Annons:
Etikettmedlemmarnas-egna-historier
Läst 3757 ggr
pistenbully
12/2/12, 2:08 PM

Snart jul, mår dåligt.

Julen är för många en mysig högtid, barnens högtid! Alla barn förtjänar en lugn jul med mycket kärlek. Såhär inför jul är det mycket prat kring julpynt och liknande. När folk frågar mig om jag har julpyntat och jag svarar att jag inte har det så blir alla så förvånade. Jag brukar bara svara att jag inte är någon julfantast. I själva verket mår jag dåligt när det är jul, alla jular sedan jag var liten här blivit förstörda och totalt kaos de flesta gånger. Så många gånger min far har lovat dyrt och heligt att han ska vara nykter, den underbara far han en gång var. De flesta gånger har det börjat bra, jag och mina syskon har öppnat den julklapp vi alltid fick på morgonen men under dagen hade far gått och smygsupit och han blev allt fullare och otrevligare, beteet sig dumt emot familjen och gjort allt för att trycka ner oss i skiten. Jag minns en jul då han gått upp på övervåningen före Kalle Anka, han skulle bara duscha men han somna efter att ha dragit i sig en hel flaska sprit. När han kom ner efter att Kalle anka var slut så började han kalla oss för fula saker, jag var en jävla (sensur) och att det var mitt fel att han hade missat det. När mor väl hade fått honom att lugna sig skulle vi öppna julklappar, jag hade köpt pappas favoritparfym och två lotter, när han öppnade det så sa han "är det här allt jag får?" och kastade presenten på mig. Alla jular har sett ungefär likadana ut sedan jag var liten, alltid har far förstört genom att vara as kalas och varit dumma mot oss. All min julkänsla är borta, julen är laddad med så många dåliga minnen. Jag mår så dåligt när det blir jul. Jag sörjer min far, trotts att han finns. Jag har inte längre någon kontakt med. honom, jag har gett honom så många chanser och stöttat honom i så många år. Jag orkar helt enkelt inte längre med honom. Jag tycker även synd om mina syskon som är yngre, jag vet inte om dom kan minnas en jul som varit bra, att dom knappt vet hur mysig en jul ska kunna vara. Fy, ville bara skriva av mig. Det är extra tyngt såhär års att ha en förälder som är alkoholist. Alla barn förtjänar en vit jul! Jag säger inget om att man tar en snapps till maten eller dricker på julafton, men finns det barn i närheten ska man sköta sig! Kände att jag ville skriva av mig. . .

Annons:
pistenbully
12/2/12, 2:18 PM
#1

Ber om ursäkt, detta hamnade på fel sajt :-/

Jenna_Nord
12/2/12, 2:25 PM
#2

Så tråkigt att läsa hur du haft det som barn.. Ingen förtjänar en sådan jul :( Kan inte föreställa mig hur det känns… Så vet inte riktigt varför jag ens kommenterar..

Jag har själv haft bra julår hela barndomen tills mina föräldrar gick isär och julen blev med ett slagsmål om var vi skulle infinna oss. Och skuld ifall jag köpte något finare till den ena än den andre..

Det enda jag skulle vilja säga är att kanske försöka släppa det som varit. Tyvärr går de inte att få ogjort.. Men jag tänker på dina yngre syskon. Vet inte hur gammal du är eller om du fortfarande bor hemma..

Men jag tror de viktiga är att man försöker skapa sig egna och nya traditioner.. Försök göra julen extra fin och skapa nya minnen åt dina yngre syskon och familj du har kvar och håller kär. Jag tror det skulle ge så mycket tillbaka till dig också, att få uppleva något bra på juletid som du kan ersätta allt det hemska med.. Kanske enklare sagt än gjort men.. :/

Mvh Jenna

thenameless
12/2/12, 11:13 PM
#3

#1 Det går aldles utmärkt att dela med dig här också sajten är för alla som berörs av beroenden såväl som brukare som medberoende

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Freke
12/3/12, 11:15 AM
#4

Förstår precvis vad du genom lidit, har haft samma typ av uppväxt.

Har aldrig varit med om en lycklig Jul, fattar inte vad som ska va så trevligt med den? Jag har alltid sett till att jobba så jag slipper den.

Sista julen jag firade med mina föräldrar gjorde jag 1988 i femton minuter, sen gick jag på julafton.
Upplyste dom att om de började som vanligt så går jag.. Tog ganske exakt 15 minuter, sen var det färdigt..

Nu är båda borta och jag börjar återta julen som högtid, även om jag inte gillar det, då det är den olyckligaste högtiden för många.
Speciellt för barn med föräldrar som super och slår…

Så vad är det för något att fira? Att fler ska må dåligt??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Sarakechi
2/3/13, 9:26 PM
#5

Usch, vill börja med att beklaga det som hänt, och jag vet hur det känns.

Mina jular som liten har blivit kantade av människor som druckit för mycket och spridit skräck omkring sig. Jag tycker fortfarande det är obehagligt när folk luktar sprit.

Kram till dig!

Jess89
5/5/13, 3:03 PM
#6

Tråkigt att läsa om vad du har varit med om. Vet hur det kan kännas även om jag antagligen inte haft det lika jobbigt som dig. Som du skriver barn förtjänar en vit jul.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
Upp till toppen
Annons: