Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1204 ggr
Trulte
2009-01-31, 18:18

Det är något som fattas

Hej jag är ny här på beroenden och tänkte presentera mig lite och dela med mig av mina tankar och funderingar. Har ätit kolhydrats fattigt (LCHF) ca i månad och det har gått jätte bra har inte haft sockersug alls. Har även hetsätning och den har helt försvunnit.  Men nu känner jag ett enormt godis sug vill bara vräka i mig bröd, choklad, och godis. Det känns som om det är någonting som fattas och det gör det säkert, är ny inflyttad till Sundsvall så jag har inte hunnit fått några vänner. Det är klart när man känner sig ensam så blir sötsaker en tröst och nu kan jag inte trösta mig med det. Jag tycker inte synd om mig själv det ordnar sig säkert det tar ju ett tag att komma in i ett nytt ställe. Och så är jag inte pur ung (41 år) det är lättare när man är yngre. Det jag menar är att när man har beroenden, så förvärras den om man inte har alla dessa viktiga bitar runt sig som gör en människa hel som vänner, kärlek, arbete eller någon givande syssel sättning, gemenskap etc etc. Jag lämnar verkligen ut mig nu men det är viktigt att kunna visa sina svagare stunder det har vi alla ibland. Vill tacka er alla här på beroende som är så snälla och stöttande och lycka till i er kamp.   Mvh Trulte

jennyka
2009-02-01, 15:03

Hej Trulte, jag vill skicka dig massor med styrkekram från mitt håll!

Härom dagen när jag var riktigt lessen och ätsugen gav du mig stort stöd i ditt svar ska du veta,

det är fantastiskt att rena främlingar kan ge så mycket till varandra på dessa sajter när det är så svårt i "verkliga livet".

Visst är det enormt viktigt att ha alla dessa bitar som du skriver, men det viktigaste av allt, är respekt och kärlek till sig själv( och det är lättare sagt än gjort när man har ett beroende) men för varje timme som man lyckas hålla undan är en liten segerGlad

Även om vi stupar då och då så har vi viktiga segrar däremellan!

En timme i taget nu, jag håller tummarna!

skuggspel
2009-02-01, 16:21

#0 Hej!

Du har ju oss till "riktiga" livet har hunnit ikapp! Jag håller med om att det kan vara lite knöligt i början när man flyttat, innan man hittat ett sammanhang att börja nysta vänner i. Jag kan känna mig lyckligt lottad som är nykter alkoholist i sådana sammanhang för jag har alltid träffat folk genom AA. Jobbet, föreningen, hobbyn, frivilligorganisationen(typ morsor på stan, röda korset..) OA, skolan, kontaktannonser, studiecirklar, kurser, ja.. Det finns många sätt att träffa folk.

Glad Lycka till! Det kan ta lite tid men jag hejjar på dig!

Trulte
2009-02-01, 20:14

Tack så mycket för ert stöd det känns jätte bra jag blir så glad och varm i hjärtat när jag läser erat inläggGlad. Det känns lite bättre nu och det värsta socker suget har lagt sig. Det är så betydelse fullt att få all denna stöd när det krisar, som jag har fått både här och i kolhydrat i fokus. Det blir nog lättare att hitta vänner när får jobba lite mera och när jag börjar må bättre. Det har en stor betydelse hur man mår och hur öppen man är till nya bekanskaper. Lycka till i eran kamp  och varma kramar från     TrulteSkrattande.

Kia
Kia 
2009-02-03, 00:25

Hej Trulte,

Jag funderade på det jag läste som du skrev och att komma ny till ett nytt ställe. En kollega som jag hade kom ny till vår stad och kände ingen och tja jag har alltid bott där och har ju vänner där sen jag var liten så började jag tänka efter att det är löjligt att man som vuxen inte är mer öppen för nya relationer.

Idag är vi jätte goda vänner och gör mycket tillsammans även utanför jobb och det är verkligen roligt att få nya vänner som öppnar nya dörrar. Jag tror det är en tidsfråga bara tills du kommer in i gängen och får vänner i den staden du bor i idag.

vad har du för intressen är det något du alltid velat testa men aldrig gjort, kanske är det dags att ta chansen och prova och då skapa kontakter där. Kanske ett sätt att sysselsätta sig och inte känna den där ensamakänslan och då suget springer på en.

Det är roligt med nya vänner. Jag har funnit en enorm vänskapsgrupp i min FAA (food addicts anonyma) grupp , människor som jag aldrig tidigare kanske skulle sökt mig till som jag idag finner som de mest underbaraste. Ge det tid det kommer ska du se.

Sen vet du vad Trulte, du har oss :) Vi finns alltid här och kanske är det någon här som bor på samma ställe som du eller har vägarna förbi som vill träffas och ta en fika en dag :)

Trulte
2009-02-03, 12:55

Hej kia, ja det är sant att jag kommer säkert att träffa nya vänner så småningom kanske genom jobbet eller något annat. Men det är när jag får mina ätkriser som ensamheten förstärks. Har en sån period nu har inte varit nog sträng nu när det gäller att begränsa kolhydrater i ca 5- 6 dagar. Men jag har börjat idag  med fakir tror att det blir lättare att undvikka sockersug och hetsätande, är nog mycket kolhydratkänslig. Du har rätt i att många som har sina vänner och sin familj inte tänker på att låta nya människor komma in i sitt liv, det kan berika och utveckla en mer en man kan tro. Jag minns en händelse, som jag var med om när jag skulle äta lunch i Skellefteå på komnunens resturang. Det var fullt med folk där och alla satt runt sina bord, de som kände varandra. Då fick jag syn på ett ganska stort bord med en utländsk kvinna som satt där, jag satte mig ned och började prata med henne. Hon berättade att det var ganska ofta som hon fick sitta själv. Vi hadde en intresan och trevlig stund och jag tänktte att vad synd att folk är så rädda för det okända. Det var bara en liten tanke jag fick nu när jag skriver.  Tack för ditt stöd det uppskattas.

bullmagen
2009-02-04, 07:22

Hej Trulte!

Förutom alla menatla anledningar till sug (stress, ensamhet, tristess osv.) kan just chokladsug nästa helt tas bort med magnesiumtabletter. Kan vara värt att testa, Tas det ensamt kan magen bli fööör lös, men ihop med kalcium (antingen kalciumrika tillskott eller tablett) blir det bra.

Själv tar jag enbart magnesium (ca 3ggr i veckan) för det mår min mage bra av samt att kramper i benen försvinner.

Trulte
2009-02-04, 09:57

Ja det har du nog rätt i för jag har stora problem med sena drag, jag vaknar på nätterna av det. Jag äter nu vitamintablett "en om dagen" men de hjälper nog inte det är väl för låg dos. Jag ska prova att ta magnesium tillskott ett par dar i vecka och se hur det blir. För jag har känt att det är mest choklad som jag har varit sugen på. Tack så mycketGlad.

Kia
Kia 
2009-02-05, 00:49

Jag måste säga att MiVi-total är verkligen ett bra vitamintillskott när man äter LCHF. Den innehåller liksom allt. Såg man kan köpa den lite varstans numera

bullmagen
2009-02-05, 07:44

Köp Ledins magnesium på hälsokosten, bra pris och inte en massa sötningsmedel som apotekets har.

Hoppas det snart blir bättre!

Trulte
2009-02-05, 10:25

Tackar så mycket för era tips, det behövs i denna djungel av olika sorter som finns.

Upp till toppen