Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 5534 ggr
bummsan
1

Nässpray

Mitt beroende kanske inte är så grovt men jobbigt som tusan.

Jag har använt nässpray i 12-13 år i stortsätt dagligen,

Sökt massor med hjälp men inte rätt tror jag, cortison och allt va de är. Men jag får panik när inte luften kommer in som det ska.

När jag åker bort är det viktigaste jag har med mig nässpray lypsyl, plånbok. Resten är inte så noga.

Jag vill verkligen ha ett liv utan den lilla flaskan,men står jag ut????

Nån som har tips?

Mvh Bummsan

AnneN
0

Jag vet att det är ganska vanligt att bli beroende av nässpray, men tyvärr har jag inte några direkta tips.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kia
0

Inga tips men kanske ska du göra som med allt annat beroende. Starta en timme /minut/ dag i taget att inte använda. Jag brukar tänka att denna dagen ska jag inte sen vad jag gör imorgon är oväsentligt och sen tänker jag så varje dag. Ibland får jag hacka ner det i mindre än dagar men då gör jag det.

/Kia

Gronstedt
1

Just nässprej får ju väldigt snabba och jobbiga konsekvenser när man inte använder det, näsan blockeras eller det rinner och är äckligt. Det blir jobbigt både fysiskt och socialt på ett väldigt påtagligt sätt. Ofta är näsan också sårig och fungerar inte normalt.

En sak som kan underlätta när man ska sluta med nässprejen är att smörja näsan inuti med hudkräm, lypsyl eller liknande Det lindrar sårighet och snorighet i själva näsan. Man ska förstås inte snorta upp hudkräm i bihålorna Tungan uteFlört.

En del tycker det är löjligt att vara beroende av nässprej, men det är det verkligen inte! Det kan vara skitjobbigt och är absolut ingenting att skratta år. Lycka till bummsan!

kerstinjo
0

Jag har aldrig hört talas om det så jag sökte lite på "nässpray o missbruk", tydligen är det mycket vanligare än jag hade en aning om.

Hittade den här länken http://hd.se/halsa/2008/02/11/missbruk-av-naesspray-skapar-stort/

Kerstin 

bummsan
0

Tack för länk tippset har läst och så är det till stor del för mig med. Men jag är inte tyst om mitt problem..

Skicka gärna mer tipps. Mvh Bummsan

kerstinjo
0

Sök på nässpray o missbruk så får du upp en hel del.

Kerstin 

aadlihtam
0

Jag har med haft nässpray beroende i 4-5 år och fick för 1,5 månadsen nässblod som aldrig gav sig för att mina näsa va så förstörd. Så jag fick åka till akuten och han sa att jag absouslt inte får använda nässpray mer för jag tunnat ut kärlen.

Det va det bästa för mig. Bli skärmd och bara sluta.

Dom tipsen jag har som man kan göra för att underlätta lite är rinockort en allergispray som tar bort svullnaden endel som gör att man sen kan sluta med och va fri. Eller saltvattensprat med aloevera ska också hjälpa.

Jag tror kanske att du som jag dock inte tycker att någonting annat hjälper än nässpray och man blir panikslagen när man blir helt tät och måste ha spray.

Så mitt bästa tips är att bara stå på sig och sluta och kämpa utan hjälpmedel. Jag har varit utan de nu i snart 2 månader och det börjar lätta! Är mest tät på kvällen nu men snart är jag helt fri!!!

lycka till!

bummsan
0

Oj ja hade glömt bort denna tråden!

Men kan väl berätta att jag varit fri i 4 år. När min dotter föddes den 22/2-09 försvann täppan. Glad

aadlihtam
0

härligt!!! :D

[malinska]
1

haha.. jaha så man måste vänta på att föda barn innan detta beroende någonsin försvinner ;) men va skönt för dig!

thenameless
3

Låter jobbigt för de eventuella män som har denna problematik…..Obestämd

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[LemonLime_]
2

#11 Män tar väl del av föräldraskapet lika mycket som sin partner? Att sätta ett barn till världen skapar mycket känslor för både far och mor.

thenameless
0

#12 Delvis så skämtade jag men om  det var en fysisk reaktion som gjorde TS  abstinent så kan ju inte en man göra samma sak. Visst kan en man gå igenom en massa psykiska sensationer som upplevs som fysiska men om det klrnar uppe en upplevs nästäppa? Ja jag är tveksam men om det hänt/händer någon man rapportera gärna.

[Starman]
0

Det här hindrar dig alltså från att leva ett normalt liv?

[malinska]
0

#14 Jag svarar gärna på den :) Jag har vart beroende av nässpray i minst 15 år. Jag har med mig nässpray vars jag än går å råkar jag glömma den hemma måste jag antingen åka hem lr på apoteket å köpa en ny. för när nästäppan kommer får man panik å då spelar det ingen roll vad jag gör. Jag har typ 20 tomma nässpraysflaskor undanstoppade så att att om det mot förmodan skulle krisa så kan jag bryta upp dom å ta dropprana. Jag antar att det finns ngn bakomliggande orsak till denna täppa. för min del en whiplash. har hört att många med nackvärk kan vara riktigt täta i näsan.

Visst detta är inget allvarligt beroende men det blir skit dyrt i längden. för min del 3 flaskor i veckan år efter år. 384 kr / mån och 4608 kr/ år! var tvungen att räkna ;) jag tänker inte ens slå på 15 år då får jag bara ångest! Men näsan min håller sig annars väldigt frisk å kry å läkarna skulle inte ens kunna gissa mängden spray som åker upp där ;) Vissa förstör slemhinnerna totalt!

thenameless
0

Jag skulle ju gissa på att det är det faktum att du/ni förstör era slemhinnor i näsan som ger känslan av "täppa" och sprayen återfuktar dem ett kort slag bara.

Om ni kan hålla upp ett slag kan de börja fungera igen som hos bummsan som troligen fick annat att fokusera på när dottern föddes så att slemhinnorna hann återhämta sig??

vallhund
0

kl

En av mina arbetskamrater slutade efter att ÖNH läkaren frågade hur läge hen snortat kokain, inte så mycket till mellanvägg kvar där.

Numera tar hen det vb, men aldrig mer än 5 dagar, efter det förloras effekten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Starman]
1

Har du provat KBT?

[malinska]
0

# 15 varför ska jag pröva kbt tycker du?

#16 jo jag har slutat vid flera olika tillfällen (flera månader) som då varje gång har lett till bihåleinflammation. så till och med min läkare föreslår fast han eg inte får göra det att det nog är bäst jag använder sprayen, har även rhinocort lr nasonex lr va det nu är dom heter idag och det minskar anv av nässprayen. som sagt whiplash som troligtvis ligger bakom.

jag tror dock inte trådskaparens använding av nässpray bara slutade för att hon fick annat att tänka på. snarare ngt med att hormonerna förändras när man fött barn. Väldigt vanligt att kvinnor som är gravida blir tok beroende av nässpray som sedan försvinner när dom fött barnet. Händer ju mkt knasigt i våra kroppar tyvärr :)

thenameless
1

#19 Det var bara min lekmannateori, Jag har absolut ingen aning om hur det kom sig att hon kunde sluta.

vallhund
0

# 19

Källa på att gravida kvinnor är mer benägna att bli beroende av nässpray än andra?

Fö bör vissa läkare bli av med sin legitimation.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[malinska]
0

#21 oj nä så seriös är jag inte att jag kan namnge ngn källa men många av mina väninnor samt deras vänninor har upplevt detta å då har barnmorskorna sagt att detta inte är ovanligt. Så jag kan inte säga att detta är sant eftersom jag sj inte hört det och även aldrig sj vart gravid. Så kan väl ta bort detta påstående direkt då. Man är väl bara en sån här som snappar upp lite info här å var.

"Fö bör vissa läkare bli av med sin legitimation."

riktat till min pga nässprays situationen? finns värre saker en läkare kan göra isf.