Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 3650 ggr
ho0mii3z
11/21/09, 10:41 PM

Chocklad beroende.

Kan man få ett sådant beroende?

Jag får som abstinens om jag inte äter chocklad. Hemskt. och man känner sig hemsk

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Annons:
[Beavis]
11/22/09, 1:44 AM
#1

Hej, jag tror att du har sockerberoende i någon form. Du har ett begär efter socker och i godis som chocklad är det ju  en väldigt stor andel.

På denna sida finns det många som är Kolhydratsmissbrukare och som frosar i chockolad bla. Det finns ett par olika sätt att kontrolera detta  bla genom kosten,

bullmagen
11/22/09, 5:35 PM
#2

Ofta kan extremt chokladbegär hänga ihop med Magnesiumbrist. Testa att ta t.ex. Ledins magnesium (finns på hälsokosten).

Jag kunde äta 300g choklad dagligen och kände till och med att jag behövde det. Det handlar säkert till viss del om socker, men när jag hade ätit magnesium några dagar kom jag på mig själv med att jag inte hade varit sugen på eller ätit choklad alls!

Obs! Magnesium kan i för stora mängder göra magen lösare än önskat.

Lycka till!

ho0mii3z
11/22/09, 5:37 PM
#3

ÅH! De ska jag försöka med!!
Vilken hälsokost som hellst?

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

[Beavis]
11/22/09, 8:11 PM
#4

Alla hälsokostbutiker med självkänsla säljer magnesiumtabletter Skrattande

Jag skulle bli mycket förvånad om någon hittar en som inte har det i sitt grundsortiment.

[Beavis]
11/24/09, 11:15 PM
#5

#3 Berätta gärna hur det gick om du fick tag och testade magnesium?

ho0mii3z
11/25/09, 11:00 PM
#6

jag bestämde mig för att gå till vårdcentralen för blodprov innan jag började trycka i mig tabletter.. Och jag hade järnbrist så fick järntabletter och mitt sockersug dämpades direkt

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Annons:
[Beavis]
11/25/09, 11:58 PM
#7

Roligt att höra! prova att dra ner mer på sockret så ska du se att det mer eller mindre försvinner.

Buddhina
12/3/09, 8:10 PM
#8

intressant, skall strax börja med magnesium får se vad som händer…säger buddhina

[Beavis]
12/6/09, 10:04 PM
#9

#8 Du kanske också har järnbrist? har du kollat upp det?

Mirjami-78
12/8/09, 12:26 AM
#10

Ska testa det där med MagnesiumGlad

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

sannixan
12/10/09, 10:30 AM
#11

ja att bli beroende av choklad är inte så svårt.där finns ju ett lyckoämne som gör att man blir glad.när jag slutade men alkoholen så skapade jag mej ett nytt beroende.kunde trycka i mej 2 mörka chokladkakor på en dag.och mat ska vi inte prata om.jag försöker att reda ut mina känslor när jag blir sugen.oftast är det något jag är missnöjd med hos mej själv.men jag förstår att nu har det tufft som är socker och matmissbrukare,jag kan ju välja bort alkoholen men inte mat.jag äter cromtablettermhjälper mot sötsug.finns på hälsokosten.kram sanna

[Beavis]
12/10/09, 10:11 PM
#12

Jag tröstar mig med Coca-cola istället för mat antar jag? dricker massor alkohol roar mig bara i fest sammanhang och röker jag bara under alkoholinflytande.

Godis äter jag ju ibland men vad jag vet är inte det någon känslomässig grej?? har aldrig hajat det med att äta godis på känslor??? ni får gärna läga ut texten om det. jur tänker ni i vilka situationer?  Varför just godis/chocklad? Jag dricker colan för den piggar upp är god och som en vän när man sitter framför dumburken.

Kia
2/12/10, 11:38 AM
#13

Vet du vad Beavis kanske har du aldrig hajat att äta godis på känslor för du inte fattat att det är just det du kanske gör ibland när du äter godis eller dricker din Cola. Det är ju inte så att man är direkt medveten att man äter på känslorna när man väl gör det. Det är iallafall en insikt som tog långt tid för mig att fatta.

Insikten är iallafall den att man äter på känslorna för man vill inte känna dom. Kan jag trycka ner dom med godis så gör jag det för godiset får jag en kick av som jag inte får av att ta itu med känsloarbete direkt.  Sockret går rakt upp i mitt belöningssystem och ger mig om så bara för en kort stund en skön känsla. Men sen kommer ju ofta ångesten varför man nu åt det man skulle ju inte, man hade ju lovat sig själv osv osv.

Det spelar inte så stor roll vad det handlar om för känslor för mig har det varit en ursäkt att äta många gånger oxå på ngt sätt har jag kunnat förklara och rättfärdiga mig själva att jag får lov att äta pga att jag är glad och det är fest eller ledsen för att trösta. Jag fattade ju inte att det var det jag gjorde det har jag fattat nu sen jag förstod att jag hade ett beroende. Det blev en ursäkt till att äta för jag var ju ständigt i ett bantande stadie så jag fick ju inte lov liksom.

Känner att detta är jättesvårt att förklara för en ickeberoende eller vad du kanske egentligen är Flört

Kram Kia

Annons:
Porklash
2/12/10, 12:28 PM
#14

Ja ibland kan utagerandet av mitt missbruksbeteende vara det som talar om för mig att jag borde kolla hur jag känner!

pEr

[Beavis]
2/12/10, 12:51 PM
#15

#13 Du har nog delvis rätt iaf. Coca-colan är ju någon form av breoende för det dricker jag nästan varje dag. Feströkandet e värdelöst och något jag definitivt ska sluta med, lär försvinna med alkoholen dock, har tänkt sluta dricka när jag går ut. Får se hur det går?

Godis har inte varit något jag ätit ofta men som du säger kanske är det en tröstgrej när man mår dåligt på olika plan?

kerstinjo
2/12/10, 6:47 PM
#16

Nu kommer jag att sticka ut hakan lite.

För mig personligen är inte ett sug på cocacola ett beroende. Inte heller ser jag ett stort kaffedrickande som ett beroende.

För mig är ett beroende/missbruk något som ger stora negativa konekvenser i livet.

Ett otroligt sug av cocacola eller kaffe är något man kan hantera, något man utan större besvär kan sluta med.

Kanske ont i huvudet, men då finns det koffeintabletter att köpa receptfritt på Apoteket.

För mig är ett missbruk/beroende mycket större än så.

 Kerstin 

 

[Beavis]
2/12/10, 11:08 PM
#17

Du har ju en poäng där du med Kerstin, Visst är colaberoende inget allvarligt beroende kanske? mwn precis som överdrivet kaffedrickande kan det ge sömnrubbningar, det skadar ju kroppen med allt socker(sötningsmedel samt fosfaterna som ju inte direkt är nyttiga.

Dessutom blir det ju en störning i livet när man känner sig okoncentrerad utan sin dagliga dos.

Abstinensn kan ju jälvklart inte jämföras med de ifrån Olagliga droger men likväl är den jobbig för vissa.

Att sluta och kurera abstinensen medkoffeintabletter skulle ju i princip vara som att du slutat med ex Heroin men botat absen med Subutex. Visst du slutar skaka och ha ont, men nu har du något annat du måste dricka för att slippa skaka och ha ont i stället.

Ingen lösning således

Upp till toppen
Annons: