Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1874 ggr
parise
1/8/09, 2:52 PM

dag för dag ut ur sockret!!!!

ja hej o hå 4 dagen utan godis glass pizza vitt bröd.. endast morötter kyckling  ägg lax kaffe te samt ca 2 otatisar på tallriken grönt o ca två apelsiner om dagen..

ja vanlig mat inge halv eller snabba kolisar…

men ja är galen idag herregud alltså.. ja nästan springer o bara att det dunsade ner några tidningar i brevlådan vart en stunds lättnad.. ahh äntligen något som händer.. ja vill inte göra något.. ja kan göra saker ja är juksriven o har tom pengar att göra av med men inget är bra.. ska gå en lång prommenad för formens skull snart men sen då.. tv nej trisst måla nej vill ingenting nu är ja under en hård bearbetning med över grepp o så men det är så sjukt att ja känner verkligen att vad som helst bara inte känna allt bara få någonting bort från tankarna gör det bättre.. ja vet ju att det är att fly ja vet hur hjärnan gör.. men att det är så jobbigt att änna så här man vill bara få bort det..

Annons:
parise
1/9/09, 8:26 AM
#1

5 dagen utan socker eller njae några tuggumin igår men !!!!!

äntligen vaknade jag utan illamående o är piggare trots inte sådan god natt sömnFörvånad

o ändå har ja ätit lite potatis o mörkt osötat bröd..

känns mycket lättare idag är mera närvarande…

parise
1/9/09, 11:43 AM
#2

nu har ja vart o gått över en timme utan frukost… bara kaffe ps oki då en halv appelsin för inte sockret skulle gå ner i blodet så mycket.. när ja kom hem ville jag äta hej vilt o hade en sund aptit.. det beror på blodsockret.. när blodsockret är lågt vill man äta o får sug…så jag tycker mig verka vara på en normal nivå nu när ja inte äter godis o så.. det blir ett annat sug o hunger..

Gronstedt
1/9/09, 12:41 PM
#3

Hej parise

Jo, man märker stor skillnad på det där sjuka suget och riktig hunger, det känns inte alls likadant. Tänk på att äta mer fett när du äter mindre kolisar, annars kan du bli jättehungrig och då är det lättare att trilla dit.

Lycka till!

parise
1/9/09, 1:04 PM
#4

tack för svar

men du ja undrar vad menas med det ät mer fett.. som i morse åt ja två osötat fullkornsbröd med mackrill på o en liten bit lax plus två kapl fiskleverolja.. det är ju fett ja måste veta vad exakt mera fett betyder. o sen är det ju så här också att om ja nu har tio kilos övervikt då finns det ju fett att ta av om då kroppen får i sig mindre energi.. att det blir så att det tas från kroppen.. annars tar det ju från dagens intag så att säga.. så har ja fattat det.. för när ja gick ner förut åt ja mindre fett o då tog det av min kropp

Gronstedt
1/9/09, 1:29 PM
#5

Hej igen

Jag tror ju på det här med LCHF, och där äter man mycket lite kolhydrater och mer fett. Jag skulle alltså inte äta något fullkornsbröd, utan bara laxen och makrillen, om du förstår. Det är den enda metod som fungerar för mig, både för att gå ned i vikt och för att slippa kolhydratsuget.

För många är det så att man inte går ned i vikt av att äta lite kalorier, för då tror kroppen att det är svält och lagrar allt. Jag äter massor av kalorier men inga kolhydrater, och då går jag ned. Jag tål nästan inte kolhydrater alls.

Om du fungerar på annat sätt, så funkar andra metoder för dig, det finns inget universalmedel, tyvärr. Det du beskriver, med fullkorn, makrill och lite frukt, låter mer som GI, och det fungerar också för många.

Om du vill veta mer om LCHF kan du titta på Kolhydrater iFokus, där finns en massa info.

parise
1/9/09, 1:36 PM
#6

jag förstår det att man ska äta mera fett när man inte äter kolisar.. men åter igen vad menar du med mera fett äter du också 75 gram smör om dagen det  är det ja måste veta annars fattar ja inte..

jag kan äta lite kolisar men inte en massa godis o fika bröd o vitt bröd då går det åt helvete en dag blir till 4 dagar o mår illa o ont i kroppen ja blir sjuk av att göra så.. men ja går ner i vikt av den här kosten men ja vill faktiskt veta hur du gör.. inte äter väl du så som jag gjorde förut 75 gram smör o fick över vikt av det.. o sen är det ju så här med lchf kost at det funkar på dem med 15 20 kilos över vikt för att då blir det inte enorma portioner heller så egentligen ser ja det som att det är pga av små portioner o att man tar bort socker o godis o så det är ju klart att man går ner då.. funkar detta för dig kan ja bara gratulera o ja tycker att du ska fortsätta med det men ja vill att du svarar ärligt HUR MYCKET SMÖR ÄTER DU OM DAGARNA??????

Annons:
Gronstedt
1/9/09, 2:19 PM
#7

Jag väger och mäter och räknar som sagt inte så noga, men svarar så gott jag kan. Jag äter ingenting som innehåller mer än 8 % kolhydrater och inte mer än 10-15 g kolhydrater per dag, ofta mindre. Cirka 20 % av energin kommer från protein, resten från fett. Till exempel äter jag ofta bacon och ägg och äter upp flottet i pannan också. Om jag äter magrare kött tar jag en rejäl klick smör på (typ 50-100 gram till en måltid). Jag kan också äta "ägglappar" (ett slags låtsasbröd av ägg, ost och keso) med ett par matskedar bregott eller smör på varje skiva. Om dagen har varit mager händer det att jag dricker en halv till en deciliter macadamiaolja för att få upp fetthalten, men det är en nödlösning. Jag äter mycket sällan grönsaker. Fet ost och grädde kan jag äta massor av utan att gå upp i vikt (alltså mer än en halv liter grädde och 500 g ost på en dag), men jag får andra problem av mjölkprodukter, så jag undviker dem oftast.

LCHF-kost fungerar INTE för att man äter små portioner! Jag räknar inte kalorier så noga, men det ligger oftast mellan 2000 och 5000 kalorier om dagen. Det kan bli både mer och mindre. På den kosten slipper jag värk och går sakta men säkert ned i vikt.

Det stämmer att många inte går ända ned till sin önskade idealvikt på LCHF, men det beror ofta på att den vikt kroppen är gjord för att ha när den är frisk och har normal muskelmassa är högre än den påhittade idalvikten enligt BMI-skalan. Jag gjorde en kroppsfettmätning en gång, och den visade att om jag skulle gå ned till fettfri vikt (alltså inte ett enda gram fett på kroppen) så skulle jag fortfarande ha BMI strax över 25. Nu är jag visserligen kompakt byggd med mycket muskler under fläsket, men ändå … Flört

parise
1/9/09, 2:35 PM
#8

ahhh oki hmm konstigt att ja gick upp då.. men när j tränade i början hade jag storlek 42 o hade fettmätit mig ja hade 33 i bmi 89 cm i midjan o låren var runt 70 cm när ja gick ner hade ja en en muskulös kropp all fett hade rasat.. ja hade en midja då på 68 cm och låren va ja runt 50 och bmi hade ja på 20 tror ja .. men ja rörde extremt mycket på mig men ja åt ialla fall kolisar ibland kunde ja tom äta macdonalds.. men det är därför ja inte vill äta så där igen som lchf.. men ja saknar bacon o smör heheh

Gronstedt
1/9/09, 2:44 PM
#9

Det är klart du går upp om du äter BÅDE kolhydrater och mycket fett! Mycket fett fungerar bara om man tar bort kolhydraterna nästan helt.

Men GI kanske är rätt för dig, den metoden är inte så extremt kolhydratfattig och fettrik som LCHF.

parise
1/12/09, 8:33 AM
#10

i lördags var det 6 dagen men då var ja på en resturang! åt lite pasta o vitt bröd o även en pepsi.. efter det kännde ja mig jätte glad o nästan påverkad hög typ… säkert för de vita.. men efter maten va ja sugen på chocklad ja va nästan inne på att handla det men gjorde inte det. tog en kaffe iställetSkrattande

dagen egter känndes det lite som ja förstört överelskommelsen med de mig pga av de två veckorna som skulle vart utan socker o vitt bröd o dricka.. o japp dagen alltså igår va tankarna till godiset, efterson söndagar är kopplade till en ätardag.. men ja köpte bara en cola zero… idag så bestämde jag mig för att pga detta så ser ja till att lägga på en vecka till så istället för en veckas rening nu blir två.. vet inte om ja är för hård mot mig men va fan jaska inte komma undan..

det som ja tycker är jobbigt att varje gång ja bestämmer mig för att gå in för två veckors rening så är det alltid nåt som ja blir indragen i en fest eller ja nån bjuder på fika osv.. men va fan inget hoppar ju i munnen på mig.. men de kommer alltid hinder på vägen o ändå är det bara två veckor.. snart får ja väl stänga av allt utifrån o va inlåst i två veckor

parise
1/13/09, 12:42 PM
#11

igår måndag började i en grupp ör socialträning.. var orolig över att e skulle ha fika brö osv.. men igår fanns det inte det så igår var det den 8 dagen utan godis mm.. kännslor bubblar upp i mig mer omer..

och idag är det den 9 dagen utan..ps igår kväll var ja lesen o ipd tänkte ja köpa chockladen men gjorde inte det..

ja börjar vilja ha det ju mer ja lyckas bara lite mörk tänker ja men ja ska inte ja ska hålla mig till kanske i helgen ja kan unna mig en bit..

Gronstedt
1/13/09, 1:30 PM
#12

Det är många känslor som rör sig när man avgiftas …

Ett tips, parise: Tänk inte att du ska UNNA dig, då blir du kvar i det där att det är en belöning, något att längta efter och sakna. Tänk i stället "Jag tar en chokladbit på lördag" - oladdat, liksom.

parise
1/13/09, 6:41 PM
#13

ja jag vet att et är mycket som kommer fram o et visste jag innan

en av ledarna har jobbat me tjejer som har annorexia o bullemi osv i 14 år på gruppen vad ja är väligt glad för. jag ska få hjälp är nu o hon säger att et första steget mot tillfrisknande är att sluta kräkas. ja är är nu o sen säger hon även att man måste förstå o aceptera att detta tar lång tid o att det hanlar inte om mat o ångest utan större saker och hon säger dock att en gång i veckan ska man kunna ta en påse visäger för 20 kr o inge mera hon säger att man ska onte förbjua sig utan begränsa.. för att förbuet spricker o då blir man ledsen o sen vräker man i sig för mycket o känner ett miss lyckande

ja kommer gå ur denna sida nu för det blir förvirrane för mig pga av att ja är i behandling o måste hålla mig till deras hjälp och råd. tack för era svar o hoppas ni kommer frammåt

Annons:
Gronstedt
1/13/09, 8:00 PM
#14

Välkommen tillbaka när du vill, parise, och lycka till!

Kia
1/14/09, 10:33 PM
#15

Läst i kapp denna tråden lite och jag vill oclså önska dig lycka till parise. Har du tid och lust så kom och berätta för oss hur det går för dig.

/Kia

Upp till toppen
Annons: