Annons:
Etikettberoende
Läst 3395 ggr
Inger123
6/9/13, 6:11 PM

Beroende.

Hej, jag är i behov av hjälp. Min passion i livet är virkning. Det går inte en dag utan att jag sitter i min fotölj och virkar. Jag virkar vantar och annat dylikt. Min man, Göran, har anklagat mig för att vara beroende, men som sagt ser inte jag detta som beroende utan som min passion. Skulle ni påstå ett jag är beroende för jag virkar så pass ofta? Mvh Inger

Annons:
Gronstedt
6/10/13, 7:56 AM
#1

Det kan mycket väl vara ett beroende, men kanske inte ett som är skadligt för hälsan 😃. Mitt allra främsta beroende, som jag inte har några som helst planer på att försöka bli fri från, är böcker.

Om du själv mår dåligt av att virka och vill sluta med det men inte förmår, då har du problem. Men om du mår bra av det så kör på. För många av oss beroendepersonligheter ligger lösningen inte i att vi slutar vara beroende, utan att vi lyckas bli beroende av någonting som är harmlöst eller till och med nyttigt.

Inger123
6/10/13, 1:10 PM
#2

Hjärtligt tack för svaret! Det kändes genast mycket bättre. Jag mår inte dåligt av virkningen, tack och lov. Jag ska dock försöka minska ner virkningen till 3-4 gånger i veckan för att ge mer tid åt Göran. Jag uppskattar fler svar!

vallhund
6/10/13, 2:55 PM
#3

Många av oss har fritidsintressen som får oss att att må bättre, det kan vara avkoppling eller en hjälp att rensa hjärnan/koppla av. Så länge det inte blir manisk/behov som överdriven träning skulle jag inte klassa det som missbruk, vi behöver alla lite förströelse ibland.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Inger123
6/18/13, 3:29 PM
#4

Nu tror jag att ett missförstånd har uppstått! Jag, Inger Larsson, använder inte virkning till att koppla av och rensa min hjärna som du nu har anklagat mig för. Jag virkar för att fördröja min lediga tid. Förresten låter du nu exakt som Göran när du använder ord som " missbruk". Kräver motivering. Är återigen tacksam för svar. MVH Inger

thenameless
6/18/13, 4:44 PM
#5

#4 Jag tror att du missförstår Vallhund nu, han anklagar dig inte för någonting.

Du har förhoppningsvis fler skäl än att "fördröja din tid"? är det inte roligt och avkopplande eller att du mår bra av det?  Om du virkar för att du inte klarar av att vara sysslolös…? så kanske det är dags att fundera.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inger123
6/18/13, 4:55 PM
#6

Ursäkta mig, fröken perfekt. Ja, jag skrev faktiskt ovan att ett missförstånd var skett, det är mänskligt, men man behöver ju inte göra sådana onödiga påhopp. Det är verkligen inte populärt för mig. Tänk på vilken situation jag sitter i för tillfället. Empati säger jag bara. Och ja, jag gillar antagligen virkning kära du, annars hade jag ju inte tillbringat min tid till det. Tacksam för ytterligare fler svar / Inger

Annons:
vallhund
6/18/13, 4:58 PM
#7

#4

Jag har inte anklagat dig för någonting, jag svarade på ditt inlägg utifrån mina egna erfarenheter ang beroende o missbruk.

"Många av oss" inkluderar mig o väldigt många andra, betyder ej att det inkluderar dig. De allra flesta av oss behöver fritidssysselsättningar/hobbies i våra liv av en eller annan orsak.

Beroende o missbruk är två termer som går hand i hand, men där missbruk brukar uppfattas som skadligt o negativt, till skillnad mot beroenden.

Jag är ledsen om jag missförstod dig o svarade på något du inte frågat om.

Förklara gärna innebörden av "Jag virkar för att förlänga min lediga tid"?

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Inger123
6/18/13, 5:22 PM
#8

Jag tolkar det som en ursäkt, den är godtagen. Jag virkar för jag inte har något annat för mig, förutom att umgås med Göran. Och eftersom att jag är nu är pensionär så tycker jag inte att jag ska gå hemma och titta ut genom fönstret och låta dagarna passera. Jag har ju inte så lång tid kvar på denna jord, därför vill jag göra nått betydelsefullt för både mig och mina barnbarn och barnbarnsbarn som att ge dem en mössa eller vantar till julklapp eller paket. Mvh Inger

M A N I N A N
6/22/13, 11:29 AM
#9

Jag gjorde likadant fast jag stickade. Det höll jag på med ständigt och jämnt. Från det jag lärde mig det när jag var i fyraårsåldern tills jag var 45. Jag hade med mig stickningen överallt. På föreläsningar, på kalas, vid tv:n, på bio, på sjukhus när mina barn föddes osv. Inget annat var roligt. Sen skaffade jag mig en iPhone. Då slutade jag med stickningen, och nu är det bara mobilen som gäller. Kalla det beroende eller vad som helst. Det får mig att må bra, vilket jag antar att din virkning får dig att göra. Något som känns meningsfullt i tillvaron som inte skadar någon annan.

M A N I N A N
6/22/13, 11:31 AM
#10

Mitt svar på din  fråga är: fortsätt virka.

Megabyte
6/28/13, 10:21 AM
#11

Ja din man har säkert rätt. Det kan inte vara bra att virka så mycket.

Har du sökt hjälp för det hos någon terapeut? 😎

Inger123
7/2/13, 4:03 PM
#12

Oj oj oj! Va roligt med många osikter! Just nu virkar jag på som vanligt men överväger att sluta P.g.a. att jag är rädd att jag är beroende som sagt! #10 jag förstår! Men jag tänker på Göran… #11 nej, men jag älskar ju det…. Så nu är min lilla fråga till er alla: virka eller inte virka? "Rösta" i en kommentar!

Inger123
7/2/13, 4:51 PM
#13

Oj! Ett stavfel slank med i farten, åsikter ska det ju stå givetvis!

Annons:
Gronstedt
7/3/13, 6:47 AM
#14

Virkning upptar ju knappast alla själsförmögenheter, så du kan väl vara närvarande i umgänget med Göran ändå, utom när ni ägnar er åt andra fysiska aktiviteter tillsammans? Man kan ju prata, titta på TV etc. samtidigt som man handarbetar.

thenameless
7/3/13, 10:33 AM
#15

precis det borde ju fungera, släpp lite på fokuseringen bara

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inger123
7/3/13, 10:14 PM
#16

Herregud! #14 klockrent svar! Det skulle göra susen! En blandning av de två saker jag älskar mest i världen! Och den fysiska kontakten är inget problem, det var femton år sedan sist jag fick en puss av Göran. Men det där med tv:tittandet förstod jag inte riktigt vad du menade? Tror du det skulle hjälpa om jag och min man investerade en tv? Den karamellen får fru Larsson suga på…

Denna kommentar har tagits bort.
[postmortum91]
8/5/13, 4:11 PM
#18

Inger, du verkar väldigt lättstött. Du kanske kan börja virka med en grupp människor. Det borde väl finnas? typ virkgrupper eller nått sånt. Så kommer du även ut bland folk, så kanske du märker att alla inte vill dig något illa :)

Inger123
3/18/14, 1:40 PM
#19

EN GRUPP?!?! skulle du kunna du kunna säga det till mig öga mot öga och stå för det du säger? Göran mår dåligt och ska jag lämna honom för en grupp. Ingen vill mig något illa, förutom du just nu. Hoppas du kommer in på en bättre väg i livet. Jag gillar orientaliska möbler och är med i en inredningsgrupp ska jag betala medlemsavgift till en sekundär grupp också? Pensionärer får inte allt för mycket inkosmt år 2014. Mvh Inger

Ebolaa
3/18/14, 5:43 PM
#20

Jag håller med 18# om att du är aningen lättstött, de flesta här ger dig väldigt bra tips faktiskt, som du nästan hånar för att du inte förstår dem. När man skriver kan saker och ting låta lite "hårt" men det måste du ta med en nypa salt, för det är inte så himla lätt att uttrycka sig utan ökonkontakt och kroppspråk. Det finns alltså ett väldigt stort utrymme för misstolkningar med andra ord.. 

Du verkar inte ha tänkt på ditt virkande innan din man påpekade att du virkar mycket. Har man ingen ångest och besitter kontroll över sitt beteende lider man inte av ett missbruk eller ett farligt beroende. Att missbruka eller att ha ett beroende är ångestframkallande och det brukar vara något som tar upp en rätt stor del av ens tankevärld, i och med att man hela tiden känner att man borde sluta. Är man beroende eller missbrukar virkning skulle det kanske se ut såhär: Du känner att du MÅSTE virka för att känna lugn och ro i kroppen,  att du virkar så fort du får tid över och virkar så mycket att andra aktiviteter blir lidande..

Att virka är väl ett rätt bra "tidsfördriv", folk uppskattar ju virkade saker, sockor, vantar och dylikt så det brukar ju vara väldigt uppskattat från andra när man virkar.

Du kan ju fråga din man vad HAN tycker att ni eller du borde göra istället, och vad han ser som dåligt med ditt virkande. OM han nu ens gör det… Folk säger så mycket utan att mena vad de säger. Har ni pratat om det här eller har han kastat ur sig en åsikt och så har du i sin tur tagit åt dig av det?

Hoppas du virkar dig något fint denna vecka :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
catcult
4/3/14, 4:55 PM
#21

Ett beroende i sig, oavsett om det är fysiskt eller psykiskt, är inget farligt och kan tvärtom vara bra för själen — förutsatt att det inte hindrar/begränsar dig i vardagen.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

mayolica
4/4/14, 12:23 PM
#22

Jag förstår inte problemet?😮 Att virka låter inte som något  skadligt beteende, tvärtom virka tycker jag låter som en av dom oskyldigaste sysselsättningar man kan ägna sej åt? 🤔

Det är väl bara bra att ha något att göra på dagarna som man tycker är roligt. 🙂

Så länge du inte raserar ekonomin genom att köpa garn och virknålar, istället för för mat och hyra, eller att det på annat vis ställer till förödande problem i vardagen, kan jag inte se att det skulle vara något fel med att virka. 😉

~ mayolica ~

thenameless
4/4/14, 1:53 PM
#23

#22 Det är kanske inte så roligt när det blir en besatthet`Att inte kunna lägga i från sig stickningen, Att man blir så besatt av att bli klar med något mönster eller del. att man försakar sitt sociala liv, "För att man ska bara"….

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Ebolaa
4/5/14, 7:53 AM
#24

#23 Men Inger123 har inte påpekat någonting om någon besatthet till virkningen, det jag utläser är att det verkar mera vara någon rutin på den.. = inget farligt…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Inger123
8/1/14, 11:35 PM
#25

Som ni vet har jag inte varit så aktiv på iFokus på ett bra tag pågrund av att jag lagt virkningen på hyllan och tillägnat min tid till ett nytt beroende… Följ mig på min nya tråd /Med vänlig hälsning, Inger Larsson

thenameless
8/3/14, 11:29 AM
#26

Utan en länk blir det svårt, nya hobbyer är bra

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inger123
9/21/14, 3:07 PM
#27

#26 Oj, oj, oj! Här vart man bitsker… Nu unga dam är det så att jag inte är född på 80-talet så jag klarar inte av att behärska datorns alla funktioner som t.ex länkning av detta slag. Ni bortskämda och lata ungdomar ska ha allting serverat på silverfat.. Här skall banne mig inget länkas ska du ha klart för dig. I sådana fall får du leta upp min tråd bye your selfe. Mvh Inger Larsson

Annons:
Honestyisdead
9/21/14, 5:21 PM
#28

#27 Fy vad otrevlig du är.  Har svårt att ta dig på allvar. Du bör nog låta bli forumvärlden eftersom du uppenbarligen inte kan bete dig och inte förstår något.

Maria
9/21/14, 6:03 PM
#29

Jag börjar tro att Inger123 är ett forumtroll. De få stackars inlägg du gjort på iFokus sedan 2013 blir taggiga redan från start.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
9/21/14, 7:25 PM
#30

#27 jag är varken dam eller född på 80-talet Men tack för komplimangen. Det är väldigt enkelt att länka op detta forum jag tror att du kan lära dig att göra det precis som du lärde dig att använda  "nagiska lådan" och internätet. Lycka till

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Denna kommentar har tagits bort.
Gronstedt
9/22/14, 10:15 AM
#32

Inlägg #31 borttaget pga svordomar, vilket är förbjudet enligt iFokus regler.

kantarellpernilla
9/22/14, 10:16 AM
#33

Inlägg redigerat på grund av regelbrott!

Du behöver väl inte gå på så hårt? Dessa iFokus användare vill bara hjälpa dig, däremot tycker jag det är fel av t.ex. #31 att säga att du är ett ifokus-troll eftersom detta inte stämmer!

Med vänlig hälsning Pernilla

Gronstedt
9/22/14, 10:18 AM
#34

#33: Om det är sant att TS är någon du känner, har du begått ett gravt brott mot iFokus regler genom att lägga ut information som kan medföra att hen kan identifieras. Jag har därför redigerat ditt inlägg.

Du kan komma att bli avstängd om detta upprepas.

Annons:
Inger123
9/22/14, 10:19 AM
#35

Pernilla… varför försvarar du inte mig i det här?

kantarellpernilla
9/22/14, 10:21 AM
#36

Oj ursäkta, måste missat den regeln, ska inte upprepas! #34

Gronstedt
9/22/14, 10:23 AM
#37

#35: Om du själv lämnar information som leder till att du kan identifieras, så är det INTE ett regelbrott, men tänk dig för, så att du inte avslöjar mer än du vill att hela världen ska veta! Tänk på att det du skriver här är fullkomligt offentligt.

Ria74
9/22/14, 10:59 AM
#38

Att du har en hobby tycker jag är ganska sunt. Men börjar den inverka negativt på ditt dagliga liv så är det kanske dags att se över den.

Att du virkar för att få tiden att gå låter ju inte så farligt. Men hade du valt bort att t.ex träffa vänner, umgås med familjen eller göra annat bara för att virka så hade det kanske inte varit så bra.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Crucio
9/22/14, 1:40 PM
#39

Är forumtroll en svordom? Sedan när då? Eller vad innehöll mitt inlägg för svordom? :/ Tycker ni mods är lite väl känsliga, man måste väl ändå få påpeka att någon sannolikt är ett troll när de troligen är det? #29 sa dessutom samma sak men hens inlägg är kvar…


Sajtvärd på Skrivlust

Gronstedt
9/22/14, 1:45 PM
#40

#39: Du skrev "Haha, hur kan ni vara så *svordom* lättlurade." I inlägg #29 förekommer inga svordomar och det är stor skillnad på tonen i inläggen även i övrigt.

vallhund
9/22/14, 2:32 PM
#41

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: