Annons:
Etikettberoende
Läst 5147 ggr
Anonym
Anonym
10/7/13, 2:42 AM

Bieffekt nässpray

Min kompis har använt nässpray i hur många år som helst. Han är beroende och tar den flera gånger varje dag.

Han blir täppt i näsan om han INTE tar den. Han blöder även näsblod emellanåt, dock inte så ofta.

Han har börjat få utslag på huden, inte i samband med nässprayen utan han kallar det hudsjukdom. Huden blir röd och "bubblar upp" och utslagen försvinner sedan. Speciellt vid kontakt, om jag t.ex rör honom uppkommer dom. Eller om man kliar, nyper.

Kan det ha ett samband med hans nässpray missbruk?

Han påstår att han varit hos läkaren på hans jobb, men jag tvivlar på om det är sant. Han har varken fått någon remiss eller blivit skickad till sjukhuset för undersökning.

Han säger att huden kliar mycket och att han ibland får svårt att sova. Kan han ha utvecklat någon allergi?

Han påstår att han fortfarande tar det pga hans damm-allergi och att ingen annan medicin fungerar.

Jag själv är lite känslig mot nässprayen, jag sprayade lite på min arm och blev flammig och det kliade direkt.

Han sprayar ju självfallet inte på huden utan i näsan, men det kanske kan ha något samband ändå?

Någon här som har koll på sådant eller hört något?

Annons:
vallhund
10/7/13, 2:58 AM
#1

I tråden: http://beroenden.ifokus.se/discussions/524dcd3ace12c40e27001966-for-mkt-nasspray-vad-hander

Beskriver en av de som svarat att man kan bli allergisk mot konserveringsmedlet i nässprejer. Du kan ju låta honom läsa den tråden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Hanna
10/7/13, 3:14 AM
#2

Är det inte så att han tror han blir täppt då han inte använder den? Jag har själv det problemet vad det gäller att snyta sig, jag tror att jag är snorig/täppt men inget händer liksom.
Själv får jag näsblod efter användning utav nässpray ett par gånger bara.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

vallhund
10/7/13, 3:24 AM
#3

Vad jag hört av de som varit beroende är att de faktiskt blir totalt täppta om de slutar med sprayen o att det tar flera veckor innan näsan normaliseras igen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anonym
Anonym
10/7/13, 3:34 AM
#4

#1 Ska läsa igenom tråden och hänvisa den till honom!

#2 Ingen aning, han hävdar att han blir täppt och får svårt att andas. Oavsett när - det är alltså inte i samband med förkylning. Så fort han tar sin nässpray igen blir allt bra.

Han verkar grovt beroende och jag kan inte låta bli att känna mig lite orolig. Speciellt om "hudsjukdomen" kan ha något samband med detta.

Han kan inte till exempel sova över om han inte har med sig den, han tar den flera gången varje dag. Ibland upp mot 4 sprut per näsborre. Jag ser alltså detta varje dag.

Finns det något sätt att avvänja detta eller kommer han behöva fortsätta? Med tanke på hur han blir utan samt damm-allergin.

Eftersom jag visat en viss känslighet mot sprayen (flammigheten) kan jag på något sätt få i mig ämnena genom honom om han nyligen tagit den? Jag har själv bara tagit nässpray kanske 2 gånger i mitt liv. Minns inte hur jag mådde eller om något hände eftersom det var väldans många år sedan.

Hanna
10/7/13, 3:34 AM
#5

#3 Intressant. Aldrig hört faktiskt. Är det någon bieffekt att man tillslut blir svullen i näsan då tro?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Anonym
Anonym
10/7/13, 3:41 AM
#6

#3 Aldrig hört detta heller, men kan mycket riktigt stämma. Tror du det finns någon chans att man blir kroniskt täppt?

Annons:
vallhund
10/7/13, 4:06 AM
#7

#6 Nej inte kroniskt, en arbetskamrat till mig som haft detta beroende har numera hål i brosket mellan näsborrarna, sönderfrätt pga missbruket. Det är nu många år sedan. När hon blir riktigt förkyld o täppt i näsan så använder hon nässpray, men bara i 5 - 7 dagar, efter det så har det ingen större effekt o hon riskerar att trilla dit igen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gronstedt
10/7/13, 9:46 AM
#8

Jag hade ofta snuva för några år sedan och upptäckte att nässprejen inte längre gjorde så bra nytta. Av läkare fick jag då en kortisonnässprej, som snabbt tog bort täpptheten. Numera fungerar min näsa normalt, även om jag kan behöva ta kortisonsprej en eller ett par gånger i månaden.

Min nästäppa berodde på någon ospecifik allergi och jag blev bara känsligare för allergenerna ju mer jag använde vanlig nässprej - en ond cirkel. Som alltså gick lätt att bryta med lite kortison. Jag gillar inte kortison annars, men här gjorde det god nytta!

[Mustangcab]
10/7/13, 11:18 AM
#9

# 8 Om du använde nässpray med konserveringsmedel så kan det vara detta du blev allegisk emot. Det blev nämligen jag. För att spara näsan kan man be att får något kortisonpreparat utskrivet en kortare tid att äta istället.

Gronstedt
10/7/13, 11:19 AM
#10

#9: Nej nej, jag var alltså inte allergisk mot nässprej, utan mot något annat i luften, kanske pollen och/eller kvalster. Och vanlig nässprej hjälpte förstås bara tillfälligt och gjorde nässlemhinnan ännu känsligare för dessa allergener.

Upp till toppen
Annons: