Annons:
Etikettvi-som-överäter
Läst 2798 ggr
kb08an
2009-01-26 22:45

det håller inte

ar precis tryck i mig en limpa bröd. Med massa smör och pålägg. Det finns inget stopp på mig. Känner mig så värdelös men kan inte stoppa mig själv. Skäms så mycket!! skämt över mig själv inför min familj när jag smutslar med maten, för dom märker det ju. Dom hör ju hur jag går fram och tillbaka mellan kylskapet hela kvällen… ååååhhhh

Annons:
Kia
2009-01-26 23:42
#1

Hej kb08an och välkommen hit..

Jag kan inte säga annat än att jag känner igen mig så väl i det du skriver. Ja, de märker det kanske men kanske inte för man blir skicklig på det där också kan jag känna.

Sluta känna dig värdelös för du duger som du är och du har en sjukdom som det finns verktyg att använda och göra något åt men du måste sluta slå så hårt på dig själv. Jag vet det  låter så enkelt när jag skriver det men jag vet hur det är att stå där med brödet i handen och man vill liksom inte men man gör det ändå av någon anledning man inte själva förstår. Sen känner man sig så oerhört misslyckad. Och då är det perfekt att slå på sig själv. Det finns en lösning att leva i tillfrisknad. Jag hoppas du kan finna stöd på sajten

Kram Kia

Porklash
2009-01-27 00:53
#2

Du är inte värdelös. Du har ingen anledning att skämmas.

Du är medveten om din situation. Du har val att göra.

Oavsett vad du väljer gäller ovanstående och jag önskar dig lycka till.

Förresten:

Enligt mitt sätt att se saken har en början till en förändring redan hänt eftersom du skrivit här…

kb08an
2009-01-27 11:24
#3

tack för svaren!! jag känner mig redan bättre!

Jaa det har verkligen skett en förändring! jag vill verkligen vinna över den här sjukdomen! Så jag har nu tagit hjälp, ringt till stockholms centrum för ärtstörningar.

Det finns som två sidor av mig. Den enda som verkligen vill få bort alla tankar om vikt och mat, äta normalt och allt sånt. Men sen finns fortfarande den sidan som vill göra allt för att gå ner i vikt. Tror det är det som stoppat mig för att ta kontakt, trots att jag vill bli av med hetsätandet så är jag rädd att dom på centrumet kommer försöka stoppa min vilja att faktiskt gå ner några kilo.

Jag har faktiskt släpp lite på vikttankarna. Förut så ville jag bli så smal som möjligt så fort som möjligt. Nu känner jag bara att jag vill gå ner till den vikten då jag ser sund ut kläderna sitter snyggt. Så som jag ser ut nu, det känns inte som jag. Inte så som jag tänker mig själv på något sätt

babbligt det blev, men ville bara skriva av mig!

Gronstedt
2009-01-27 11:34
#4

Hej kb08an!

Jag tror faktiskt inte det går att stoppa hetsätandet OCH "banta" på traditionellt sätt samtidigt, eftersom båda grejorna fixerar så vid maten. Det är liksom framsidan och baksidan av myntet! Man måste nog börja med att försöka få en mer balanserad syn på mat, då fyller den inte hela horisonten utan man kan hålla en viss diet utan att mbli galen. Jag har i alla fall aldrig klarat någon diet som går ut på att försaka och begränsa - inte utan att slå över i hetsätning!

kb08an
2009-01-27 11:45
#5

nä okej, det är därför jag så gärna vill hålla fast vi LCHF som jag käkar. Mår väldigt bra av den då jag har en känslig mage. Och förhoppningsvis kan äta den normalt (alltså inte dra ner på kcal) och ända kunna tappa de sista kilona.. :/

Men hela behandligen går vell ut på att bli nöjd med en själv precis som man är, så dessa tankar kanske släpper efter ett tag.

Gronstedt
2009-01-27 12:02
#6

Jag äter också LCHF sedan 2 år snart, det är det enda som fått mig att inte fixera hela mitt liv vid mat! Och ned går jag, sakta men säkert. För att inte tala om vilken frihet det är att inte hela tiden tänka på maaaat - antingen mat man ska äta eller mat man INTE ska äta Glad.

Annons:
Kia
2009-01-27 12:31
#7

Jag kan bara säga att när jag slutade fixera mig vid viktnedgång så började jag också tappa lite i vikt. Jag är absolut inte liten än men kanske en dag kan jag komma ner till en normalvikt. Men så tänker jag inte eller försöker inte tänka för så fort jag går ner i dom tankarna så är jag där tyvärr igen och börjar gå in i bantartankar och då faller jag så småningom det är i princip bara en tidsfråga då….

bullmagen
2009-02-05 07:51
#8

Det är svårt med mat, för mat kan man inte avstå ifrån (som med alkohol eller droger). Själv avstår jag i möjligaste mån från kolhydrater, vilket har hjälpt mycket. Det och magnesium har minskat mitt sug till nästan noll! (bulimiker sen tretton år tillbaka men nu går det ganska bra!)

När jag slipper sug och tankar som kretsar kring äta/inte äta, har jag tid att göra annat. Ta en promenad, läsa och umgås med andra människor utan att oroa mig om vad som kommer att bjudas på eller om jag är svullen i hela kroppen pga överätning och kräkningar.

Hoppas att du hitar ett sätt som får dig att må bra!

kb08an
2009-02-05 12:10
#9

jasså, så magensium kan hjälpa mot sötsug?

Jaa, jag vill verkligen släppa dom tankarna! var ute på krogen igår och det enda jag tänker på är hur ful och tjock jag är om man jämför med alla andra! Ingen kille vill ha mig osv. blir bara ledsen och vill åka hem.. Vill kunna vara ute och ha roligt utan de tankarna !!

jeninan
2009-05-18 02:40
#10

#9 känner så väl igen mig.

Jag vill vara smal. Liten och fin. Nätt tjej. Tycker det är finast. Men det är så gott o äta och det har tagit över mitt liv tyvärr.

miuljo
2009-05-18 10:28
#11

vad är LCHF??

kromtabletter hjälper oxå mot sötsug… men det kanske e samma sak som magnesium?.. eh.. jag har inte megakoll…

Gronstedt
2009-05-18 10:44
#12

#11: LCHF är ett stt att äta där man undviker kolhydrater nästan helt och i stället får större delen av sin energi från fett och en viss del protein. Denna kost hjälper många att bli av med sötsug och gå ned i vikt, genom att kroppen slutar lagra och börjar bränna fett när man inte äter kolhydrater som aktiverar insulinproduktionen.

Magnesium och krom är inte samma sak, men båda är viktiga för att cellerna ska fungera, liksom många andra metaller. Många som äter LCHF behöver ta magnesiumtillskott den första tiden för att inte få muskelkramper innan kroppen vant sig vid den nya kosten.

Upp till toppen
Annons: