Annons:
Etikettberoende
Läst 14495 ggr
ForestSpirit
2013-03-09 16:26

Beroende av nässpray

Hej.

Det är så att jag är beroende av nässpray, har varit det i 6 år. Är det någon annan som är det, eller har varit det?

Jag känner att det är dags att bli kvitt detta, men jag hatar att vara täpp i näsan, tycker det är väldigt obehagligt.

Någon som har tips?

Tack på förhand.

Annons:
quinn
2013-03-10 08:32
#1

ja jag är det oxå och har varit i  3 år.

i höstas erkände jag mina synder på vårdcentralen i samband med att jag var sjuk i nån förkylning med feber och sånt. fick då utskrivet en inhalator som heter Rhinocort men höll på att bli tokig för det hjälpte inte alls. Så ringde och fick en tel.tid och fick istället utskrivet Nasonex.

Det hjälpte  ett par månader tills jag åkte på en ny förkylning. Nu är jag tillbaka i skiten igen😕 och jag vet inte om jag har lust att ta upp det med läkare igen. Får ju inte hjälp med något annat. 

Men har läst om nässköljning.. kanske något att testa??

kittun1
2013-03-12 08:50
#2

Jag blev av med mitt nässprayberoende efter nästan 20 års sprayande. Men det var jättejobbigt under en period! Nästäppan var tidvis helt outhärdligt. Men det går att bli kvitt det! 

Först började jag med att köpa svagare nässpray och bara spraya när det var som hemskast. Till slut när jag var nere på spray för barn 0 till 1 år. Det i kombination med Nasonex och att jag skaffat en nässpruta på apoteket gjorde att jag idag är helt fri från nässprayet. Nässprutan kostar ca 99 kronor på apoteket och är en fantastisk grej som sköljer rent i näsa och bihålor. Det känns väldigt konstigt i början men blir ett behov ganska snabbt. I början så sköljde jag flera gånger om dagen och använde Nasonex lika ofta. Nu 5 år senare klarar jag mig med en sköljning innan sängdags och likadant med Nasonexen.

Så ge inte upp! Det går att sluta även om det är jobbigt! 

p.s Använd aldrig nässpray igen även om ni blir förkylda. Man kommer blixtsnabbt tillbaka till att spraya igen och så får man börja om från början. Nässköljen fungerar jättebra även vid förkylning då den spolar ut allt snor.

ForestSpirit
2013-03-15 17:52
#3

Tack för svar! 😘

thenameless
2013-03-16 12:10
#4

#2 Dags  att sluta med Nasonex samt sköljningarna snart då? 

Grattis till att du är nästan fri .

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Forest]
2013-03-28 09:06
#5

intressanta svar ska köpa nässköljs 😎

Ary
2013-03-29 17:11
#6

Jag håller med #2.

Nässprej hjälper för stunden men gör sedan att man blir tusen gånger mer täppt. Så nu när jag blir förkyld sprejas det inte och då blir aldrig nästäppan lika svår eller långvarig.

Annons:
Wanzel
2013-04-11 18:16
#7

Har blivit av med mitt beroende, vilket jag är otroligt lycklig över!
Det var mest en slump att jag slutade. Sov hos en kompis, och när hon släckte lampan så hade jag inte hunnit plocka fram sprayen, men tyckte det var pinsamt att be henne tända bara så jag kunde plocka fram den.

Så jag låg där, täppt i näsan och höll på att bli galen. Trodde aldrig att jag skulle somna! Men tillslut gick det. Redan dagen efter var det lättare att somna utan 🙂

Ett tips är att om man tar flera gånger under dagen så kan man ju försöka begränsa det till att man bara tar det innan man ska sova. 
Gjorde själv så, och tror det gjorde det lättare för mig att sluta, då jag tillslut vant mig vid att bara ta det på kvällen.

Nicollan
2013-04-12 13:51
#8

Knäppt egentligen hur olika det kan vara, ni är beroende och jag själv hade nästan som nässpray fobi i många år efter att ha tagit det som liten.
Fick rysningar och mådde dåligt så fort jag såg nån ta det och har aldrig vågat göra det själv när jag varit förkyld.
Men nu för inte alls länge sedan vågade jag äntligen prova, och blev förvånad över hur lätt det var. Inte alls så läskigt och obehagligt som jag trodde :P

Måste vara jobbigt att vara beroende av det! men tar ni det även när ni inte är förkylda eller vadå? blir det liksom motsatt effekt, man blir täppt om man använder de för ofta?

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Ary
2013-04-12 14:37
#9

#8 problemet är att om man tar nässprej att man blir täppt igen sedan även när man inte är förkyld längre. Mao så fort förkylningen är över måste man vänja sig av med den så man inte blir fast i en ond cirkel. Se det lite som en förkylnings-första hjälpen och inte en konstant lösning. 😉

[Mustangcab]
2013-04-12 22:20
#10

Jag sköljer näsan i saltvatten, det hjälper tycker jag. Fick "recept" på det på önh när jag hade som värst problem med mina bihålor under 80-talet. 1 tsk salt och ett glas ljummet vatten. Drar upp i en näsborre i taget.

quinn
2013-04-28 18:52
#11

önskar att jag hade bättre kontroll över mig själv nog att sluta. Vissa dagar funkar dock bättre utan än andra.. 😕

Kanske en vacker dag..

Gläds med er som lyckats för det är ett h-e, likt alla beroenden.

thenameless
2013-04-30 13:53
#12

Kasta sprayerna håll ut ett par dagar bara. de förstör ju slem hinnan i näsan på er så att problemen blir värre…Stålsätt er och som med alla andra beroenden Så tänk på hur jobbigt det är när ni får lust att köpa mer.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

ForestSpirit
2013-05-26 01:23
#13

#12

Du säger att man ska tänka på att det är som andra beroenden. Jag har inget annat beroende, skulle isåfall vara snuset, men det skulle jag verkligen kunna klara av att vara utan, men att vara konstant täpp i näsan, fy fan. Jag vill inte ens tänka på det. jag antar att jag måste komma till den saken nån gång, jag har varit utan nässpray en hel natt och jag kunde inte somna. Om dagarna är det okej, men inte om nätterna.

Man kan inte riktigt stålsätta sig som i andra beroenden om man inte har dom.

Annons:
vallhund
2013-05-26 06:42
#14

#12

Inte bara slemhinnan, det fräter sönder brosket i mellanväggen så det blir hål, precis som hos folk som snortat kokain länge o intensivt.

#13

På vilket sätt stålsätta sig som vid andra beroenden? Att inte sova en natt pga nästäppa kan knappast jämföras med vad som händer när en heroinist bryter sitt intag, sk "cold turkey".

En alkoholist som slutar tvärt får väldigt förhöjt blodtryck o skenande puls, det kan leda till Delirium tremens, som kan ha dödlig utgång.

Att tvärt avbryta ett barbituratberoende kan oxå ha dödlig utgång.

Nikotin är extremt beroendeframkallande, dess kemiska uppbyggnad är väldigt lik heroinets, dock blir man inte så sjuk när man avbryter intaget o man kan stålsätta sig för att bryta intaget.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Mustangcab]
2013-05-26 12:42
#15

# 13 Vilket spray använder du och har det konserveringsmedel. Det jag upptäckte var att benzalkonklorid fick jag nästäppa oavsett vilke spray det ingår i så  jag måste ha produkter fria från konserveringsmedel.

Jag vet också att jag fick Rhinokort och Becotid nasal för att pröva när jag hade mina problem. Den ena blev jag än numera täppt i näsan av och den andra fick jag rinnsnuva av.

Har du försökt med nozoil? Det är sesamolja och det är välgörande för näsan då man blir väldigt torr av nässprajer. Men nässköljningar är det allra bästa. Det finns en spray också som innehåller vatten och salt som heter Renässans den finns även som engångspipetter.

Ruzicka
2013-05-26 13:12
#16

Jag har också varit beroende i 7 år nu. I vissa kortare perioder har jag faktiskt varit utan, men så händer det något och jag börjar använda igen. >.< Jag försöker bara använda barnspray och bara på kvällen. 

Vad intressant att det ändå räknas som ett beroende här, de flesta man pratar med ser bara jätteskeptiska ut och frågar varför man inte bara slutar? Jotack.. det undrar jag också ibland. Men det är väldigt väldigt svårt. 

Det som kan få mig att sluta är, av någon anledning, saltspray med aloe vera, även om det krävs en himla massa viljestyrka och mååånga flaskor aloe-spray. Jag har testat massa olika grejor av läkare, men det hjälper inte det minsta.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

juliahhl
2013-06-03 15:58
#17

#16 Nässpraysberoende är väldigt vanligt verkar det som. Jag har också varit beroende i ett antal år, med uppehåll på någon vecka då och då. Som du så använder jag också bara barnspray (0-10 år) på kvällen, och då inte ens en hel "sprut". Det släpper i näsan och jag kan sova. Lägger jag mig tät har jag svårt att somna och drömmer mardrömmar om att jag håller på att dö. Så lätt att sluta är det inte! Har försökt ett antal gånger, med kortisonspray/saltlösning som ett alternativ, men inget har funkat. Nu när det är pollen-säsong blir det nässpray även på morgonen. 

Mina tips är väl som dom andra redan skrivit, dock har inget av det hjälpt mig :P

Upp till toppen
Annons: