Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 2129 ggr
kerstinjo
0

Att bara pröva...........

Några rader till dig, som kanske har funderat på att pröva, bara en enda gång…

Om du bara visste! Du och alla andra som bara vill pröva  hur det känns. Några tabletter amfetamin. Den första sprutan heroin. Eller varför inte röka en heroincigarett? Så lätt att få tag på. Eller den första röken cannabis. Bara pröva. För att Eva och Camilla och Stefan och Henrik och Fredrik prövar.

Och så rena helvetet i flera år eller för alltid. För dig själv och hela din familj.

Och så den dag när du vill komma tillbaka till livet. Men det finns ingen plats. Det finns inga pengar till behandling. Det räcker inte med att bara vilja. Du får inte vara för gammal. Du måste bo i rätt kommun. Du måste få rätt socialsekreterare. Du måste komma till rätt behandlingshem.          

Och snart stjäl du för att få pengar till knark och du åker fast. Då gäller det att få rätt frivårdsinspektör och rätt domare och nämndemän som inte är för gamla för att förstå vad som är bäst för just dig.

Du måste ta hand om alla dina skulder om du en dag blir frisk. Du måste vara livrädd för att dricka så mycket som ett glas öl. Då kan du åka dit igen. Med jetflyg. Så fort går det.

Din mamma kanske dör av sorg, tar livet av sig eller är ett vandrande nervöst paket och dina syskon måste ljuga för släkten.

Dina syskon har tagit avstånd. Själv vandrar du gata upp och gata ned. Ingen vill ha dig. Utom någon som du är skyldig pengar. Eller någon som tror att du har något att sälja. Eller någon som vill sälja till dig och tjäna en hacka. Eller någon som vill köpa dig, din kropp så att du får pengar till mera knark. Eller samhället som vill spärra in dig.

Har du tur kan du bli fri från helvetet. Annars lever du i helvetet tills du dör av en överdos, eller av att något i din kropp inte längre fungerar, en trasig lever, pajade lungor eller du blir helt enkelt knäpp.

Och dina sista år består av dygn efter dygn, då tjugotre timmar är helvetet på jorden och kanske en timme är lycka, ett skimmer av drogat sinne, eufori. Ett år består av trehundrasextiofem dygn. Det blir åttatusensjuhundrasextio timmar. Åttatusentrehundranittiofem  timmar av dessa består av helvetet men endast trehundrasextiofem  timmar av lycka. I bästa fall.

Ju längre du knarkar, desto svårare är det att uppnå den ultima lyckan. Det krävs mer och mer.

Är det värt det? Är det värt att pröva?"

Karin Olsson

Kerstin 

kerstinjo
0

Glömde att tillägga att Karin Olsson är en mamma, som har sett sin son gå ner sig med narkotika.

Hon har sett sin son förvandlas från en normal tonåring till en hänsynslös narkoman. Men trots detta gav hon aldrig upp kampen för sin son.

Just nu står oddsen på narkotikans sida.

Kerstin 

miuljo
0

jag har aldrig ens provat att röka en vanlig cigg…

men visst känns det ibland som att man skulle vilja ta nåt föratt försvinna en stund…

men nej.. såpass kontroll har jag än så länge så det kommer inte att hända, numer dricker jag inte ens alkohol.. :S

usch… det e inte klokt vad droger förstör… Gråter

Kia
0

Kerstin, hälsa Karin att hon är stark som finns kvar ovh inte ger upp. Det är så många jag ser som ger upp och inte vill för man blir så illa behandlad av en beroendeperson. Det är så starkt att hänga kvar. I mina värsta stunder kan jag bara tacka att de som finns runt mig har velat vara runt mig. Men jag har förlorat mycket på vägen.

Oavsett ,, nej det är inte värt det att ens pröva den där första gången. Tänk vad livet skulle se annorlunda ut idag. Men samtidigt att gå runt och tänka så gör en tillfrisknande beroende galen tror jag. Fokusera på det som är bra idag och lev för idag.

För alla er som orkar fast vi inte alltid är så snälla och är totalt omöjliga och absolut inte lyssnar på er.. TACK för Ni finns och förstår!

Kram

kerstinjo
0

Acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan,

och förstånd att inse skillnaden. Flört

Kerstin 

Kia
0

mmmm den där slår alltid emot mig när jag minst anar det *skratt*

kerstinjo
0

Kunde inte låta bli!Skrattande

Kerstin 

bullmagen
0

Att inte ta den där första… Så enkelt och så jäkla svårt!

kerstinjo
0

# 7 Japp, det är hur enkelt som helst, eller hur?

Tänk om det vore så enkelt. Alla som prövar någotting har iabsolut inte som mål att bli narkoman/alkoholist. Det är det sista man tänker på, ändå ramlar människa efter människa dit.

Kerstin 

miuljo
0

varför ramlar man dit? idag är det ju knappast en nyhet att det är farligt och beroendeframkallande…

vad är det som gör att man iallafall hamnar där?

Gronstedt
0

Att inte ta den första är busenkelt jämfört med att inte ta den andra … och den tredje … och den fjärde … och …

miuljo
0

och vad är det som gör att en del faller dit o andra inte gör det? många festar o dricker o allt möjligt… men fastnar inte ändå.. medans andra gör det…

många som mår dåligt tar till alkoholen o annat föratt dämpa.. men många som mår minst lika dåligt gör det inte..

hmm.. hur ska jag formulera mig..

vad är det som gör att den ena av två personer hamnar i beroendeträsket.. o inte den andra. även om båda har samma problem o festar lika mycket.

Gronstedt
0

Det är just frågan det, miuljo. En del blir beroende, en del inte. Jag tror - eller jag vet av egen erfarenhet - att man som beroendepersonlighet kan bli beroende av vad som helst. Inte bara alkohol och droger, inte ens bara sex, spel och shopping, utan träning, pyssel, TV-serier … vad som helst. Om man är sådan gäller det bara att försöka bli beroende av något harmlöst. Det är därför många inte kan komma loss ur beroende förrän de hittar ett 12-stegsprogram, blir frälsta eller finner kärleken. Programmet, gud eller kärleken tar beroendets plats.

Jag är övertygad om att en del människor helt enkelt rent fysiskt har någonting i hjärnan som gör att det blir så. Förmodligen har det varit en bra egenskap historiskt sett. Det är bra för samhället som helhet om en skum figur envetet håller på med en och samma sak dag ut och dag in. Kanske det är så nya verktyg uppfunnits? En australopitecus med beroendepersonlighet bankar tvångsmässigt stenar mot varandra och provar varje skärva på ett märgben? Utan dem hade teknologin aldrig kommit igång. Hmmm - det hade kanske varit bra, förresten Oskyldig?

Jag undrar jag om det månne finns några samband mellan beroendeprofilen och tvångsmässiga beteenden och ritualer, till exempel vid bokstavsdiagnoser?

Gasoline
0

Jag skulle vilja prova, bara för att veta hur det känns osv, men jag är medveten om riskerna och har därför aldrig provat. Tror jag fortsätter med "noll tollerans" emot sådant. Tack för inlägget!

voranna
0

Ett  litet tips för den som känner sej nyfiken att fly till nirvana är att först gå och se filmen som nu går upp på bio "i skuggan av värmen".Ta sen en funderare till…Gråter

kerstinjo
0

#14 Vad är det för film?

Kerstin 

miuljo
0

det har varit mycket snack om den filmen.. den verkar himla bra. jag ska nog gå o se den

voranna
0

Filmen handlar om en kvinna som jobbar som väktare men det ingen vet är att hon missbrukar heroin.Den bygger på lotta tell´s egen livshistoria,vi får följa hennes dagliga kamp.Den är oerhört stark film som berör på djupet.Kvinnan som spelar henne gör en helt otrolig äkta karaktär,man kan tro att hon trippat själv men så är det inte.Hon berörde även eva själv när hon besökte inspelningarna.Nu är det inte bara elände vi får följa utan oxå när hon möter kärleken som dessutom är polis!så var det i verkligheten oxå.Filmen finns som bok med om man hellre vill läsa historien.Idag är lotta ren och även mamma,men förhållandet sprack tyvärr.Men filmen är helt klart sevärd ur alla avseenden.tala gärna om efteråt vad ni tyckte.

kerstinjo
0

# 17

Aha, nu vet jag, för jag har läst boken. Men jag hade ingen aning om att den hade filmats. Kom inte ens ihåg vad boken hette.

Men jag ska inte se filmen, för det blir alltid fel om man har läst boken först.

Men ska jag vara riktigt ärlig så gjorde boken inget djupare intryck på mig.

Kerstin 

voranna
0

Jag tänkte mest på att det kan vara en insynsvinkel för den som du säger ,funderar på att prova.Kanske får den någon att avstå och då har den ju fyllt sitt syfte.Jag har boken men har inte hunnit läsa den ännu men återkommer om vad jag tyckte.Nu ska jag plantera lite penseer och små påskliljor i en gammal hink och sätta ut på trappen,kanske kan jag lura fram våren lite mer då?Här i mälardalen är det kallt men vi får ju iallafall flytta fram klockan till sommartid på lördag-äntligen!kramis