Annons:
Etikettberoende
Läst 1153 ggr
Buddhina
2/11/09, 11:38 AM

Varför är detta en sån himla kamp??

Hej

Inte skrivit här på ett tag.

 Jag undrar varför detta med matemissbruk är  en sån himla kamp.?? Jag är oxo alkoholist o tablettberoende och detta har jag så gott som aldrig sug efter och det är enkelt att avstå.

Men maten gör mig tokig! Det är väldigt ofta jag hör av andra människor med matproblem att deoxo har enorma problem att hantera detta.

Är det för att vi umgås med vår drog varje dag.??

 Nu har jag missbrukat socker o vetmjöl i snart tre veckor och jag är jätte trött o deppig.Jag går på möten pratar med oa vänne ro min sponsor och ber och läser andligt men det räcker inte ..helt klart!

Jag har varken ork eller villighet att ta mig ur detta så jag åker på OA konvent i helgen och till beh hemmet för påfyllning. Kanske den blå hunden får mer näring och orkar döda den röda hunden..

Jag vet inte, jag tror inte det är meningen att det ska vara en sådan hemsk kamp.Är det för att jag egentligen inte vill sluta, för att jag inte bestämt mig..buddhina

Annons:
AnneN
2/11/09, 2:18 PM
#1

Alkohol, narkotika, mm kan man ju sluta helt med och därför i större utsträckning undvika att bli frestad/få sug. Men äta måste vi ju göra för att överhuvudtaget kunna överleva så mat kan vi inte sluta helt med, vi måste bruka det varje dag, till och med flera gånger per dag vilket gör det svårare att vara abstinent i sitt missbruk.

Det är ungefär som om en alkoholist måste dricka en folköl 3-5 gånger per dag, men inte får dricka mer än så och inte heller mindre, oftare eller mindre ofta och endast på fasta tider. Jag tror den alkoholisten skulle få en hel del sug efter att dricka mer.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Buddhina
2/11/09, 8:27 PM
#2

Ja Anne jag tror du har rätt!

Det är nog detta att hela tiden umgås med vår drog som gör det så jä--a svårt.

Jag hoppas jag får lite kraft på OA konventet i helgen! kram Buddhina

AnneN
2/11/09, 10:40 PM
#3

#2 jag vet att iaf en från "min" OA-grupp också ska på konventet i helgen, tyvärr har jag själv inte råd att åka men önskar dig och alla andra som ska dit en riktigt trevlig konvent-helg

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Buddhina
2/12/09, 8:57 AM
#4

Tack Anne!

Det ska bli spännande är lite pirrigt oxo, första oa konventet för mig. Men jag känner flera som ska dit så det blir nog bra.

Har verkligen haft lust att ställa in för jag skäms så att jag inte är abstinent men så har jag tänkt om, jag SKA åka ändå.

Det är typiskt mig jag vill liksom alltid vara "färdig och framgångsrik" innan jag ens har börjat.. hm. kram buddhinai

AnneN
2/12/09, 12:51 PM
#5

#4 Jag tror inte du kommer till att vara den enda där som har svårt med abstinensen och jag lovar att alla där någon gång haft det. Att alltid vilja vara "färdig och framgångsrik" innan man ens har börjat är nog en del av sjukdomen som beroendet är för så är jag själv också och jag vet att det är fler som är så.

Kram på dig

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

FridaYouKnow
2/12/09, 8:03 PM
#6

Jag är inte direkt en expert på ämnet eftersom jag aldrig har druckit alkohol i hela mitt liv (förutom i kanske cider då) men jag känenr trots allt en som dog av det… :'( och jag tror verkligen inte att det hjälper så väldigt mycket att bara gå på kruser och sånt, utan du måste försöka leva normalt också. Hitta på roliga saker med polarna och göra saker du tycker om. Då tänker man inte lika mycket på saker som man måste göra sig av med (dvs beroenden). Man kan också somna gott över att ha haft en rolig dag utan alkohol i kroppen :)
Säg även åt dina vänner, om de inte redan vet det, att du är alkoholist och vill bli av med det för att inte sluta i graven. Då kan de också hjälpa dig att tänka på annat och ni gör alla en tjänst :D

Hoppas jag hjälpte något - och lycka till :D<3

Annons:
Kia
2/12/09, 11:54 PM
#7

Jag tycker det är bra att du åker på konvent. Själv har jag bara positiva erfarenheter från konvent. När jag var på mitt första tror jag att jag varit med i FAA i typ 2 år och det var vissa saker jag inte hade delat med min hemmagrupp då och det blev liksom jobbigare och jobbigare att jag inte sa ngt om det.

Så när jag då sitter på konventet i ett rum med 60 andra och temat var precis det som jag inte vågat dela tidigare, hör jag mig själv säga. Hej jag heter Kia och jag är beroende. Och i nästa veva tänkte jag vad Fa…n gjorde jag nu?

Men jag delade och för första gången vågade jag dela med mig av något som jag burit med mig så länge. Det var en oerhörd lättnad och jag är djupt tacksam att jag åkte dit.

Ibland behöver man en nytändning och det är kanske det du behöver. Jag kände när jag gick på NA i helgen att jag fick en nytändning. Jag behövde helt enkelt höra nya människor prata om deras beroende. Nya delningar, nya erfarenheter.

Berätta gärna hur det var.

Buddhina
2/17/09, 9:57 AM
#8

Hej o tack för svar.

Ja visst var det jättebra att få lyssna o dela och känna igen mig för det gör jag verkligen. Det är en massa som pågår inuti och förändringar är på G, det känner jag.. får se vart det öeder.. kram buddhina

Gasoline
2/17/09, 11:15 AM
#9

Har oxå problem med mitt matintag, hur vet man att det är ett missbruk, hur söker man hjälp?

AnneN
2/17/09, 3:27 PM
#10

#9 På OA´s hemsida finns det en sida med frågor som man kan ställa sig själv för att se om man kanske kan vara matmissbrukare/sockerberoende http://www.oasverige.org/fragor.htm

Söka hjälp kan man göra hos OA eller FAA, kika in på hemsidorna för att se om de har något möte i din stad.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gasoline
2/17/09, 3:30 PM
Kia
2/22/09, 11:10 PM
#12

Hur går det för dig Buddhina?

Kram Kia

Buddhina
2/23/09, 6:49 PM
#13

dag 6 nu utan socker tack vare influensa..;)

Annons:
AnneN
2/23/09, 6:49 PM
#14

#13 haha ja något ska väl influensan vara bra till också Flört

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gasoline
2/23/09, 6:51 PM
#15

#13 Det är alltid ett framsteg =) Det sägs ju att efter ett visst antal dagar utan socker ska ju suget släppa, men vet inte riktigt om det är sant. Men en sak som är sann iaf är att för varje dag du är utan blir steget mellan dig och beroendet större!

Kia
2/24/09, 12:31 AM
#16

Någon skrev på sidan om talet tre (undrar om det inte var Anne) Men tre veckor, tre  månader och tre år verkar vara sådana magiska punkter där det ofta händer saker …. Det är väl då man ska slå emot sjukdomen och inte slå på sig själv.

Buddhina, det må vara influensa men det är samtidigt faktiskt du som klarar ut det och din villighet…

Kram

Upp till toppen
Annons: