Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettövrigt
Läst 2390 ggr
Solini
0

Leva på 50kr i en månad

Halloj!

Nu behöver jag tips! Har nämligen endast 50kr att leva på under en hel månad. Har en säck ris, annars är det tomt.

Men som sagt vill gärna ha tips på hur jag kan få denna 50 lapp att räcka så länge som möjligt

/Tore

Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

Allamej
0

Euroshopper… köp buljong och havregryn så att du kan variera dig lite iaf :) Jag står själv inför problemet så fler tips mottages tacksamt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Solini
0

tack! Då kan jag själv komma med lite funderingar eftersom vi är fler med samma problem :P Bönor borde väl vara ganska billigt ändå? Sånna man sväller själv. Och dom är väl ganska mättande ;p  tur man hade råd med en säck kattmat iaf, annars hade det blivit knivigt

/Tore

Solini
0

O ja.. Nudlar. Men det är ju faktiskt rätt dyrt om man tänker efter

/Tore

AnneN
0

har man mjöl och kryddor hemma så kan man göra såser av alla de smaker, kan även vara gott att ha i kött/korv/örter/grönsaker i såsen men i små mängder till mycket sås så det räcker länge.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Allamej
0

KF börjar dra av 1031 kr av mig nästan månad… varje månad… i all överskådlig framtid… Mina djur behöver mat mer än mig. Dom är i fin form och ska fortsätta vara det.

Jag är fet. Jag måste börja med rismetoden… jag kan försöka se det som ett medvetet och positivt val i livet att välja att äta ris och havregryn varenda eviga dag.. jag kommer ju inte ha råd att äta mitt lchf så… vad f-n kan man göra…

Bönor är väl rätt mättande.

Köp en burk med proteinpulver att ha i gröten så det behovet blir tillfredsställt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Tilda-T
0

Förlåt en som inte är så insatt, men finns det inte något som kallas existensminimum i Sverige?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Solini
0

Ingen aning, möjligt. Inte heller så insatt. Men jag bryr mig faktiskt inte så mycket, iaf inte nu eftersom att jag försöker gå ner i vikt och jag har alltid varit bra på att klara mig på det minsta.. Men det ända jag är orolig för är att jag får i mig allt jag behöver, för kroppen.

Men svara gärna på det där Tilda skrev, bra o veta

/Tore

AnneN
0

#6 ja det finns något som heter existensminimum, vad det ligger på har jag inte exakt i huvudet men vill man veta så kan man kontakta soc.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kerstinjo
0

# 7

Kronofogden har ett existensminimum.

Det tas hänsyn till hyra, ev.sjukbesök, resor, fackavgift, mat, övriga utgifter mm.

Kolla på deras hemsida så hittar du det. http://www.kronofogden.se/rattsinformation/foreskrifter/kfmfs200702.4.19b9f599116a9e8ef36800012524.htmlKronofogden

De brukar vara ganska humana att prata med.

Kerstin 

Jenahbella
0

man kan säkert överleva på saker för 50 kr om man har ris, mjöl kryddor.. men man lär väl bli sjuk?
kan inte tänka mig att de man behöver finns i de lilla!

Fija
0

#7 Ja precis. Och då e väl det där efter avgifter som hyra och så. Men då kanske man riskerar utmätning eller så istället om man inte kan betala…

Mona22
0

vi två härhemma levde på 100 kr i månaden i 3 månader. det går om man måste men inget att rekomendera. prata med socialen att du inte klarar dig, de kan hjälpa dig, köp något billigt bröd , grovt, finns billigt på lidl eller liknande. det mättar ganska bra. blir man för hungrig så drick vatten , det funkar det med. kolla om du har någon kompis du kan äta hos. en annan grej om ni har någon park i närheten eller känner någon med en trädgård, plocka frukt och bär.

det bästa är ju om du pratar med socialen eller kf så de drar mindre pengar.

Jenahbella
0

bröd e billigast att baka själv :) scones! mjöl, vatten, bakpulver och smör.. :)

Jennix
0

Finns det inte ställen som delar ut gratis mat? Typ Frälsningsarmén osv?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Ladiesoul
0

Oj, 50:- i månaden? Soc är att rekommendera!

I matväg är ägg bra och mättande!

Lycka till!

Jennix
0

Har du pratat med SOC? Jag är själv sån där att jag undviker det till varje pris…men det är bättre att få ett nej än att inte fråga alls.

Ja, ägg är billigt och mättande och nyttigt!

Annars leta pantflaskor. Det har jag gjort… Lite skämmigt men vad fan ska man göra?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Beavis]
0

Soc har ett existensminimum på 3200 ca i månaden,(kan vara höjt) det är efter hyra,el,fackavgifter,arbetsreseavgifter(slkort,färdtjänst).

Jag levde nästan som du när jag pluggade på komvux bla.    Köp ris största påsen du hittar i billigaste butiken 3 miljarder asiater kan inte ha fel. Sen buljong och koka ihop, det betyder alltså att uncle bens går bort. Har du trevliga vänner och föräldrar eller syskon så le stort åt dem när dde pratar om middag/lunch. Det ger ju lite avbräck på riset men jag åt ris och kryddade det med vad jag hade hemma i kryddskåpet. Det fungerade men var ju inte så spännande direkt.

Lycka till!

Ninjisen
0

Jag lever på existensminimum.. Socialbidrag alltså!
Det innebär att dom betalar din hyra, el, läkarbesök samt mediciner.. Även glasögon om de behövs betalar dom.

Exakt vad man får att leva på i månaden vet jag inte hundra… Men ungefär 2400 och det ska räcka till mat, kläder och annat.
Jag vet inte om summan är samma om man är ensamstående men jag o min man får 1000 och det ska gå till sånt som hushållet drar… Vet inte riktigt.. Men tex telefonräkning och tv licens o sånt.

Så ca 6000 har vi efter hyra o allt att leva för… Ganska okay. Men man får snåla.. Vi handlar bara på willys o Lidl och sånt.. Eldorado köper vi mkt.. Det går att klara sig men det är ju inte direkt att man utan vidare går o köper nya jeans för 800….
Det får man vänta med..

Spartips jag har är att storhandla!
Vi handlar 1 gång i månaden o då fyller vi frys, kyl o torrvaror… ca 2000 kr…
Sen blir det ca 300 till i dom andra 3 veckorna som är kvar för färskvaror.. tex frukt, grönt, bröd osv…..
Fylla på med mkt pasta (finns gör billig)… Bor man själv är det smart o ställa sig o laga massa mat o sen frysa in i små plastburkar…

Så gör vi Flört

Ninjisen
0

Kom på att bor man själv så får man mer än när man är 2… Alltså jag o min man får 2400 var men är man själv får man (i våran kommun) ca 3300… Glad

Lite bättre..

Mymlan
0

Sociala ser bara inkomsterna de ser inte utgifterna de räknar även in det som drar till kronis i deras inkomstberäkning. De ser INTE vad man har i handen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Beavis]
0

Det är skitjobbigt jag betalade av skulder till försäkringskassan samtidigt som jag levde på soc och pluggade.

Det var inte fett kan jag säga det på ex teleräkning, för man måste ju ha telefon om man ska söka jobb eller leva gjorde en ju tvärpank så större delen av månaen var det ris som gällde.

LCHF hade varit otänkbart på den tiden så går du på det så får du nog avbryta tyvärr.

Kia
0

Jag tror inte att LCHF är fullständigt omöjligt. Hur billigt är inte fläskfärs bara för att ta ett exempel. På tanke på hur ris / Pasta sätter igång sug så är det bättre att äta smör än detta för av ris skulle jag äta 10 ggr mer än fett. Så i slutändan vet i f#an om det inte blivit dyrare med dessa spannmål. Men det är jag….

Hoppfull
0

Krossade tomater är billigt! Koka dem med potatis, ris eller pasta. Bönor som du blötlägger själv är oxå ett bra alternativ, det blir massor av mat för en billig peng… koka dem med de krossade tomaterna. 

Har man bara 50 kr för en hel månad så får man nog inte så mycket vare sig fläskfärs eller smör… tyvärr!!! Åtminstone här kostar 500g smör 28:- och det räcker nog inte en hel månad om man ska äta mycket av det… och du kanske kan få loss ett kilo fläskfärs… men det blir inte så mycket utslaget på en hel månad det heller.

Lycka till!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ninjisen
0

Ja 50 kronor va inte mkt att klara sig på…. Suck….
Men ja, potatis, ris, pasta är ju billigt.. Sen krossade tomater på burk ger mkt smak o är billigt som "hoppfull" skriver…
Vita bönor på burk är billigt…

Solini
0

Jag har klarat mig ganska bra. Har 10kr kvar, och det är 23 dagar kvar till jag får pengar, pust! haha. Men det är ganska roligt faktiskt, man får vara lite finurlig. Iofs hittade jag en säck med pantburkar i vinden och fick ihop endel. Men det är ändå ris som gäller fortf.

Funkat ganska bra iom att jag har gott om vitaminer i medicinskåpet.

Ris och bönor är faktiskt jäkligt gott om man har rätt kryddor.

Den 25e ska jag börja med VLCD! :)

/Tore

Mymlan
0

VLCD är?

Marielle84
0

På något konstigt sätt så klarar man sig alltid och jag är en av dom som tyvärr glömmer bort hur det gick till, så man går alltid och oroar sig till max. Nån mer? ;) ;)

Nyponsoppa är ett tips oxå om man tröttnar på vatten, kanske inte det bästa man kan tänka sig, men det mättar en stund och är faktiskt inte speciellt dyrt med tanke på mängden man får ut av ett pulverpaket. Prova inte att enbart leva på det bara för man får en hejdundrandes näringsbrist.

Solini
0

#26 VLCD (Very low calorie diet). Nutrilett/naturdiet os.v. Du dricker några påsar pulver som du blandar med vatten varje dag ist för vanlig mat. Fungerar toppen om du vill gå ner mycket. Jag tänkte ta mina sista 15 kilon på det eftersom jag redan gått ner jäkligt mkt nu när jag varit så fattig.

Ja nyponsoppa ska jag nog köpa imorgon för min sista 10a. man borde ju kunna dryga ut det så det räcker längre också.

Fan nu har jag slut ris :(

/Tore

kerstinjo
0

Men hur kunde det sluta med 50:-? För även kronofogden har en norm att gå efter.

Kerstin 

Mymlan
0

Kronofogden får inte ta så man hamnar under existensminimum.

Solini
0

Slutade med 50kr eftersom att jag helt enkelt gjorde slut på allt. Var så illa tvungen :p men det är ingen fara. Fick tillbaka en skuld av en kompis nu. Så nu har jag börjat med VLCD. Köpt paket som räcker i 3 veckor :P

/Tore

kerstinjo
0

Ok, då förstår jag.

Tur att du hade lite pengar att få. Men det går att leva på nästan ingenting, men vad tråkigt det är.

Kerstin 

Solini
0

Jo det går alltid! Men ne inte kul som du säger. Bönor funkar jätte bra om jag inte sa det tidigare. En sån stor påse räckte jätte länge.. Svällde upp och gjorde det lite såsaktigt med ris. Faktiskt gott :)

/Tore