Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 3191 ggr
Anonym
Anonym 
2012-10-16, 20:42

Lite sockerberoende..?

Hej!

Alltså, jag kan inte sluta att äta gott. Jag älskar kakor, godis, ostbågar, choklad, läsk m.m

Det är väl sockerberoende? Jag äter något gott varje dag, hur kan man sluta?För jag går bara upp och upp i vikt hela tiden, men det är verkligen svinsvårt att stå emot suget!

Behöver verkligen hjälp :(

Gronstedt
2012-10-18, 15:38

Det är svårt att stå emot, men enda sättet att stå emot är att stå emot, tyvärr. Man måste hitta den där verkliga motivationen på något sätt, och den är unik för varje människa.

Det underlättar också om man kan distrahera sig på något sätt när suget är starkt - träna, städa, lösa korsord, läsa eller vad som helst som hindrar en från att vanka ut i skafferiet och stoppa munnen full …

Jag har fått diagnosen sockerberoende och försöker här hitta fler som har fått samma diagnos eller som misstänker att de är sockerberoende.

Jag ser att ni finns och vi kan kanske hjälpa varandra att sluta äta sött. Ibland behöver man en spark i baken!

Jag var och handlade idag. Skulle bara köpa kattsand och en citron. När jag kom hem ifrån affären hade jag sådan abstinens att jag fick köra tillbaks till affären för att köpa "rätt dos" så det skulle räcka hela kvällen. Abstinensen är fruktansvärd när man ska gå av socker. Men jag blir bara rundare och rundare och jag behöver sluta. Jag är själv behandlingspedagog snart och ska hjälpa andra med beroende av olika slag och då känner jag att jag måste ha jobbat med mitt beroende själv.

thenameless
2012-10-20, 02:54

#2 Du har det svårt, kolhydratberoendet är ett helvete för der som drabbas. Tyvärr är nog det enda som hjälper en kolhydrat reducerad kost för at minska suget. LCHF kosten fungerar för många, inte alla men måpnga och kan vara värt att testa, kanske i tillsammans med en tolvstagsrörelse som FAA lee OA båda riktar sig till personer me sockerberoende.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

Siggebus
2012-11-17, 19:06

http://www.bittensaddiction.com/

Du är inte ensam - många har större problem med socker än vad folk i allmänhet tror.

Framåt
2012-12-13, 07:29

Jag har ett väldigt svårt sockerberoende.Det är en lång mödosam process att bli abstinent.På systersajten "kolhydrater i fokus" har jag fått mycket tips och stöd under fliken: vi som är beroende.Fler som skriver där än här!

Har du läst Sockerbomben av Bitten Jonsson och Vitt begär att Gunilla Sahlin?

[YukiOni]
2013-01-03, 12:46

Jag är sockerberoende. Inte så med kakor o godis, utan Coca-cola. Klara mig en dag utan det men huvudet börjar bulta o min kropp SKRIKER efter cola. Tränar ofta så har inga direkta problem med det, förutom att jag hatar att jag har svårt att gå längre än en dag eller två utan T.T

Peppe
2013-01-09, 21:17

Jag är sockerberoende och har varit i 10 år,sedan jag var 12 år.

I höstas försvann det på ett oförklarligt sätt, vilket gav mig en skjuts i början för att kunna sluta. Jag fick fortfarande kämpa men den där första hemska dagen slapp jag. den kom senare istället men då visste jag att jag kunde klara det.

Var utan socker i 7-8 veckor, bortsett från mina tillåtna lördagar. Det sprack när jag åkte på semester 1 vecka innan jul, sedan kom julen på det och sedan nyår. jag ramlade tillbaka i beroendet direkt.

I måndags slutade jag igen. första dagen var vidrig. Jag grät och tjurade hela dagen, hade en enorm huvudvärk och förpestade min omgivning.

Nu har snart dag 3 gått och jag sitter här med sockersug, men min räddning är att jag snart ska gå och lägga mig med vetskapen om att jag klarat ännu en dag.

Här är mina tips!

1. Ta in budskapet att sockersuget i stort sett alltid egentligen är behovet av något annat. Oftast törst, därefter hunger.
  2. Använd dig av punkt 1, det är ditt vapen. Sätt regeln att såfort du blir godissugen, gå bums och drick ett glas iskallt vatten. Svep det oavsett om du vill eller inte. Detta kommer många gånger ta bort suget för stunden och du har klarat en timme till!
  3. Gör en plan för vad för mat du ska äta för dagen, eller gärna för veckan. Koncentrera dig på nästa mål. Gör en plan för vad du får äta om du blir sugen och är småhungrig, t ex en morot eller en macka, såklart efter att du först druckit ditt glas med vatten!
  4. Håll dig sysselsatt.
  5. För mig fungerar det bra att äta på lördagar. Måndag-torsdag är det min räddning, att veta att på lördag, då får jag äta hur mycket jag vill! Och det får jag, jag har inga begränsningar på lördagar även om det naturligt blir så att jag inte äter så mycket när jag inte längre är van vid det. Reglerna är dock att godiset inhandlas på lördagen, och får ätas fram till 00.00 sedan slängs resten. Eftersom jag bor 1 mil utanför samhället blir det ofta eftermiddag innan jag fått tag på godis, då har halva dagen gått och jag har halverat mängden godis.
  6. På lördagkvällen mot slutet av godisätandet så börjar jag arbeta med mig själv mentalt. Hjärntvättar mig själv med att godiset inte är gott.

Detta fungerar för mig, jag är stenhård mot mig själv nu. Knepet är att hela tiden hala på godiset. Timme för timme, minut för minut. Gör vad som krävs.

Kom ihåg att hur jävligt det än känns, så kommer dagen ta slut. Imorgon är en ny dag och då känns det säkert lite bättre.

Lycka till!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Anonym
Anonym 
2013-01-10, 17:55

#8 Åh gud tack för att du skrev så långt!

Jag har faktiskt slutat att äta godis typ.. jag fick ett nyårslöfte med min kompis att inte äta godis, kakor, bakelser, bullar, kolsyrad dricka, helt enkelt (fast vi får dricka kolsyrat vatten, men det dricker jag inte ändå). Men imorgon så ska jag äta bullar, för att vi kommer baka det på hemkunskapen i skolan så då är det okej. Så varje fredag får jag äta det vi lagar i skolan, och min kompis har HKK på torsdagar så hon får äta det då.

Fast jag har faktiskt fuskat om jag ka vara ärlig. Ibland har jag vart hemma själv och typ tittat upp på lådorna med juleskum och paradisasken och tryckt i mig jättemycket! Men jag mår jättedåligt när jag äter det och efteråt ångrar jag det, men jag gör det ändå xD Jag har gjort det typ.. 2 gånger max detta året.

Tror min kompis också gjort det.. xD Men a ;)

Så det går faktiskt jättebra för mig! Jag har gått ner i vikt typ 1 eller 2 kg, så det känns superbra också! trodde verkligen inte jag skulle gå ner i vikt av att sluta äta onyttigt, men jovars! :)

thenameless
2013-01-10, 21:05

Bra att ni kämpar på. Ju längre ni håller ut desto lättare blir det.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

Sarakechi
2013-02-03, 15:44

Prova att borsta tänderna, då blir man inte lika sugen, för man vet hur äckligt det smakar..

alaura
2013-02-12, 06:58

Läs sockerbomben av bitten jonsson! Där får du veta allt du behöver veta!

Zofia89
2013-02-20, 23:41

Läs min kommentar i tråden "sockerfrosseriet har blivit ett beteendemönster" =)

Felicia1997
2013-03-08, 04:40

Istället för socker kan man istället börja äta godis med sötningmedel i. Det finns sånt i affärerna som coop t.ex ;) När man äter sötningmedel istället för socker så tänker man lite mer anorlunda och blir lättare av med sockerberoendet tro mig jag har varit i samma sits som dig :)

instagram: felicia_1djb

Zofia89
2013-03-08, 07:37

Kroppen behandlar sötningsmedel som vanligt socker eftersom kroppen tror det är socker så det är egentligen plus minus noll att använda sötningsmedel…

Felicia1997
2013-03-08, 07:42

Men det funkade för mig för mig satt det i huvudet att jag var så sugen på socker helatiden, så sötningmedlet fick mig att tänka annorlunda. Man kan ju tästa :)

instagram: felicia_1djb

Zofia89
2013-03-08, 07:51

ok =)

Upp till toppen