Telepatetiskt
Att vara beroende är en så stor del av mitt liv att det känns normalt.
Jag har ett extremt kontrollbehov och använder mig av diverse "metoder " för att må bättre. Alkohol, mat, människor, you name it…
Jag insåg idag att jag verkligen är tillbaks i de bullimiliknande spår jag höll på att fastna i som sjuttonåring, det känns så sjukt värdelöst att jag inte kommit längre. Det har snarare eskalerat det senaste halvåret, efter att min styvmamma dog har jag inte brytt mig om att kontrollera mitt alkoholintag eller hur jag behandlar människor.
Jag har alltid varit enormt självmedveten, nästan så det blir plågsamt och socker och alkohol dämpar den känslan.
Hetsätning och mat är min primärdrog och tar upp en så stor del av min tankeverksamhet att det är skrämmande.
Jag håller på att leta metoder som ska funka, dieter som gör mig mätt och nöjd med mig själv så att jag kanske en dag kan sluta tänka på mat. Inte sluta äta den.
Hej telepatetisk!
Det är nog fler än jag här som känner igen det där, att så att säga dölja sig för sig själv och andra med alkohol, mat eller vad det är. Mat har i alla fall haft en orimligt stor roll i mitt liv. Det enda jag funnit som fungerat för att få kontroll över kolhydratberoendet är att utesluta kolhydrater nästan helt. För mig funkar LCHF (Low Carb High Fat). Har du tittat på det? Mer info finns på Beroendens systersajt Kolhydrater iFokus.
välkommen hit telepatetisk
Jag är nyfrälst så jag säger att LCHF gör livet mycket enklare. Välkommen hit förresten :)
Jag har varit sockerberoende större delen av mitt liv. När jag åt psykofarmaka (som jag verkligen inte skulle ha gjort) så traskade jag in på alkoholen och var inte nykter på ett halvår… men men… det gick över och nu tar jag inte en droppe…
Sen jag började med LCHF 6 dagar sedan så har jag inget sug. Ingen abstinens heller (vilket oroar mig lite)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Japp, det var kolhydrater.ifokus som ledde mig hit! Så jag hoppas det ska hjälpa! =)

Lycka till telepatetisk!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
och du kunde ju testa lite EFT för att ta bort begäret.. funkade ju för hon i Insiders säsong 06 episod 03
Hej, Välkommen hit säger jag med :)
Jag känner igen mig i det du skriver om kontrollbehov. Man vill ha kontroll på allt , men jag insåg snabbt att det jag mest ville ha kontroll på , mitt beroende det är också det jag har minst kontroll över. Jag tror också att LCHF är en väg i rätt riktning…
Lycka till :)

Tack så hemskt mycket, faktiskt har jag märkt en skillnad sedan jag började med LCHF, även om jag ibland får ryck och vill hetsäta, mest när jag har lite att göra, så hjälper det att ta några skivor ost, och KÄNNA efter, för då märker jag att jag egentligen är mätt. (även om min första reaktion när jag är stressad alltid blir att äta) jag mår bättre sedan jag la av med socker och kolhydrater också, plus att jag inte känner mig lika uppsväld, vilket i sin tur gör att jag mår bättre för att jag är nöjdare med mitt utseende.
Ska även flytta ihop med en kompis och hoppas att det ska hjälpa, bra med någon som håller lite koll på mig och så känner jag mig inte lika ensam och rastlös.
Fast, idag hade jag en liten setback, satte i mig 100g mörk choklad och mådde illa.. men det var iaf 86 procentig, inte typ marabou 200g ljus som jag förut kunde trycka i mig utan att blinka. Men nu är jag sockerspeedad och kan inte sova.. *gah*
jag är kaffespeedad och kan inte sova jag heller *ler*
Vad duktig du är som klarat dig så bra. Spelar ingen roll att du åt chokladen huvudsaken är att du är på rätt väg tycker jag….

Ja, ett litet slip-up får man ha ibland, men å vad sämst det är att inte kunna sova! >.< det är bara för att jag har tenta imorgon.. Typiskt mig! :)
Hur går det telepatetisk?
Kram
Välkommen hit Telepatetisk!
Du är uppenbarligen på rätt väg och du skall veta att vi är många här inne som kan skriva under på allt du berättar.
Kram
Linda

Just nu går det nog ganska bra, men så är jag inne i en glad period också. Har en ny piercing och det förenklar själva matintaget genom att försvåra det. Piercade överläppen igår och kan bara äta flytande saker, med tesked. Så det går väldigt långsamt och jag tycker det är så tråkigt att äta att jag slutar när jag är mätt istället för att fortsätta i evighet. Måste dessutom skölja munnen med saltvatten varje gång jag ätit, vilket får mig att tänka efter före…