Annons:
Etikettövrigt
Läst 3657 ggr
robbanrottis
2012-07-09 21:59

Marijuana

Tjena hallå!

Jag dyker in här och kollar vad som händer. 
Jag är en en kille 25år. Rökt cannabis i 8år.

Jag har en fråga bara här på iFokus. Ser ni folk som röker majja som missbrukare/knarkare? 

Jag ser mig inte som missbrukare då majja har gett mig mitt liv tillbaka. Haft GROVA sovproblem och problem med benen. Och efter jag började röka så har mitt liv kommit tillbaka!
Kommer nog aldrig sluta röka.

som sagt det är olagligt och man åker fast så är det bara, jag pratade med min läkare och dom har infört cannabis som medicinsk form nu, inte röka men som en munspray och tabletter. Hur ska man prata med sin läkare för att få munsprayen? Då det fungerar som medicin för mig.

Vad tycker ni om legaliseringen av cannabis?

mvh

Annons:
[Beavis]
2012-07-10 00:03
#1

Hej och välkommen robbanrottis

Vi här på Beroenden har ju olika åsikter och utgångspunkter, de flesta av oss har en bakgrund inom missbruk av olika substanser, Men inte alla.

Jag personligen är emot marijuana som rekreationsdrog jag har sett nackdelarna och bieffekterna.

Men som du är inne på så har marijuana vissa positiva effekter i medicinsyfte så et blir lite ambivalent men som jag ser det så är enda formen som borde/kan legaliseras är denna nya medicinalmarijuana som sprayas eller itablett där "drogeffekten" tagits bort den är alltså raffinerad och som jag förstått det kan man inte flumma på den.

Jag förstår att du hade problem med sömnen och benen av något slag men tror att det går att lösa på annat vis. Men det är min spontana åsikt utan att ha träffat dig och utan att veta något mer om ditt problem än det ytterst lilla du skrev.

Porklash
2012-07-10 10:37
#2

Ja jag ser det som missbruk eftersom det är illegalt.

Jag är mot legalisering eftersom jag inte tycker vi behöver fler legala droger.

pEr

mayolica
2012-07-11 00:01
#3

Nej jag vill inte kalla en som röker majja för knarkare.

Missbrukare ? det beror på sättet du hanterar det. missbruk anser jag är att bruka något på ett omotiverat sätt och inte kunna styra över det själv, eller kunna begränsa mängden efter sin egen vilja.

Jag skiljer på missbruk och beroende oavsett vilken substans det gäller.

Är det inte missbruk och/eller beroende vill jag kalla det bruk av olaglig substans.

~ mayolica ~

[Beavis]
2012-07-11 01:55
#4

#3 Marijuana är narkotikaklassat och sålunda knark. brukare av knark=knarkare, sen spelar det mindre roll vad du läser in i ordet.

Det finns säkert "maijjarökare" som klarar att leva ett normalt socialt anpassat liv.

men faktat är ju ändå att du får en kick av det och hamnar i en "förändrad verklighetsuppfattning" (jag kom inte på ett bättre beskrivande ord)

Kan du bruka marijuana bara på fredagkvällen och eller endast på fester?

mayolica
2012-07-12 02:05
#5

#4 Ja  och eftersom alla vet det, så trodde att jag frågan var hur vi själva ser på saken, våra egna personliga åsikter. att kalla en som röker lite majja nån gång ibland knarkare tycker jag skulle vara väldigt vilseledande., flummare  i så fall,om personen röker offta. Kan annars kalla det för, att berusa sej med narkotikaklassad drog.

Själv är jag alergisk mot lukten o tål inte att vara i närheten av dom som röker sånt.  medicin i spray eller tabletter låter bra, om folk blir hjälpta av det

Begrepp som knarkare o missbrukare  tycker jag låter illa att kalla någon,använder gärna inte  titeln på någon som missbrukar knark heller.

~ mayolica ~

[Beavis]
2012-07-12 02:32
#6

#5 Jag är inte så känslig vad gäller titlar för det mesta. Men visst vill man kalla sig Droganvändare eller Knarkanvändare istället eller Brukare som också är ett populärt ord. får du gärna göra det.

Varför anser du att marijuana inte är en drog?

aja det var min åsikt. Ni får gärna ha era.

Annons:
mayolica
2012-07-12 11:56
#7

#6? men snälla duFörvånadhur läser du?eller uttrycker jag mej så dåligt? jag anser ju visst att det är en drog  .berusa sej med narkotikaklassad drog Allt som går att droga sej med ser jag som droger.,även alkohol kan vara en drog. Men jag förknippar inte alltid allt som går att droga sej på med knark. eller missbruk.

~ mayolica ~

theraphosa
2012-07-12 21:13
#8

Jag håller med dig ts, canabis har förendrat mitt liv med så sjukt mycke.
Jag har lärt mig att se på saker på ett helt annat sätt, jag kan slappna av och lägga alla neggativa tankar åt sidan och bara koppla av och fokusera på allt de possetiva. Livet känns ljusare när man är bäng och man känner sig glad på ricktigt. 

De där med munnspray låter väldigt spännande! skulle vela ha de, haha. 

Jag vet inte hur jag ser på de där med legalisering, finns för och nackdelar. Men efter planerande och en plan från babylons sida så kan de absolut vara ett allternativ till alkohol tycker jag. För om alla på krogen hade varit bänga ist för fulla så hade de inte varit lika bråkigt och mycke bättre stämning! Tänkt dig alla alkoholrelaterade händelsen, många av dem hade alldrig hänt om personerna varit bänga ist. 

De är drog för man "berusar" sin kropp med de och man känner av den. Men ett missbruk är som med vilen drog/sak som hällst, ett missbruk är vell alldrig bra men ett bruk behöver inte vara något dåligt.


mayolica
2012-07-14 22:53
#9

Det kan säkert verka fjantigt för många att vara så petig med benämningar,men det finns faktiskt ett syfte med att jag vill ha namnen på plats.

Att kalla den som bara röker lite nån gång ibland för samma sak som en tung narkoman som har svåra missbruksproblem kan gå fel för båda parter. Den som verkligen har svåra problem blir kanske inte tagen på allvar och får någon riktig hjälp, (för att det allt kallas samma) Den som inte behöver behandling kan bli skickad till ett behandlingshem som gör mer skada än nytta.

Att sätta titlar som missbrukare mm tycker jag inte heller är så lyckat,särskilt  unga personer som är osäkra på sej själva. o sin identitet.  Att sätta titeln missbrukare eller knarkare kan lättare göra att dom medvetet/omedvetet  tar till  sej den identiteten och börjar leva efter dom normerna som passar in på titeln.

Man heter inte problemets namn utan har fortfarande ett eget namn.  Samma sak med sjukdomar och diagnoser.

~ mayolica ~

Cederin
2012-07-25 04:16
#10

Känner några som röker, alla har normala liv med lägenhet, jobb, ett bra socialt liv och de är brighta i skallen. Jag förstår faktiskt inte riktigt hysterin om att det skulle vara dödsknark, när både alkohol och tobak är farligare. Tobaken ger ca 10 000 människor cancer varje år i Sverige, alkoholen dödar runt 2000. Cannabis dödar 0.

Medarbetare på Naglar och Hår

Porklash
2012-07-25 15:32
#11

Mayolica det är faktiskt lite tvärtom som jag ser det. Någon som använder ett preparat på ett enligt lag felaktigt sätt missbrukar.

Även t.ex. dem som tar för många Tradolan som dem har utskrivet av läkare.

Det som du kallar missbruksproblem är vad jag skulle kalla för beroende. En aktiv beroende missbrukar men man kan missbruka utan att vara beroende. Där håller jag med om att det är viktigt med "titlar"

Om ett preparat är olagligt, som marijuana är, så är allt "brukande" eller "användande" av det missbruk om det inte skrivits ut av läkare.

Diskussionen om "farligheten" är ointressant för mig i sammanhanget.

Jag ser inga positiva effekter av att folk använder sig av det annat än i medicinskt syfte. Så får det gärna stanna för mig.

Jag har inte sett någon anse att det är "dödsknark" av något slag alls.

pEr

[Beavis]
2012-07-25 21:44
#12

Bra talat Porklash. Jag kan bara hålla med i det du skriver.

Sen hur mycket det dödar eller inte jämfört med andra droger är svårt att jämföra då betydligt fler använder alkohol och/eller tobak än de som använder Canabis.

theraphosa
2012-07-26 08:11
#13

#12 fast där har du fel. Hur de finns religioner där man brukar marijuana, de finns länder där de är lagligt och de finns många länder där man odlar. Alkohol dricks de inte av i alla länder, de är vell mäst här uppe i väst. Och samma med tobak. Så att säga utan fakta att fler menniskor brukar alkohol och tobak mer än marijuana är fel för de vet inte du.


Annons:
[Beavis]
2012-07-26 14:18
#14

#13 Och inte du heller. jag vet däremot att marijuana är mer cancerframkallande än tex tobak. Det gör inte du uppenbarligen.

Canabis Sativa odlas nog överallt i de flesta länder av langare och brukare. Det är jag medveten om.

Att man inom vissa religioner använder droger av olika sorter är inget nytt. Det har man gjort sedan människan skaffade sig en trosuppfattning för hundratusentals år sedan. Det gör dem inte mindre farliga för det.

Marijuana är en drog som  kommer ifrån växten Canabis Sativa som  härstammar ifrån centralasien ursprungligen så det har du rätt i. Och där undviker de flesta alkohol av religiösa anledningar. Frekvent användning av marijuana och hasch leder ofta till amotivation  i vissa fall till deppression och kan även ge andra störningar.

Men det är fritt för dig att röka på hur mycket du vill.

mayolica
2012-07-26 14:38
#15

#11 Det där är inte sant,som jag ser det och om jag går efter hur det ser ut verkligheten. Att någon använder ett preparat som är olagligt behöver inte alls betyda att personen "missbrukar" preparatet. Om vi stannar kvar vid cannabis o marijuana,så har jag sett att det är vanligt att det röks sådant bara nån gång ibland på fester, eller bara vid vissa festliga tillfällen utan att överdriva rökandet på något omotiverat sätt. Det kan gälla människor som jobbar och har familjer och ett vanligt vardagsliv utan droger. Jag har svårt att se det som missbruk eller beroende.(vanligt i vissa kulturer)  Jag är väl medveten om att det även fins folk som röker dagligen och är beroende,men när det bara handlar om liten mängd,något enstaka bloss på kvällen utan att personen blir direkt påverkad. Så ser jag inte heller det som missbruk. blir det en massa okynnesrökande ser jag det som att missbruka.

Jag håller med om att överdosera mediciner och/eller inte kunna hantera dom på rätt sätt är missbruk, även om personen har dom utskrivna av läkare. Däremot ser jag inget missbruksbeteende i en person som tar tex en tradolan på grund av svår smärta,även om personen inte har dom utskrivet själv på recept.

Jag håller med om att man kan missbruka ett prepparat utan att vara beroende det.

Men jag anser att man kan vara beroende av saker utan att missbruka. Tex  kan man ha mediciner utskrivet på recept och vara beroende av dom och ta på rätt sätt utan att missbruka dom. Även mediciner utan recept och andra droger anser jag att det går att vara beroende av utan att missbruka dom.

Jag vet mycket väl att det enligt samhällets regler benämns att missbruka,oavsett om en person missbrukar eller brukar ,är beroende ,eller är beroende och samtidigt verkligen har svåra missbruksproblem på riktigt. Det är just det som kan bli så fel.

~ mayolica ~

theraphosa
2012-07-26 18:13
#16

#14 okej vännen, om du läser de jag skrivit en gång till så kommer du se att jag inte nemt något om vad som är farligare än de andra. Tänker inte äns diskutera de sånt här. 

De ända jag skrev vad om ditt påstående att "fler brukar tobak och alkohol än cannabis". Vilket omöjligt kan stämma. Om de änns går att beräkna. Men om du har statistik på de så får du gärna länka.

Ja de är ju de, på samma sätt som folk pnäpper en öl så tänder andra en spliff och njuter =)


[Beavis]
2012-07-26 22:18
#17

#16 Detta är en sajt för persoenr som vill sluta med sina missbruk och få sina beroenden under kontroll.

Om du är här för att lovsjunga haschet så har du kommit fel. det är inte vad beroenden.ifokus handlar om. utan är ett forum där vi hjälper och stödjer personer som vill sluta.

Om du inte stöder den policyn är du fri att vandra vidare till flashback eller någon annan drogliberal community.

theraphosa
2012-07-26 23:12
#18

#17 haha va! Jag har vell ändå inte promotat marijuana mer här än nån annan. Jag påpeka bara bristen på fakta i de du säger.


Emel
2012-07-27 03:09
#19

Även fast detta är en sajt för missbrukare och hur man ska bli kvitt sitt beroende så borde även frågor kring detta ställas och få sina rätta svar. Tycker inget i tråden har blivit OT heller.

Alla har rätt till korrekt fakta.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Porklash
2012-07-29 21:28
#20

#15

Självklart kan man vara beroende och få mediciner utskrivet av läkare. Men oftast så räcker inte de mängder en läkare skriver ut men för en del så funkar det och de har legal hjälp att vara fast i sitt beroende.

Hade alkohol varit illegalt så hade ett glas vin förutom i medicinskt syfte varit missbruk. Man kan självklart tycka vad man vill (det gör jag med) men juridiskt så är det så.

Men annars:

En intressantare fråga för mig är kanske när alkoholintag, som ju är lagligt i hur stora mängder som helst, blir missbruk? Vem bestämmer det? Vi själva? Det skulle förklara varför det inte går så bra kanske.

Eller varför gör det nåt om nån är beroende? Det är väl deras ensak? Eller?

pEr

Annons:
mayolica
2012-07-30 12:20
#21

Alkohol är en mycket  lömsk drog,eftersom det både är en festlig dryck och anses som något fint,  samhället ger dubbla budskap,och det är lätt att ursäkta ett alkoholmissbruk eftersom gränsen är så luddig.

Lite liknande kanske det är med mediciner,Har jag kronisk smärta och får smärtstillande mediciner utskrivet och kan röra mej och funka mer normalt bryr jag mej inte om ifall jag är beroende av medicinen. Då är det inte värt att pinas och vara handikappad för att slippa ett medicin-beroende (nu pratar jag om att ta medicin på rätt sätt,inte missbruka eller överdosera)  Det viktiga är då att medicinen fungerar så bra som möjligt med så få biverkningar som möjligt. Samma sak med många andra mediciner bland annat ångestdämpande. Tyvärr blir allt lite sneddrivat av att det är många som missbrukar och/eller leker med samma mediciner som gör att många kan leva ett drägligt liv som inte alls har något med missbruk att göra.

Det blir lite som att sparka på någon som redan ligger, att klanka ner på en som kämpar o strävar efter ett drägligt liv och behöver medicin som hjälpmedel. Tyvärr är det dom som blir lidande av att andra missbrukar mediciner.

~ mayolica ~

Kiyona
2012-08-04 18:27
#22

De flesta substanser går att missbruka bara man är en beroendeperson. Får avså det mesta om jag ska hålla en normal relation till substanserna.

Tycker det är löjligt att olagligöra medicinska substanser pga missbrukare och överdoserings olyckor. Det finns folk som är i behov av dem.

Sen att folk smutsar ner substanerna för att tjäna pengar är väl en annan femma.

Vad gäller cannabis är det en väldigt snäll drog. Och jag tycker definitivt att den är ett bättre alternativ än alkohol. På cannabis är chansen större att du somnar än att du får i dig för mycket. Och att råka ut för deppresion orsakat enbart av cannabis är högst ovanligt även för dem med dagligt långtidsbruk.

Jag skulle ju lätt välja cannabis före alkohol om jag nu överhuvudtaget var insatt med att bruka något av dem.

Men till faktum. Av någon anledning blev det ju olagligt. Men jag tycker ju det kan tittats över nu när vi sett alkoholens sanna jag. Borde ju finnas bättre alternativ än våran primitiva alkohol.

Är man en beroende ska man inte ens tänka tanken att bruka någon av dem!

En för mycket och tusen aldrig nog!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Pilskafinnen
2012-08-08 16:22
#23

Hej igen. Nu är jag tillbaka och jag hoppas Beavis blir glad. Jag har ingen aning om hur ts rökvanor ser ut och kan omöjligt uttala mig om han är missbrukare eller ej, med den enda vetskapen att han nyttjar en olaglig substans för att få sina besvär lindrade. Enbart att det är olagligt gör inte någon människa till en missbrukare som vissa anser. Hur menar ni då? Att marijuana skulle vara mer cancerframkallande än vanlig tobak är FEL,

Anledningen till att folk kan tjäna pengar på smutsiga droger är justa att det är olagligt. Skulle man lätta på lagarna skulle både värdet och skiten i knarket minska. Dessutom skulle vi spara massor av pengar, genom att låta vanliga människor som gillar att röka en gås mer än att ta ett glas vin till helgen, vara. Hederliga människor stämplas idag som kriminella trots att många av dessa begår ett brott utan något brottsoffer.

Kingbeat

Crapula
2012-08-12 16:09
#24

Jag har också rökt i 8-10 år. Jag röker dock inte varje dag längre eftersom att det absolut finns nackdelar med det. Den största nackdelen jag upplevde var att själva ruset triggade panikattacker. Då jag brukar det framförallt MOT panikattacker så är det ju inte världens bästa.

Jag röker endast strains som är bra mot ångest och panikattacker. Även fast det funkar så kan det vid överdrivet användande bli motsatt effekt. Men man känner ju själv.

Har som sagt hittat en balans nu och mår jätte bra med det. Men det är inte svart på vitt, dåligt eller bra.. Det beror på vem man är, vad man röker för typ av Cannabis samt hur ofta. Det är trots allt en drog så man måste begränsa sig, annars blir drogenditt liv istället för att drogen är en del av ditt liv. Man måste mogna upp och insé att det inte är guds gåva från himmelen endast utan har sina negativa sidor. Men för mig tog det nästan 6 år att insé det.

Kiyona
2012-08-16 03:12
#25

#23

Sålänge inte alla har tillgång till att handla varan kommer varan istället att handlas med på svarta marknaden. Kan inte direkt tänka mig att det skulle säljas utan åldersgräns utan att det skulle gälla samma som för alkohol. Detta kommer gynna till fortsatt handel på svarta marknaden. Och överallt finns där alltid resurser nog för ett rötägg att tjäna pengar på andras okunskap. Tyvärr. Det är vad jag tror…

#24

Håller med. Ens relation till droger likt allting annat är individuellt. Blir man som besatt utan ögon inför drogen kan man ju fimpa tanken att kunna leva med den. Att väga rätt siffror bland alla för-nackdelar och sedan handla ärligt därefter är en gåva inte alla har.

Men det är väldigt mycket vad man gör det till…Och hur man värdesätter det. Att fundera på om det kan tänkas vara värt att räkna in i sitt liv eller ej….Om drogen som sagt är ditt lev eller är en del av ditt liv…det är en svår gräns att dra.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Lumos1
2012-08-17 19:02
#26

Har inte läst hela tråden. men som användare förstår jag dig. Det gör att livet kommer tillbaka, för mig är allt bra tills det är borta, slut.

Ingen märker någon skillnad på mig som pårökt endast när det börjar ta slut…

Lika helvetiskt varje gång som nu i väntan…

Hur funkar det för dig när du är utan?

Upp till toppen
Annons: