Sluta röka!
Vad har jag nu gett mig in på?
1:a januari har vi rökstopp under arbetstid. Vi får röka på vår middagsrast, men då är vi tvugna att byta om.
I stället för att pusta och stöna allt för mycket, så ska jag ge mig in i "Sluta Röka Spektaklet"!
Jag har varit lite förutseende och har redan Zyban hemma. De ska ätas 14 dagar innan rökstoppet. Så börjar jag idag så har jag min första rökfria dag 27 dec och kan med glädje (Nu överdrev jag
) gå Anti- Rökkampanjen som börjar efter årsskiftet.
Redan nu börjar jag tveka lite…varför inte börja så att rökstoppet infaller 1:a januari?
Sanslöst! Jag har lyckats sluta med både det ena och det andra och ändå är jag lite rädd för att göra mig av med mitt sista beroende.
Tänk om jag inte klarar det?
Tips och råd och allt möjligt tas gärna emot!
Än är inte Lucia-dagen slut och Zybanen ligger i skåpet och väntar.

Du har gått igenom 12-stegsprogrammet förr, använd det även denna gång!
Jag känner ett par personer som först gått igeom de 12-stegen i AA/NA och sedan då de bestämt sig att de vill sluta röka/snusa så har de använt samma program till det, för ett beroende är ju ett beroende oavsett vad man har för drog.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Kanske är det en tröst att hålla i rökningen? Den är ju "inte så farlig". Jag sitter med en snus under läppen, och jag har inte ens motivationen till att sluta, så det känns lönlöst. Men jag tror som AnneN, har 12-stegsprogrammet funkat för, så varför inte slå giftpinarna på filtret med programmet med? ;)
Paulina

#3 varför inte?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag rekommenderar boken Easyway to stop smoking av Allen Carr.
Låter löjligt att en bok skulle hjälpa. Själv var jag väldigt skeptisk till att en hel del text skulle få en att sluta, men sagt och gjort när man läst sista sidan och stänger boken vet man att man inte kommer röka igen.
Jag är också nyfiken på varför Kerstin även om jag förstår dig. Jag röker själv och jag får panik bara av tanken att jag borde sluta. Jag läste i tidningen faktiskt förra veckan att i Malmö har man startat upp ett 12 stegsprogram för just nikotinister men nja jag vet i fan…
Jag har ingen motivation och ärligt jag vet att jag skyller på detta nu men jag är så rädd att jag ska ta till maten igen om jag slutar och byta beroende. Vet det är att skylla ifrån mig men jag är inte redo antar jag.
Kerstin oavsett så tycker jag du är stark som vill göra detta för det är ju inget positivt med cigg ändå det vet man ju…
Berätta hur det går :)
KRam
#5 den där boken har jag hört talas om faktiskt kanske borde jag skaffa den
Jag har kämpat mig igenom stegen ett antal gånger och har jättesvårt för att sätta ihop det med rökningen.
OK, det är ett beroende, kroniskt och behandlingsbart. Dödlig utgång? Kanske, kanske inte.
Konsekvenser? Nja, men jag har mängder av konsekvenser av mina andra beroenden som jag kommer att dras med hela livet. Dyrköpta konsekvenser. Inget som kommer i den minsta kontakt med rökningens konsekvenser.
osv, osv…..
Nej, det kvittar hur jag vrider och vänder på det och synar det fram och tillbaka. Jag kan inte köra några 12 steg på rökningen.
För mig känns det lite fånigt, ungefär som om jag skulle köra 12 stegsprogrammet för att utöka min motion.
För mig är 12-stegsprogrammet något större än så.
Så det blir Zybanen till att börja med…..fast jag har inte börjat äta dem än!
Jag förstår Kerstin så som du tänker tänker jag precis angående detta. Tack för du sätter ord på det…

Nä det viktigaste först. Ta rökningen när/om du är/blir redo.
# 11
Jag vet, men just nu känner jag mig som världens veligaste människa. Jag vill (hm…) sluta röka, men samtidigt så vill jag inte. *pust*
Nä, jag ska ge Zybanen en chans och se om det går att "fuska" sig till en rökfrihet.
Men…..inte idag…
Sitter här och räknar på fingrarna, 14 dagar att äta Zyban innan rökstoppet. Tja, det blir den 29 december.
Jösses, vad engagerad jag låter!!
Zyban är det rökavvänjings medel?
KRam
Äsch när du är redo så är du, det är ju så det är med allt sen antar jag att man precis som med allt annat får ta en dag i taget. Tycker du är stark som kommit så långt som du har, själv har jag inte ens nått tanken än att sluta tyvärr
…
Precis NU har jag tagit den första Zybanen.
Totalt livsfarligt! Nej, men jag är hysteriskt livrädd för alla slags mediciner och lusläser biverkningar. Antagligen är det därför jag alltid lyckas känna av biverkningar.
Bland alla andra missbruk, så har jag ju även haft ett gravt tablettmissbruk och är som sagt ganska skraj för att tillsätta kroppen något. Förutom Alvedon!
Men jag ska ge Zybanen en chans, för om det är lättare att sluta tack vare dem så är det värt ett försök.
Jag har varskott mina jobbarkompisar så att de vet vad det är frågan om när jag går omkring som ett åskmoln och närmaste chefen hotar med avsked.
Den första veckan kommer jag antagligen att vara fullt sysselsatt med att leta efter biverkningar. Vecka nr 2 ska jag äta två om dagen och vecka nr 3 ska jag sluta röka.
Jösses, vad har jag gett mig in på? Så den 11 januari ska det vara helt rökstopp!!
Hu vale, men jag får börja räkna kronor en, kronor två och tänka på vad jag kan köpa i stället.
Inte för att jag vet vad jag vill ha……………eller också köper jag 25 limpor cigaretter för alla pengar som jag kanske lyckas spara.
Fortsättning följer!
Kerstin och alla andra rökare, ni e starka som orkar/vågar försöka sluta . Att rökning är livsfarligt vet ju alla vid det här laget även om det dödar långsamt.
Bara sjukdomar som Kol, lungcancer och emfysem borde ju vara nog för att motivera till att sluta? tycker jag iaf.
Vill ni ha en extra motivation så gå till apoteket och köp sådana där munstycken dom har där och testa då ser ni hur mycket tjära ni får i er bara genom en cigg. det är rätt mycket… Vi brukade leka med såna när jag var i tonåren.
Men iaf… Lyckatill allihopa som ska sluta röka jag stödjer er så gott det går..
Bra beslut Kerstin.Som sagt håller med glädje en tumme för dig,och sparar den andre vid behov. Tips, är att spara till en upplevelse du alltid längtat efter. Det kan man leva på länge. Stort lycka till vännen varma kramar Tobbe. Ett tips till vid sug stoppa foten i munnen 

Jag slutade med boken Äntligen ickerökare av Allen Carr. Det första riktigt bra jag läste var att jag inte fick försöka sluta innan jag läst ut boken. Det tog bort panikkänslan.
Helt klart värt ett försök!!
Lycka till ( Jag har varit rökfri i 1 år och 3 månader nu)
Det har gått lite trögt, men nu är jag rökfri i alla fall och grymt sugen på en cigarett!
Det värsta är på morgonen, att inte få tända en cigarett till morgonkaffet.
Vet i 17 om det är själva röksuget som är värst, eller att bryta åratals invanda beteenden.
Men, jag kämpar på.
Och i morsen när jag blev så röksugen, så vanna Amos på det, för han fick en extra lång promenad.
Bra jobbat Kerstin
Bra Kerstin.
Har själv varit rökfri i 3 1/2 år ! Helt otroligt när jag tänker på det. Det var ingen som trodde att JAG skulle klara av det av alla människor, det får jag höra än.
Men inte ett bloss. Visst var det jobbigt, jä-ligt jobbigt om jag ska vara ärlig. Det värsta var som sagt inte suget utan vanan. Tex storstäda utan att ta rökpaus ! När det är reklam på tv, när man pratar i telefon mm. Jag virkade grytlappar som nu alla nära och kära har. Fick inflammation i händerna till slut men då var ändå det värsta borta 
Mitt ex var med i en sluta-röka grupp på jobbet där dom fick Zyban. han har varit rökfri i 7-8 år.
Min mamma som är 68 har tagit Champix och det har funkat bra.
Jag tror att det är tillfället som gör om man klarar det eller inte. Jag sa heller inte att jag hade slutat utan att jag skulle försöka. Kände mej inte lika pressad då (psykologiskt kanske, men det funkade)
LYCKA TILL !

Jag har rökt i perioder,har rökt i tio år nu så nu har jag bestämt mig för att sluta för gott,jag har länge känt att jag vill sluta,och till slut så smakade det inte längre,har högt blodtryck och började tänka mycket på hälsan,får inte röka på arbetstid,det tror jag får många att sluta,har inte använt nikotinpreparat utan klarar det bra ändå. Kämpa på alla som vill sluta,ni klarar det!!!
Kerstin,, ja alla rökpauser. Vad gör folk när man har 10 minuters rast och man inte rökar *S*….
Hur går det?
Helt klart är alla invanda beteenden svårast.
- Att inte gå ut och röka under reklampausen.
- Att inte få tända en morgoncigarett.
- Att inte röka ihop med kaffet.
- Att inte avsluta frukosten på jobbet med en cigarett.
- Osv.
Attans vad grytlappar jag kommer att virka.
Men nu röker jag inte alls. Å, inte kan jag virka heller.

Du är rolig du ! Skit i virkningen och fortsätt att sluta röka 
Bra jobbat.
Kram
Grytlappar *skratt*.. Vet du vad jag behöver nya så får du för många så kan du skicka några hit *ler*.
Kia. Jag har några kvar
Tror dom är svart/turkos. Du får dom gärna
Allvarligt !
Kram Nettan
Jättebra beslut att sluta röka!! Jag slutade själv för ca tre år sen kanske, sen snusade jag, mäskte att tandköttet tog ordentlig stryk av det, så väck med det också, köpte nikotintuggummin….. Men usch så jag mådde!!! Fick rådet att läsa en av Allen Carrs böcker om att sluta röka… vilken aha upplevelse det var. Det fanns liksom i bakhuvudet… sluta tvärt o bli av med det snabbast o smidigast.. med nikotinhjälpmedel ska man trappa ner hela tiden, men då förlänger man abstinensen till evighet…. efter 25 år som storrökare la jag av direkt, tufft de första två-tre veckorna, sen var det lugnt.. Jag vet inte hur ditt hjälpmedel funkar, det är nog något som ska göra att du inte vill röka eller?? Men lycka till, hoppas på dig, man får ett nytt liv när man fixat det..
Sen finns det ju de av hälsoskäl som kanske inte kan sluta tvärt, men alla sätt är bra om de lyckas
bara att testa sig fram

# 26
Bra jobbat!
För mig hjälpte det att tänka på vad jag slipper,( inte på vad jag försakar.)
Lycka till
Precis rätt inställning 
Gose, är du allvarlig? Jätte gärna. :)
Jag borde också sluta röka men det känns så långt borta just nu…suckar högt.. ni är fantastiska som slutat och Ni som försöker.
Kia, klart att jag är allvarlig
Ge mej bara din adress så skickar jag dom till dej.
Kram

#36 Hejja hejja hejja!
#36 Bra jobbat!!!
Jag tycker inte om tuggummi, men nu är det ett evigt tuggande.
Jag är röksugen, röksugen, röksugen. Förut var jag t.o.m. på väg ut för att tända en cigarett.
Nu har jag börjat måla mina köksmöbler för att ha något att syssla med.
Risken är att jag kommer att måla ALLT om jag ska vara så här röksugen.
Det blir ett färgglatt hem :) Skämt och sido, tycker du gör ett kanon jobb och du har min stora beundran i att du gör detta.
Kram
Igår gick jag förbi en kille som rökte. Mina näsborrar vidgades och jag försökte suga in röken. Men det luktade bara illa.
Men nu ska jag måla vidare!
Tog t.o.m. två semesterdagar för att kunna måla och nu slogs jag av tanken - besatt?
Kände nästan att det var ett missbrukarbeteende. Men jag har koll på läget!
Ja, jag tycker den är klockren! =)

Tre veckor sedan jag slutade röka,går jättebra,har många motivationer,visst suger det ibland men det går fort över.

Ni är fantastiskt duktiga. Jag har slutat massor av gånger------men röker f f . I höstas gjorde jag ett mycket allvarligt menat rökstopp. Jag hade läste Allen Carrs bok och det gick bra i fem veckor, mycket bra kunde tänka possitivt på det sätt han lär ut, såg framtiden som rökfri och possitiv till allt jag skulle vinna. Kände att spricker det nu, då sviker jag verkligen mej själv och alla som stöttat mej
Jag vet inte vad som tog åt mej på juldagens kväll, jag köpte cigg och rökte, ja sen var det förstört. Men å andra sidan är jag i en så destruktiv livsperiod så jag "unnade " mej väl inte att lyckas.
Jag undrar om det funkar att läsa om boken, om man kan ta den till sej på samma sätt ??? Får ju svaret om jag provar. Att jag rökt i 53 år tror jag inte är värre än i 25
Men jobba på ni som är på god väg och unna er att lyckas.
Inga-Lill
Allen Carrs bok vad är det med den som är så bra? Är det ngt jag borde köpa?

Man kan nog säja att han plockar bort alla myter, undanflykter och allt man känner igen ifrån tidigare misslyckade försök att sluta röka samt tränar en på att verkligen se och känna in VINSTEN att FÅ LEVA utan nikotinet. Alltså han vänder på begreppet, man avstår inte från nikotinet utan man är ÄNTLIGEN fri det. Man ska läsa hela boken innan man lägger bort cigaretter och/eller snus.
Jag har upptäckt att det inte är själva rökandet som är mitt problem. Utan allt annat som jag förknippar med att röka.
Reklampaus? Ut och rök en cigarett.
Vakna på morgonen? Ut och rök en cigarett.
Vakna på natten? Ut och rök en cigarett.
Frukost- och lunchrast? Ut och rök en cigarett.
Osv.
Det är de här sakerna som jag upplever som jobbigast. Alla invanda rökrutiner.
Men min lille Blommegris blir allt tjockare.

Allen Carr har en bra "grej" även då det gäller våra vanor. Han tar exemplet med omläggningen till högertrafik som skedde över en natt. Alla trodde väl att det skulle bli massor av krockar och kaos i trafiken innan alla "lagt om vanan" att köra på vänster sida. Det hände inte något dramatskt. ,,,,Man kan ju undra,,,,

Är för svårt att berätta så det inte tappar poängen. Mycket bättre du skaffar boken, är inte så dyr, men borde finnas på biblioteket också
#34 Du har inte funderat på att själv sluta röka och då virka egna grytlappar ?istället för o tigga dem av Gose?
Bara en tanke jag ficl 
Av erfarenhet från mina vänner och familj som rökt och slutat så är det enklare eller effektivare att sluta "cold turkey" än att tugga tuggummi och sugtabletter sov bara skräp som håller igång nikotinberoendet.
Jäklarnns va effektiva o bra ni blir på jobbet när ni inte längre tar rökpauser 4ggr i timmen chefen blir lycklig ;-)

#51 Har upptäckt att Carr också nu skrivit ytterligare en bok i ömnet " Äntligen icke rökare för kvinnor" Den har jag beställt i dag. Eftersom min erfarenhet är att män lyckas snabbare med att sluta röka än kvinnor tänkte jag det kunde vara värt att se vad han skriver. Pris: 109 kr
Den första boken kostar bara mellan 30 -40 kr att köpa på nätet från ex Adlibris, Bokus m fl
#53 Jag virka hahahahah det var nog det roligaste idag. Tummen i handen med allt handarbete. Så nä jag tigger nog vidare. Tack för du påminde mig så jag kan PM:a Gose min adress ;)
Det där med pauser.. Vet inte det. Nu rökar jag inte på jobb mer än på min lunch men alla tar pauser de med.
Tänker inte försvara att jag röker jag vet att det är farligt, dåligt för mig osv osv. Men jag kan bara säga att en sak i taget och det viktigaste först.
fortsätter att beundra er som kämpar !!!
Kram Kia

Undrar om någon vet varför och om det är farligt för stämbanden ? Jag har blivit hes av och till sedan jag börjat jobba med mitt rökstopp. Då jag lyckats hålla uppe några veckor förstår jag det kan bero på beläggningar av slaggämnen. Men det underliga är att det försvinner då jag röker och blir hes igen om jag så bara hållit upp med rökningen en enda dag.

Hej!
Jag har inte läst vad folk har skrivit till det ursprungliga inlägget, för det var så många svar vilket är toppen. Men jag vill bara säga: du kan klara det, du kommer att förändras som person (bokstavligt talat) till det bättre, du kommer att må dåligt men sedan kommer du at må toppen! Abstinensen kommer alltid at vara där, precis som när man försöker sluta äta socker osv. Tja, detta visste du nog, ville mest bara ge ett par stöttande ord! You can do it! Undrar nu hur det gått för dig. Själv har jag klarat det ganska bra, men då borta från min vanliga vardag, borta från den rökiga miljön. Vi får se vad som händer med mig när jag åker hem igen, men jag känner på mig att du kan klara det fint!
Tummen upp!
//Tumulus

Sju månader rökfri nu o det går jättebra,intalade mig "fy jag måste sluta röka" ett bra tag o sen en dag så smakade det skit,önskar att det skulle bli så för alla som verkligen inte vill röka,har hört att nikotinpreparaten inte är så bra,blir lätt beroende av det istället gäller att följa det som står,hur som helst så peppa er med alla fördelar att vara rökfri så kommer ni lyckas!! 
#858 Man kanhlt klart bliberoende av nikotinpreparaten som ska hjälpa en att sluta. Jag hade en arbetsförmedlare för flera år sedan som var snusare ochberättade att hennes beroende startade med att hon blev lockad avreklamen för nikotin tuggummin på tv mm och började äta dem som sedan på något vis utvecklades till att hon även började snusa också (om hon inte slutat nu?): Så att det finns ju risker med "rökavvönjning" produkrer.