Shoppingberoende?
Hej!
Det är ett stort steg för mig bara att registrera mig här och erkänna för mig själv, och till sist för min man, att jag har problem. Min man har en mycket god ekonomi, tack vare ett stort arv samt att han är väldigt ekonomisk. Jag har såklart fått många fördelar av detta, han har bland annat betalat vårt hus och alltid också betalat mer av våra gemensamma utgifter (vi har två barn tillsammans). Vi har båda två bra jobb och tjänar bra, och vi bor billigt tack vare en mycket stor kontantinsats på huset. Jag har nu äntligen erkänt för honom att jag har 70 000 i lån (har samlat alla lån och krediter hos min bank) och att jag har bränt 100 000 kronor jag fått av honom på i stort sett ingenting. Jag kan handla kläder, smink, frisörprodukter, leksaker till barnen, hälsokost och mat för ofantliga summor, som jag ju egentligen inte har.
Jag trodde att min man faktiskt skulle lämna mig denna gången, men han finns vid min sida och ska stötta och hjälpa mig, dock inte ekonomiskt det får jag reda ut själv. Dock under förutsättning att jag söker hjälp för mina problem.
Jag vet egentligen inte varför jag handlar på detta sättet, men det känns både som att jag har förtjänat det och att det är ett tvång. Jag har också en lång historik av bulimi.
Finns det någon med liknande problem här inne? Är enda lösningen att söka hjälp hos terapeut och hur vet jag vart jag ska vända mig i så fall?
Hej och välkommen.
Det är ett stort steg du tagit och förhoppningsvis kan det leda dig ur missbruket.
Shoppingmissbruket stimulerar troligen samma delar av hjärnan som mat/substansmissbruk, och är svårt att ta sig ur. På sajten finns flera andra trådar i ämnet du kan läsa om du skulle vilja.
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….