Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 2141 ggr
SSKAnna
0

Det här med återfall?

Jag funderar lite på vad det betyder för andra.. Jag har inte levt ett typiskt missbruksliv och har i princip aldrig haft ens kontakt med människor som missbrukar aktivt. Jag har kanske inte suttit så hårt fast i någon substans som de flest andra har och därför inte betraktat återfall på samma sätt. Jag har däremed kämpat lika hårt och lika många gånger "återfallit", med stor sannolikhet men undrar ändå..

Jag undrar vad människor menar med att "ta" ett återfall? Är det liksom ett mer planerat eller genomtänkt sätt att återfalla? Det låter liksom så; som att helt medvetet springa rakt in i en vägg.

Är de återfallen på något sätt lättare att komma tillbaks från??

Jag hoppas någon kan klargöra detta lite för mig… :)

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Porklash
0

Det är när beroende väljer att leva ut sitt beroende efter att ha varit inaktiv i missbruk av vad det nu är.

Så, som jag ser det, inget beroende inget återfall egentlig mening.

Varför man säger ta är för att det är ju det man gör. Man väljer att återfalla detta kanske är mer eller mindre medvetet men ändå…

pEr

SSKAnna
0

Är det bara så man säger nu för tiden alltså; att TA ett återfall? Annars tycker jag att man har sagt "få ett återfall" förrut?

Om beroende är en sjukdom så tycker jag att ett återfall inte bara är något man väljer utan snarare "drabbas av" liksom..

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Gronstedt
0

Även om det är en sjukdom att vara en beroendepersonlighet, så har ju vi som är beroende ansvar för våra handlingar. Det är svårare för oss än för andra att låta bli att dricka, eller vad det nu är vi är beroende av, men det fritar oss inte från ansvaret. Vi, som alla andra, kan välja att dricka eller inte. Sjukdomen kanske gör att vi inte klarar att välja att låta bli, men det är ändå vårt val.

Att man numera säger TA återfall återspeglar nog denna tanke, att missbrukare visserligen har en sjukdom men för den skull inte är hjälplösa offer utan har ansvar för att hantera sin sjukdom.

Samhället har ansvar för att hjälpa missbrukaren att hantera sjukdomen - inte för att bota personen. För det går inte. Är man alkoholist (till exempel) kan man bli en nykter alkoholist, men alkoholist är man hela livet.

mayolica
0

#2   Om beroende är en sjukdom så är det oxå väldigt vanligt att det ingår i den sjukdomsbilden att göra sej till offer. Att slippa ta ansvar för sina handlingar,hitta på ursäkter och skylla ifrån sej. Det är alltid något eller någon annan som orasakar allt som händer.

Att TA ett återfall beskriver något någon gör,det är en medveten handling- att FÅ ett återfall beskriver att någon får något. För att någon ska kunna få ett återfall måste den personen göra något.

Om en alkoholist går först till bolaget och köper något med alkohol i och sen dricker av det,då blir det en lång kedja av medvetna handlingar och egna val. Då är det knappast något som  personen får eller drabbas av,om personen blir bjuden på alkohol och tackar ja så är det också ett medvetet,även då tar han eller hon ett återfall. Låter personen bli att dricka alkohol får h*n inget återfall.

~ mayolica ~