måste kika runt lite vad Solna har att erbjuda. Känner mig mer motiverad än någonsin av ditt svar. Rastlösheten finns alltid där. Sitter f*n aldrig helt still.

Skrev lite på healingsidan för jag tänkte om man börjar intressera sig för sådant så kanske man kan ändra sin livsstil fast jag vet inte. Det finns två som har välkomnat mig snällt på sidan fastän det skrivs ganska mycket,,, sen kom meddelandet.

Ska luska runt lite nu och kanske hitta någon stans att ringa imorgonbitti.

Hur lätt är det att bli inlagd på avgiftning?

Kan man få komma till något behandlighem eller terapiboende efter? Min bror som bor i Wyomning sa att det finns såna ställen där i USA.

vet du om det går?

Om jag får den möjligheten ska jag fan börja om på nytt sen. Byta namn, flytta. Hela faderullan! Ett stort tack ska du banne mig ha!

thenameless
2012-08-05 15:25
0

Tragiskt att du utsätts för troll när du söker hjälp. kan bara beklaga det jag med.

AA har inte alltid så bra rykte men det fungerar för många och om inte annat kommer du in i en gemenskap som strävar emot något bättre. Men även Länkarna mfl. är värt att undersöka. olika människor söker olika saker.

[Sundance Kid]
2012-08-05 15:45
0

#8 Finns det någonting annat än blockera som jag kan göra när jag blir utsatt för ett troll?

Det där med gemenskap är så klart viktigt. Mitt problem är att jag har svårt att sluta själv. Skulle behöva någon form av spark i baken! Cool

thenameless
2012-08-05 17:05
0

#9 Jag är dålig på att komma igång med saker själv också så jag brukar försöka hitta stöd ifrån vänner och annat för att komma igång. Därför tänkte jag just på någon förening typ AA och länkarna.

Vad gäller troll är det nob bara blocka som du kan göra jälv? Medarbetarna eller sajtägarna på iFokus kan även sätta ip-bann på användaren om den inte skärper sig. Kanske att pEr eller någon av värdarna här kan kan kontakta dem eller om du skickar ett mejjl till dem. Bifoga det mejl du fått ifrån dessa "troll".

[Sundance Kid]
2012-08-05 17:17
0

#10 Jo AA eller länkarna är kanske ett alternativ beroende på vad myndigheterna säger imorgon.