Etikettoff-topic
Läst 2878 ggr
vallhund
2013-06-01, 12:05

Är det rätt att ge psykofarmaka till hund?

http://www.svtplay.se/video/312218/lyckopiller-till-husdjur

I filmen pratar de om Prozac, som i Sverige säljs som Fontex.

Vi brukar använda Clomikalm, samma som Anafranil för tvåbeningar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

thenameless
2013-06-01, 16:36

Helt sjukt. Har man inte förmågan att kunna dressera och hantera sina  husdjur ska man inte han några bara inse sitt tillkortakommande och kanske be om hujälp av någon som kan eller helt enkelt bara låta bli. skaffa guldfisk istället.

Att förklara sina tillkortakommanden med djuret genom att ge dem en "mänsklig diagnos" är att göra det för lätt för sig.

jag tror även att man i många fallhar diagnostiserat hyperaktiva barn för lätt.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

vallhund
2013-06-02, 00:54

I Sverige ges Clomikalm till hundar med svår separationsångest samt även smällarrädda hundar.                                       http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19980401000022&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Känner mig tveksam till användandet, är det värt att behöva ha sån ångest om man är hund?

thenameless
2013-06-02, 14:15

Morsan ger lugnande till sina eller gjorde med de som var skotträdda runt nyår. Det fungerade bra. Men det bästa  är nogatt man tar hjälp av en bra hundterapeut för man kan träna bort det, både dt och separationsångesten

Gronstedt
2013-06-03, 15:37

Jag ser inget problem med att ge rädda djur lugnande medel en eller två dagar om året, när det till exempel är smällare på gång. Men om man ger deppknark till en hund eller katt i stället för att ge den ett rimligt liv med rimlig motion och rimlig stimulans, då är man illa fel ute.

thenameless
2013-06-03, 23:02

#4 Sant men jag är generellt emot mediciner ionödan. Jag är fast övertygad om att man kan räna bort skotträdsla hos djur (hundar) med typ kbt/fobi  terapi. Jag har sett det göras vid något tillfälle.

vallhund
2013-06-04, 03:59

Jag är oxå emot mediciner i onödan, oavsett om det gäller två eller fyrbeningar.

Jag har levt med en Hamilton som jag sederade med Stesolid på nyåret, husses son hade tagit ut hunden en nyårsafton vid tolvslaget o en raket/smällare träffade honom nästan. Hundens hjärta gick i overdrive, han behövde sederas för att överleva, som jag uppfattade det.

http://barzaja.webs.com/nrdetvackraddar.htm

Det är skillnad på ljud/upplevelse av skott, raketer/smällare o åska. De ligger inom olika frekvensområden o en hund kan bli panikslagen av det ena men inte de andra.

Min första BC utvecklade med åldern panik mot åska, efter ett blixtnedslag som gick från kökslampan ner i vasken, vi var i köket, övriga hundar berördes inte. När åskan gick fick jag eller annan familjemedlem lägga sig på ryggen i sängen, ha hunden på magen o hålla om. Vi bodde i ett åskhål, en gång slog blixten ner i någon ledning, färdades via ledningar o fick telefonen i mjölkgropen att explodera. Tur att ingen mjölkade just då. 

Nuvarande hund, med 2:a på skott på MH bryr sig inte om ljud, han reagerar på åskoväder, försöker gräva sig ut genom väggar/golv osv, dock är det inte ljudet han reagerar på, det är lufttrycket, tror jag, eftersom han inte reagerar på mullret eller ljudet av blixtar o nedslag.

Det är inte heller något jag överför på mina hundar eller hundar jag lever med. Fähunden, min sista BC vaknade ganska förskräckt när jag trillade ur soffan när blixten slog ner i parabolen. Han o tidigare BCs njöt av att sitta på trappen o njuta av åskväder o blixtnedslag.

För djur finns det lugnande feromoner typ DAP o Zylkene som har bra effekt för många ljudberörda hundar.

Sorry för OT, ville utveckla svar till #5 ang KBT/fobi terapi. De fungerar ofta bra på människor, vi har språk att sätta ord på känslor/upplevelser/tankar, det har inte hundar.

mvh

Vallis

Upp till toppen