Beroende av onyttig mat
Hej. Jag inser det först nu på senare tid men jag e beroende av onyttig mat. Dämpar min ångest med mat bla. pizza, hamburgare massa onyttigt i skitstora mängder. Min ekonomi lider med av detta. Kan lägga 100 kr om dagen på snabbmat. Jag väger 120 kilo å är 178 cm lång. Jag är skiträdd för att dö i förtid pga av hjärta eller stroke. Dietisten jag gick hos tycker inte det e nån mening att jag går där innan jag skärper till mig. Men jag klarar det inte. Är för tusan matmissbrukare ju. Hur sjutton ska jag vända detta tro?
Du borde kanske ta itu med din ångest på annat sätt. Söka hjälp via vården så kanske du lättare kan bryta ditt matberoende som du ändå själv tror kommer av ångest.
/Maria
Jag är inskriven i vården sen 7 år tillbaka på grund av stark oro, ångest å tvångstankar. Har prövat på det mesta nu. ingen verkar ju ta mig på allvar
#2 Oj då. Det var inget vidare.
Jag antar att du medicinerar. Har du testat KBT?
/Maria
Jag har testat båda delarna å gör fortfarande. Har även testat ECT vilket har raderat ut halva mitt minne.
Ja, du har ju sannerligen en massa problem och jag kan tänka mig att det ena triggar det andra och vice versa.
Finns det någon behandling du tycker verkar bättre?
Många mediciner gör ju att man får ökad matlust också.
/Maria
Jag vet inte vart jag ska vända mig. inte mycket som hjälper tyvärr. Äter abilify nu.
Abilify har som ovanlig biverkning bl.a viktökning men frekvens okänd. Din viktökning beror ju snarare på din mathållning
Jag vet inte hur du ska komma tillrätta med detta för det är ju bara ett av dina problem vad jag förstår.
Det gäller kanske att hitta vilken ände man ska börja med. Mår du bättre psykiskt så går det säkert lättare att stå emot matmissbruket.
Nu vet jag ju inte vilka diagnoser du har eller hur långt du kommit i din behandling men jag hoppas att du kommer tillrätta med dig själv.
Åtminstone så du kan leva ett drägligt liv.
/Maria
#6 Det är ett ganska vanligt svar härinne men jag säger det igen för det kan ju stämma även på dig.
Du kallar dig matmissbrukare. - kan det vara så att du är sockermissbrukare/kolhydratsöverkänslig? att äta sockrad mat eller med hög kolhydratsinnehåll som ex det vita brödet i dina hamburgare osv skapar ett sug hos dig som får dig att äta mer?
- Det finns flera organisationer i Sverige för detta Bland annat FAA -Food Addicts Anonymous och OA - Overeaters Anonymous. lnkar till deras hemsidor finns här där du kan göra tester/svara på frågor som kan "diagnostisera" dej
Testa jag tror att sänka kolhydratintaget kan minska ditt sug
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….