Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 799 ggr
jonnur
0

Matmirakel!

Mirakel! Hör här:                                                                        Jag har ätit LC/HF i drygt två år (då jag kom ur ett långt återfall) och i sommar kommer jag att behöva gå ifrån min matplan  en del, då jag ska på meditationsretreat i 10 dagar. De har helvegetarisk mat, inte ens ägg, och vill inte att man tar med sig något animaliskt heller. Har pratat med min dietist och fått direktiv hur jag kan anpassa matplanen. Får finna mig i att äta linser/bönor och nötter som protein, och frukosten blir yoghurt, frukt, olja och nötter.

Provade ett par dagar förra veckan - det fungerade såtillvida att jag blev mätt, dock inte lika nöjd som av min vanliga mat. Och hör och häpna, jag tycker inte OM frukt längre! Det var bara 50 gram, men kändes som helt meningslös mat! Otroligt, en sockerberoende som inte vill ha frukt!                                                                            Nu går jag omkring och muttrar över att behöva äta på det viset, ska prova ett par dagar igen också innan jag åker iväg. Jag vill verkligen bara äta ägg och bacon och grönsaker!… Mirakel, som sagt…

AnneN
0

Vad härligt att din matplan fungerar för dig, att du inte längre vill ha/tycker om frukt och annat sött =) Har du frågat de som har hand om retreatet om det skulle kunna fungera med din specialkost om du förklarar anledningen?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

bullmagen
0

du får äta yoghurt, hur är det med ost? Om du får äta det kan du ju skippa bönorna och hålla dig till mejeriprodukter + fylla på med fett från oliver/olja/avokado/nötter.

Måste du äta av frukten? Speciellt om du inte tyckte om det längre… Att smaken kan ändras sådär!

jonnur
0

Har pratat med dem MASSOR angående maten - de är tillmötesgående, men väldigt bestämda när det gäller den vegetariska biten, sånt som innehåller löpe (som ost och keso) vill de inte ha där.

Och frukten till frukosten fungerar faktiskt, det är bara jag som blir lite kinkig när jag inte får som jag vill…. Det verkar inte som att jag triggar på den, i så fall hade läget varit ett annat!!!

Om jag märker att jag får sug av koständringarna under veckans lopp, kommer jag att säga till, och i värsta fall åka därifrån. Meditation är viktigt men inte viktigare än min abstinens!

[trumman]
0

OT: Är det ett vipassana-var-tyst-och-lyd retreat du ska på månne?

jonnur
0

#4: Ja visst är det vipassana-var-tyst-och-lyd… Lägga bort egot och dess förströelser, det är dags för detta känns det som.   Fast jag tycker de är lite väl fjantiga med maten. Eller också är det jag som är det!!!… Tvångsmässig LC/HF:are, liksom…

Jennix
0

#5  Finns inte en chans i världen jag hade åkt på det om man inte ens får fixa maten själv… Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!