Ännu ett beroende
Jag har ett beroende till som jag inte gärna pratar om för det är väldigt skamfyllt. Men jag har sökt hjälp och har vänt mig till en organsation som kan hjälpa mig ur det här.
Det kommer säkert ta tid men jag vågade gå på möte. Det var nämligen dags att reda ut saker om mig själv och det enda sättet är att inse att jag inte klarar ut det själv utan verkligen behöver hjälp.
Jag har sårat många på min väg i det beroendet och det skäms jag så mycket över, något jag tänker på varje dag. Jag kan inte gottgöra alla jag sårat och man kan inte tro att man kan få allas förlåtelse för det kommer jag aldrig få och vill inte ha heller då det är jag som gjort fel och ingen annan.
Skamen i ett beroende är något jag inte vet var jag ska göra av. Det enda jag kan säga är att straff för det man gör det får man och ett av dom är att jag inte kan förlåta mig själv.
Jag vet vad jag gjort fel och jag vill ha det annorlunda och därav att jag vänt mig till en organisation som är experter på just detta. Jag skämdes för att gå dit men jag vet nu att det var det enda rätta valet.
Det kan aldrig gottgöra vissa saker, men det kan få mig att tänka och det kan få mig att välja en annan väg i livet.
En väg jag vill gå. En väg ut i en ny värld där allt ser väldigt mycket annorlunda ut. En riktig värld bort från datorer och annat. En väg där jag kan förlika mig med mina tankar, men jag kommer aldrig glömma vad jag gjort för det är viktigt att komma ihåg för att man inte ska upprepa och det är viktigt att jag kommer ihåg hur ont mina straff har varit och hur stark min rädsla ständigt är. Det är viktigt att komma ihåg.
Det jag vill säga, är nog att det finns hjälp att få i alla beroende och tro mig när jag säger att det är värt det även om det är jobbigt att möta det som man är mest rädd för och det är mig själv och hur jag i det skedet skadar andra…..
Du säger mycket klokt, Kia, om hur vägen ser ut som man måste gå. Men jag tycker inte du ska skämmas för mycket. Eller i alla fall inte just nu. Förstår du? Om all skam kommer vällande över en, kan man kanske inte annat än återfalla. Så försök hålla skammen över det du gjort ont ifrån dig ett tag till, tills du fått fötterna under dig och kan orka ta itu med den utan att falla igen.
Jag tror att en del skam och sorg måste man bära i tysthet, precis som du skriver, som straff för det man gjort ont. Men man måste inte låta den krossa en till marken. Så möt dina demoner med rak rygg, Kia. Det är det tuffaste man kan göra, men du klarar det, det vet jag!
*KRAM* Kia! Tänker på dig, det vet du och beroenden är jättejobbiga i vilken skepnad de än visar sig…..Men du är MODIG som skriver om det andra beroendet du har…..Och du är värd en stor bukett röda rosor…….
Kram Tina
Du är så modig, Kia och jag tror på dig!
Kram Kia! Du har en sådan styrka att jag häpnar! Och om/när du behöver oss, finns vi här - det vet du!
/Linda

Känmner så igen mig i det du skriver mitt beroende förstör nog mitt äktenskap till slut men det är så svårt att sluta

Vad är beroendet? Du kanske inte vill skriva?!.. eller missar jag nått? hmm..
..
Nej du har rätt. Det är ett beroende jag inte är riktigt redo att erkänna öppet än då jag finner det oerhört skamfyllt. Kanske en dag gör jag det men inte nu för det är väldigt jobbigt ch jag jobbar stenhårt för att kunna bli kvitt det något jag lyckats med ett bra tag nu.
Men ibland fallerar det och då inte så mycket i att jag gör fel. Det artar sig i minnen som inte är roliga och jag inser så mycket fel jag gjort i många avseenden.

#7 Okej! Gud vad du kämpar! Jag hoppas det ordnar sig för dig!, ganska snart så du får en paus och kan ta igen dig lite!
För att bli kvitt något måste man väl först våga stå för det?
DU gör helt rätt KIA.. Jag håller tummarna för dig !!!
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
heja dig!
Är så imponerad av dig. Du är modig och duktig som tar tag i allt det här, kram!