Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 7182 ggr
-Idaoh-
3/13/13, 12:08 PM

Coca cola

Nu är det inte jag som har problem med denna dryck utan min pojkvän ..

Han dricker cola dag ut och dag in . Ungefär 1½ liter per dag .. Har sagt till han att sluta så han inte åker på diabetes också (han har gluten och en annan sjukdom ja tror heter gilbert-syndrom (?) )

Han verkar inte se riskerna och bryr sig knappt när man säger diabetes , jag skulle personligen bli livrädd ..

Fick han att gå över till någon annan bubbeldryck ifall de var bubblorna han va ute efter (då kunde jag isåfall köpt en sodastream) men det höll i ca 2 dagar sen köpte han ett flak med 33cl cola och hällde i sig ..

Har provat med att köpa en fizz-saver och byta ut colan i flaskan mot vatten ifall han bara va så lat att han inte orkade hämta vatten i kran .. Men den funkade så dåligt att den nuförtiden bara ligger och dammar ..

Finns de något annat knep för att hjälpa honom ?

Han är så enormt underviktig att jag blir rädd , skulle gärna skänka honom några kilon men han har för bra ämnesomsättning så de skulle väll ändå inte hjälpa :(

Annons:
thenameless
3/14/13, 2:09 AM
#1

Jag dricker ungefär lika mycket ibland mer än din kille. "Tyvärr" är jag inte underviktig…  Det är svårt att sluta om man int är motiverad och om han inte ser eller ignorerar riskerna med sockerintaget är det svårt att få honom att sluta tyvärr.. Det är som med droger, Vill brukaren inte sluta gör h*n det inte oavsett tvångsvård. Men vissa kommer till "insikt" under sin abstinenta period om jag inte minns helt fel av kertinjo s historia?

Problmet blir då att Coca-cola inte är förbjudet eller en erkänd"drog" så tvångsvård går ju inte… Kanske kan du övetala honom att testa en ren vecka? eller mer så han får se.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

-Idaoh-
3/15/13, 2:32 PM
#2

Om jag övertalar honom så kommer han köpa favorit #2 hem , vilket är sockerdricka .. Får se hur jag gör , ska över till han i helgen och tvinga han att dricka vatten istället 😃

Vet inte hur jag ska göra honom motiverad till att sluta dricka dessa mängder , en 33cl i veckan tycker jag är lagom 🙂 Men de är väl ungefär som droger , har man en gång börjat är det svårt att sluta . Fast cola är väl mer ett beroende/vana , har ingen aning då jag inte har det problemet .

Har ni några tips & knep så är alla metoder välkomna 🙂

thenameless
3/16/13, 2:13 AM
#3

#Cold turkey" är  nog det som fungerar bäst. Men det gäller att hålla humöret uppe så han inte börjar tröstdricka igen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Fridaaaa
3/17/13, 3:28 PM
#4

Jag är med smått beroende av det, eller då pepsi vilket som.
Så vi veckohandlar = kan inte handla hem mer än vad vi ska :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thenameless
3/17/13, 7:37 PM
#5

#4 Jag önskar att jag kunde ha den disciplinen. Men jag bor nära butiker och det finns kiosker överallt…..

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Fridaaaa
3/18/13, 7:48 AM
#6

#5 Aha ok ja då blir det värre :/ Vi har 1 mil till närmaste affär.
Går i skola i stan, 3 mil bort, och där är ju affärerna plus att de säljer läsk på lärcenter, men ser till att ej ha småmynt med mig till det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
thenameless
3/18/13, 9:20 PM
#7

Jag har visa kort. Men som du är inne på så handlar det om disciplin i det här fallet. 

  • Bestäm dig för att sluta

  • Sluta direkt inte nästa vecka eller när du druckit ur denna flaskan.

  • Fokusera på annat när suget kommer och när du är i butiken.

Det är väl bästa råden jag kan komm på om man vill sluta med Läsk, cigg,snus  mm.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

-Idaoh-
3/19/13, 11:12 PM
#8

Ett bra tips är väl vad jag tycker när jag slutade med cola/läsk var att jag hade alltid med mig en vattenflaska i väskan , vart jag än skulle och det bästa : Gå aldrig till affären törstig ! ;)

Med min pojkvän så går inte detta , han måste nog fatta beslutet själv :) har försökt med att köpa "sockerfri" saft , men den ratade han direkt haha .. "Det är fel märke, funlight är jätte äckligt" 😮 Funlight som är min personliga favorit .. jaja mer åt mig 😃

thenameless
3/20/13, 4:09 PM
#9

Jag köper funlight också om jag köper saft :-)

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Fridaaaa
3/20/13, 6:24 PM
#10

#8 Ja och inte gå till affären hungrig/sugen heller ;)

#9 Ja kör jag med på hemma :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thenameless
3/20/13, 6:42 PM
#11

Jag får inte plats med vattenflaskor i fickorna tyvärr. annars är väl att aldrig vara törstig även det hyfsat tips.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

-Idaoh-
3/20/13, 11:43 PM
#12

De är funlight som är godaste saften ju ! 😃

#11 som tjej har man ju turen att kunna gå runt med handväska 😉

Vissa vinterjackor har stora innefickor :)

[Mustangcab]
4/12/13, 10:28 PM
#13

Köp koffeintabletter på apoteket och ge honom och lite söt saft för att få få bort honom från coca-colan. Själv drack jag 1 burk per dag för att hålla mig vaken då jag inte dricker kaffe.

Annons:
mayolica
4/18/13, 7:12 PM
#14

Vad är problemet?  Mår din pojkvän dåligt av coca colan och ber om hjälp med att sluta? Eller är det du som har problem med att han dricker coca cola?

~ mayolica ~

Iceland
6/7/13, 11:38 PM
#15

Att sluta med Coca-Cola kan vara galet svårt! :o

Jag dricker väl cirka sådära en 1,5 litare på kvällen, samt någon halv litare under dagen. Detta varje dag i veckan… Vissa dagar mer.

Jag lyckades sluta en gång. Då var jag verkligen bestämd och gjorde det på direkten. 

I cirka två veckor låg jag i soffan helt död. Somnade på lektioner, konstant skallevärk, illa mående och ett humör som inte hade någon stubin alls. Folk vågade knappt säga något till mig då jag blev arg för allt :P Samt att jag darrade på händerna hela tiden. 

Höll uppe i 4 månader och det var de värsta fyra månaderna i mitt liv! Hahah 

Nu dricker man massa varje dag igen. Detta är dock något jag gjort så länge jag kan minnas.. :P 

Jag tror att ska man sluta så måste man bestämma det själv. Precis som med allt annat. Det kvittar vilka risker det finns för diabetes eller vad som sker med tänderna. Man måste verkligen bestämma sig och sedan hålla sig till det och inte ens smaka lite! :)

http://isabellarun.weebly.com/

-Idaoh-
6/12/13, 7:01 AM
#16

Jag har inge problem med att han dricker cola , de är mer mängderna och att han löper stor risk att få diabetes ..

Fast nu orkar ja inte bry mig längre , han får väl skylla sig själv den dagen de händer ;/

Upp till toppen
Annons: