Etikettövrigt
Läst 2865 ggr
Kia
Kia 
2009-07-31, 02:11

Hobby

Någon sa till mig att jag borde skaffa en hobby av något slag. Jag frågade vadå för hobby. Ja, har du inget du riktigt brinner för.

Det finns oerhört mycket man kan brinna för. Kanske göra halsband, sy, frimärke osv osv osv. Men sen blev jag så trött på mig själv när jag tänkte efter. Detta fungerar inte för mig. Jag kan mycket väl skaffa en hobby bara för att ta ett exempel då så tar vi att kanske ta foton på olika saker och skapa ett intresse runt det (bara ett exempel då). Men sen fungerar jag såhär. Jag tycker det är skitkul i typ 2 månader. Men jag blir helt besatt av det och kan inte sluta och det tar bara över. Efter 2 månader har jag tjatat ut allt man kan göra i en hobby och det är inget roligt längre. Sen går jag på nästa grej och gör samma sak. Herre Gud tänkte jag kan jag inte brinna för något och tycka en sak är roligt. Måste det alltid tjatas ut?

Jag vet inte men jag funderar mycket på detta (tror jag skrivit lite om det tidigare). Allt ska vara nytt och fräscht hela tiden, kan inte stilla mig till att göra en sak och att det då fortsätter vara roligt. Förstår Ni vad jag menar? Är det någon som känner igen sig?

/Kia

Gronstedt
2009-07-31, 09:35

Visst känner jag igen mig! Om man inte äter för mycket makaroner så målar man gipsfigurer som en besatt, eller virkar, eller knyter ryor, eller delar in sina rabatter i geometriska fält och odlar olika blommor i fälten (fast de gror inte, så just den varianten blev ovanligt kortlivad).

För att inte glömma alla gånger man tagit itu med att ordna sina saker på något nytt, arbetsbesparandem snyggt sätt, och allting har blivit liggande i 4 månader framdraget på golvet, för att det hela kom av sig halvvägs.

För mig har bara tre grejor fungerat som hobby, och det är av lite olika orsaker.

Läsning. Mitt första och största beroende, och det fungerar för att man kan knarka böcker ohämmat utan värre konsekvenser än att man blir beläst.

Motorcykelkörning. Det fungerar för att jag körde hoj i stället för bil och njöt av det - jag var aldrig tokig på det viset att jag filade ventiler och samlade motorporrtidningar. Jag har inte kört sedan många år, eftersom jag varit för sjuk, men nu är hojen klar att ta till verkstad för översyn inför besiktning, så snart jag får ihop pengar till det.

Hästar: En livslång passion som är så stark att den inte går över efter ett par månader. Men å andra sidan kan man slita ihjäl sig på det …

Tiana
2009-07-31, 13:11

Känner också igen det där! Kanske ett gemensamt drag för oss alla!

Allt är ju så roligt i början - jag går in för det och köper och fixar och donar, bara för att tröttna på det efter en månad eller tre. Fixa lägenheten, fixa ekonomin och bli skuldfri (jaa, det går i perioder), fixa blommor, måla föräldrarnas hus (en gavel är målad till hälften, friggeboden på tre sidor) osv osv. 

Det enda som funkar för mig är handarbete, något jag tyckt är roligt sen jag lärde mig virka i fyraårsåldern.

Kia
Kia 
2009-07-31, 14:02

Fick mig ett skratt Skrattande då jag känner igen mig med allt det där ofärdiga.. Sortera bilder i album kan jag få för mig och då ska det minsann göras ordentligt men halvvägs in är det inget roligt sen blir det bara liggande på samma plats i evigheter. :)

Min mamma säger att när jag skulle städa mitt rum när jag var liten gick jag in för det som fan men jag skulle alltid in i skåp och lådor och städa (skulle ha ordning sa jag) sen när hälften var klart så låg det på golvet och då tröttnade jag och det såg tio gånger värre ut än när jag började. Min äldsta dotter är likadan Hm!

Ja, det verkar vara ett drag som är gemensamt jag har hört många som sagt detta så det är nog så.

/Kia

Porklash
2009-07-31, 18:32

jo jag är likadan. Musiken har överlevt men alla andra intresen har lagts ner… Å andra sidan så är musiken snarare en besatthet än en hobby…Glad

pEr

lina-pina
2009-07-31, 20:01

"Min mamma säger att när jag skulle städa mitt rum när jag var liten gick jag in för det som fan men jag skulle alltid in i skåp och lådor och städa (skulle ha ordning sa jag) sen när hälften var klart så låg det på golvet och då tröttnade jag och det såg tio gånger värre ut än när jag började. "

ha ha..klockrent! så gör jag jämt..och så säger jag att jag ska lära mig till nästa gång.. vilka konstiga beteenden vi har..=)

Gronstedt
2009-07-31, 20:08

Åh ja, 10 nyköpta lådor med fack och avdelningar och en hel garderob utkrafsad över golvet  - 3,5 fina lådor packade sååå fint, en halvpackad på bordet och 3/4 av garderobsinnehållet på golvet tills jag efter några månader skyfflar in alltihop i garderoben igen …

[Beavis]
2009-07-31, 21:14

Jag kan vara löjligt organiserad med pärmar,lådor,mappar,arkivpapper, dissketter,skivor,hyllor, men ändå har jag ingen ordning och kaos. hittar inte viktiga papper eller mina nycklar etc.

Det har blivit  som en hobby med min organisering av mitt liv som inte fungerar. Vad gäller hobbies får du nog fortsätta fundera, kanske möten och denna sida är din hobby? Din flykt ifrån en stressad vardag?

sannixan
2009-08-01, 22:21

hej.ja att ha en hobby är bra.jag var väldigt kreativ förut men jag tappade bort det när jag drack.men det håller på att komma tillbaka.ett tag stickade jag väldigt mycket,pysslade med att göra smycken,blomsterarrangemang.att hitta sej själv kan man ha som hobby,jobbar med min personlighet väldigt mycket just nu.slukar böcker om andlighet o skriver dikter om hur jag mår.även jag tillhör den gruppen som inte kan göra nåt lagom.undrar om jag har lite vuxendamp….hahahaha.

[Beavis]
2009-08-03, 18:15

Jag tror tv är min hobby? jag sitter där alldeles för mycket… jag borde skaffa mig en hobby som e billig

kreativika
2009-08-04, 19:54

Sänk kraven. Jag känner igen mig själv mkt väl. Men jag vet att min anledning till detta är att jag helt "enkelt" är understimulerad. Jag behöver ha många bollar i luften och jag behöver framför allt den där "pausen" mitt i hobbygrejerna för att sedan ngn gång i framtiden tänka "hmm, jag avslutade ju aldrig målningen på den bokhyllan som står i garaget, nu har jag ju tid/motivation till att göra det+ BEHÖVER en hylla" 

Ger jag mig bara tid att invänta mig själv och mina hastiga inkast i hobbygrejer så brukar mina ideer såsmåningom bli avslutade.. även om de kan ta ett år eller två :D

KadjaNina
2009-08-04, 20:54

Trodde nästan att det var mig du skrev om. Jag är precis likadan. :P

[Beavis]
2009-08-08, 22:36

#10  Det där känner jag ju igen, att man har påbörjat en massa grejer som sen ligger. så kan man plocka upp o fortsätta på dem ett par månader senare, kanske avsluta men inte alltid :-)

annemaria1962
2009-08-20, 15:42

om de e något som jag inte kan hållas med tills de e klart. så e de handarbete!! tycker de kan vara rätt kul! men allt jag försökt, har ganska snart ändå lämnat halvfärdigt!

det enda jag verkar orka hålla i med är korsord. det tycker jag mycket om och det kan jag göra klart eller åt.m slösa dem så långt jag bara kan! Glad

sannixan
2009-08-20, 18:56

jag har anmält mej till en jazzdanskurs….äntligen.jag älskar att dansa men har haft det liggande på is.men nu så nästa måndag.

[Beavis]
2009-08-21, 00:26

Jag har aldrig hajat gejen med dans :-) Den enda dansform jag gillade var "tryckare", men inte för att dansen var rolig…  oh well men Det kan ju vara något kia? Du gillar o dansa har jag för mig?

Kia
Kia 
2009-08-21, 00:35

Ja, jag gillar att dansa men min kropp har alltid varit att jag känt mig hämmad och jag är inte riktigt där än i min tillfriskanad att jag kan acceptera mig själv rent kroppsligt och rörligt. Så dans får ligga lite på is ett tag tror jag.

Just nu är min hobby att utmana mig maniskt på jobb Glad. Ju mer jag säljer desto mer kickar jag igång hahaha. Bra för företaget men jag vet i fan om det är bra för mig själv.

Jag har iallafall bestämt mig för att börja träna igen nästa vecka. Ska nog inte fundera på en hobby just nu, det får komma till mig istället. Kanske kan jag hitta något jag brinner för längre fram.

/Kia

[Beavis]
2009-08-22, 00:04

Din träning är ju faktiskt en form av hobby…. Linesanxe? kanske är en dans för dig annars? man står på rad och lyder ett mongo som pratar till musiken he heSkrattande

Kia
Kia 
2009-08-22, 00:28

Men Beavis… Linedance är ju många som gör. Jag gillar inte den musiken därför gör jag inte det, Men de som gör det får gärna göra det.

Tror att det kan vara mycket gemenskap i det speciellt om man är själv och kanske inte har en partner som man ska dansa med

[Beavis]
2009-08-22, 16:50

Öronproppar?

Upp till toppen