EFT mot missbruk, någon?
Är det någon här som testat EFT mot sitt missbruk?
Jag gick en worshop om EFT i sommras men känne rmig lite osäker på stegen, inte på knackningspunkterna men på mellansteget (neutralisering, nollställning) och på hur jag ska formulera meningarna för mig själv, så det blir inte att jag knackar särskillt mycket.
Jag har knackat för nikotin. Gick inte igenom alla aspekter vid tillfället och skulle behöva knacka mera. Mans ka bara ta sig tid… Efteråt (två månader kanske) har jag dock märkt en stor skillnad. Bara rökt när jag blivit bjuden, fast jag inte kännt mig särskillt sugen (visar att det finns aspekter kvar att knacka för som tex att röka för sällskapets skull) och så har jag rökt knapt halva ciggaretten bara innan jag givit den vidare.
Idag har jag knackat på mitt sockerberoende och kände som en minskning från en gradering 9 (var inte en 10 endast eftersom att jag var proppmätt på choklad) till 3-4 när jag slutligen somnade på soffan. Hade då knackat kanske 10ggr. Känner att det finns ett fantastiskt verktyg i EFT (emotional freedom technique) men ksulle vilja lära mig att behärska det bättre. Få det att bli effektivare. Och också kunna lära det vidare till exempelvis min käreste.
Någon?
(Det finns en massa sidor att läsa på om EFT, men visst är det ganska jobbigt att läsa när det blir så mycket på en gång? Tycker illafall jag.)

Har aldrig hört talas om EFT, men det är alltid intressant att läsa om nya saker.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vad är EFT jag fattar inte riktigt :)
Man knackar på meridianpunkter, likt akupressur eller akupunktur (men utan nålar) och det verkar ha god effekt.
sidan eft.se förklarar närmre, men också en artikel på Aftonbladet där man dessutom kan se ett bildspel hur det går till:
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/psykestress/article342800.ab
Tekniken kan du göra själv hemma och har fungerat på olika typer av fobier och missbruk såsom rökning och chokladfrosseri.

Beroenden, fobier, stress, rädsla, ilska, sorg, ångest, depression, ätstörningar.
Följden av smärtsamma minnen/händelser/trauma, PTSD (post traumatiskt stresssyndrom).
Dåligt självförtroende/prestationsångest; svårigheter att förverkliga mål.
Många psykosomatiska (känslomässigt orsakade) symtom t.ex. kronisk värk, migrän/huvudvärk, spänningstillstånd, andningssvårigheter m.m.
Tänkte skriva mer här i tråden men när tusan ska man ha tid? 
EFT står för Emotionell Freedom Techniques och är utveclat i USA, det är en slags energipsykologi och är en kombination av speciella affirmationer och en form av akupressur.
EFT ska hjälpa mot bl.a. dåliga vanor som missbruk. Man fokuserar på ett visst problem, fysiskt eller psykiskt, samtidigt som man knackar på vissa punkter av kroppens akupunkturpunkter. Då ska energisystemet befrias och problemet försvinna.
Jag slås av tanken att om EFT är så effektivt som förespråkarna säger, varför har inte denna metod fått större genomslagskraft?

Metoden är rellativt ny och har faktiskt haft stor genomslagskraft, men som vi är bekant med sedan tidigare tar det lite tid innan saker o ting sprids över världen, allra helst alternativmedicin. Tänk bara hur lång tid det tog innan akupunktur var något så när accepterat här i våra områden! 
Här finns en liten introduktionsvideo: http://www.emofree.com/splash/video_popup.asp
Någon som kan svara på mina funderingar i trådstarten?
Vitterfnitt om du vill lära dig att behärska tekniken kanske du borde gå till en som sysslar med EFT? Det du lärde dig på workshopen kanske inte räckte till?
Jag ska gå på EFT-behandling (enskilt) om några dagar och ta till mig av tekniken så att jag kan använda den själv hemma, vilket ju är meningen.
Rapporterar efter mitt möte där, spännande!

Mja, kanske jag borde men jag har inte riktigt ekonomi till sådana utgifter. Men jag hoppas på att någon här, kanske du
kan vara med och bolla lite i ämnet. :) Skriv när du vart iväg!
#9 Klart jag ska skriva och berätta om det! Blir nog ett inlägg på fredag eftermiddag.
Ja, inte är det billigt men om det kan hjälpa mig med mina problem kommer jag att tjäna in så mycket pengar och framförallt få mycket bättre hälsa! Hoppas bara att det funkar som hjälpmedel att ta till!
Vitterfnitt, har du kollat exakt var du ska knacka, hur många ggr samt vad du ska säga? Tycker att det beskrivs ganska bra på aftonbladet som jag länkade till tidigare och framförallt i bildspelet.
Ska försöka ta reda på så mycket som möjligt när jag är iväg, för att sedan rapportera sakligt för er. Håll tummarna för att det funkar!!!
Hej på er.
Jag ska oxo prova.
En mycket duktig o välrenomerad terapeut nämnde metoden och henne litar jag på. Så idag ska jag ringa o söka reda på någon som jobbar med detta. Rapport följer.
kram buddhina

spännande! Lycka till!