Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-överäter
Läst 10379 ggr
Gasoline
0

Matberoende

Vart går man för att ställa denna diagnos (om man har detta dvs), vad finns det för behandlingsalternativ?

Visste ej om jag skulle lägga in detta under beroenden eller under denna kategori, ni får gärna ändra om ni vill.

AnneN
1

Jag vet inte om det finns någonstans att ställa diagnosen (min läkare hade aldrig hört talas om det ens) utan det känner du själv om du är beroende eller inte.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Trulte
4

Det som har hjälpt mig i mitt matberoende och sockerberoende är att börja äta LCHF mat. Det betyder att man äter mat med mycket fett och lite kolhydrater. Min hetsätning har helt upphört sedan i december och mitt sockersug kan jag nu tackla på ett helt annat sätt. Jag har sökt hjälp i många år men har inte fått den hjälp som jag behövde. Jag kan rekomendera denna kost om du vill veta mer kan du kolla på sajten som finns här och heter kolhydrater i fokus.

bullmagen
0

OA- overeaters anonymous finns i många städer. De använder sig av 12-stegsprogrammet.

skuggspel
0

FAA och OA, sök på nätet. Det är många som säger att de blivit hjälpta där.

Lycka tillGlad

kerstinjo
0

Jag tror att det är nästintill omöjligt att få diagnosen matberoende. Lika lite som det finns en diagnos för spelmissbruk eller sexmissbruk, jag tror inte att de finns som diagnoser. Däremot så kan fetma stå som diagnos.

Men egentligen är det, för mig; ointressant vad det kallas. Hjälpen är det vktigaste.

Många gånger är den frivilliga vägen mycket värdefull t.ex OA , som du hittar på.

http://www.oasverige.org/

OA - Anonyma överätare (Overeaters Anonymous) är en gemenskap av män och kvinnor från skilda levnadsförhållanden som träffas för att lösa ett problem de har gemensamt - tvångsmässigt överätande. Det enda kravet för medlemskap är en önskan att sluta äta tvångsmässigt.

Kerstin 

Kia
1

Jag brukar säga att det är inte själva drogen (maten) som är sjukdomen utan det är själva beroendet i sig som är sjukdomen. Jag är inte alltid lika övertygad när jag skriver det, men som de säger Fake it till You make it. Så nu är jag övertygad om att beroendet i sig är en sjukdom och matbiten är bara en symptom av sjukdomen.

Så även om du inte kan få en diagnos att du har ett matmissbruk/beroende så vet du inom dig att du har problemen och redan där har du kommit en lång bit i att bli medveten om att det finns en beroendeproblematik hos dig. Jag tror att man skulle kunna ta in på vilket behandlingshem som helst för beroenden men så fungerar inte riktigt samhället så jag vill också rekommendera både OA och FAA.

KRam Kia

LemonDemon
0

Hej. På OA:s hemsida verkar det som att man måste vara överviktig för att vara matberoende. Jag väger lite över min normala vikt, har former o lite att ta i men är inte fet. Det känns lite som att jag "passar in" i deras beskrivning av en matmissbrukare, utan man måste vara fet för det. Jag äter mängder av fett så fort jag blir ensam, jag kan inte vara bland folk flera dagar i rad eftersom jag inte kan äta fett med dem. Vill verkligen ha hjälp men känns inte solklart med OA. Jag är 17 så vet inte riktigt vart jag ska vända mig? Kan en psykolog vara till någon hjälp tror ni? Mvh F

Gronstedt
0

#7: Jag tycker inte du bör arbeta för att sluta äta fett! Det är inte osannolikt att orsaken till att du inte är fet fast du överäter är just att du äter mycket av det nyttiga fettet, som hjälper dig att hålla vikten normal (eller nästan normal). Om du slutar med fett och börjar äta efter tallriksmodellen är risken stor att du förlorar dina muskler och får mer fläsk, så det är inte säkert att det är en bra väg att gå.

Kia
0

LemonDem har du läst på FAA:s hemsida? Kanske det är mer fungerande för just dig tänker jag då..

Kram Kia