Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: narkotikaberoende
Läst 14487 ggr
camela
0

Benzo abstinens, HJÄLP!

Jag har ätit 2mg xanor i 2år,och för ett år sedan var jag tvungen att sluta ofrivilligt. Läkarens nedtrappningsschema var på 2 veckor och han trappade ner till 0,5mg direkt några dagar,sen 5mg oxascand.

Jag har fortfarande hemsk abstinens, svår ångest,depression,muskelvärk,derealisation,kan inte tänka, total utmattning..är helt sängliggandes.

Finns det inget som kan lindra abstinensen?

att kontakta psyk är helt värdelöst,dom förstår inte ens att det är abstinens.

tacksam för svar!

Lumos1
2

Fan vad jobbigt!Kämpa på!Finns inget som kan lindra som jag vet om..

Det jag kommer på som jag har gjort för att stilla den sortenns abs är,

försök äta och dricka gott,underhåll dig med annat som kan skingra tankarna..läsa, filmer, ljudband?…om det kan få dig att känna dig bättre.

Orkeslöst är hemskt att vara, försök få igång dig mer och mer lite i taget..

Låter skittråkigt jag vet…men jag är ett bevis på att det kan fungera!

Av alla mina beroenden är detta ett av dem som jag lyckats bli av med- jag hade slut och det fanns inte mer och inget jag kunde göra åt det.

Ta dig igenom den här tiden, tänk att hur helvetiskt det är så är imorgon en annan dag..

Ny dag, nya möjligheter

Ta din tid, kan du be någon om hjälp?Vän eller familj?

Vet inte om jag var till någon hjälp men hoppas på det! var stark och ge dig inte.

Men abs ska inte vara hur länge som helst, hur länge har det varit såhär?

Annars kanske läkaren har varit för snabb med nedtrappningen..

SSKAnna
3

Jag tycker att det nedtrappningsschemat är rent önsketänkande från läsarens sida. Jag tror en tumregel är högst 10% i veckan.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

thenameless
0

Missförstod jag? Eller absar du fortfarande så svårt ett år senare?

äter du fortfarande 0,5mg Xanor samt 5mg Oxascand? kan det ha förlängt absen i så fall?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

SSKAnna
0

Nu fattar jag också; efter så lång tid är det förmodligen inte abstinens. Du har kanske så svår ångest! Det som du upplever som abstinens är kanske så dåligt som du mår av din ånges?

…and the book says:

thenameless
0

#4 Ahh ja det låter ju troligt. Kan vara idé att kanske få terapi och annat icke opioidmedel att hjälpa?

SSKAnna
1

#4- Hmmm. nu var det ju visserligen benso vi snackade om.. :) Jag råkar faktiskt tycka att det kan vara motiverat med behandling med bensodiazepiner. Jag hade själv, stundvis outhärdlig ångest innan jag fick rätt diagnos och medicin (ADHD). Efter ett tag fick jag ha en rätt hög dos v.b max 3/dag och jag blev ofta anklagad för att vara beroende.

När min ångest sedan försvann kunde jag lätt klippa av dosen helt utan minsta abstinens för jag hade ju inge ångest eller depression då heller!

Jag hoppas att T.S får hjälp av läkarna med detta för det som tolkas som utsättningssymptom är i själva verket ofta ett recidiv, dvs. grundproblemet kommer tillbaka.

…and the book says:

thenameless
0

#6 sorry jag blandade ihop namnen