Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: vi-som-överäter
Läst 7953 ggr
liga01
0

överätning,tröstätning....nån som kommit ur det?

hej.

ja som rubriken lyser så överäter jag i perioder struntar i allt vad gäller vad jag äöter hur mycket .

Ångesten är självklart hög och jag tänker ständigt på vilken diet jag ska börja med på måndagen efter. Jag vill så gärna gå ned i vikt för nu börjar den stiga minsann och fort går det imellanåt. uppe i snart 90 kg och det e aldeless för mycket för mig.

det e  så illa nu at jag kör omvägar tilljobbet för att handla godis elller nåt, jag smygäter , visar inte min man detta. visst vet han eftersom jag ser ut så här men det är ständigt en inre kamp. visst tycker man synd om sig ibland men jag vet så väl att detta beror på mig och att BARA jag kan bestämma mig för att sluta med detta.

Jag har faktiskt deltagit i ett 2 veckors program på anorexi och bulimicenter då gick det bätter man lär sig allt hur man ska äöta och hur mycket sen blev jag gravid precis då och det va min räddning. Jag skulerl aldrig äventyra detta så då åt jag precis som man ska.

men nu efter mitt barn föddes fylldes dagarna av mammafikor, inte en gång om dagen utan ibland flera och vips så väger man 90 kg, bmi = gravt överviktig..

jag undrar nu om nån känner igen  sig och hur ni kom ur det!

nån nyttig " diet" ni ´följde el vad? jag e nu orolig för min hälsa och vill inte få diabetes, men e  så svag tydligen att inte bara ta tag i saken!

arg på mig själv

/L

[Beavis]
0

Hej och välkommen.

Den "diet" många här följer som är bra emot överätning/hetsätning är LCHF= Low Carb High Fat. Eftersom fettet gör dig mätt och det minskade intaget av kolhydrater minskar suget.

Testa den det fungerar för det flesta och du kan läsa allt du behöver i princip på systersajten kolhydrater i fokus

Kia
1

Hej Liga01, Välkommen hit :)

Jag är likadan som som du och kan inte säga annat än att jag känner igen mig i allt du skriver. Men det finns hjälp. Själv fick jag hjälp eller hjälpte jag mig själv med hjälp av FAA (food addicts anonyma)

Det finns telefonmöten som man kan ringa på om inte det finns på din ort.

Men jag skulle vilja rekommendera dig att läsa boken Sockerbomben i Hjärnan av Bitten Jonsson. den boken förändrade mitt liv och gjorde att jag förstod vad som var fel på mig varför jag inte kunde sluta äta och sluta ljuga om det. kolhydratsidan som beavis rekommenderar är en bra sida att lära sig om kost som gör att man slipper sötsuget.

Har du frågor , känslor osv ventilera det gärna på sidan så hjälps vi åt :)

Kram Kia

PetraHold
0

Jag känner igen mig Liga, även om jag inte har "full kontroll".

Jag funkar bäst på GI-kost, framförallt med lite kolhydrater, och bra proteiner, som är det som mättar (ej fett). I GI-kosten äter man även mycket bra fetter från nötter, frön, avokado, lax etc.. Trixet för mig (när jag får vara i hyfsad lugn och ro utan stress) är att hålla blodsockret jämnt, då klarar jag kosten galant). För mycket stress eller tumult kan lätt få mig att frossa i mig snabba kolhydrater!

Sockerbomben i hjärnan ska jag till att läsa,

Att vi alla skriver på just Beroendesidan är en viktig sak att minnas. Beroende och hungerkänslor är inget vi kan kontrollera med viljan, så ta det inte "personligt".

Med hjälp av rätt kost, kan vi avaktivera suget, delen där vi äter pga stress och annat tas itu med via beroendebehandling. (Vilket jag gärna skulle vilja!!)

Jag önskar det fanns fler grupper irl då många stressäter, tröstäter etc, och de flesta av oss vill nog inte misshandla våra kroppar så…

Gronstedt
0

Det finns väldigt olika angreppssätt på det här problemet. En del lär ut tekniker att stå emot suget, en del lär ut dieter som tar bort suget. Många kostrådgivare och stödgrupper tror jag gör det förstnämnda och det fungerar inte för alla. Inte för mig, till exempek, jag kunde inte bryta mitt kolhydratmissbruk innan jag hittade LCHF.

PetraHold
0

Ja, det viktigaste är Low carb tror jag iaf…

Bort med sockret…

Kia
0

Och villighet :))

[Beavis]
0

Villigheten är grunden till att bli frisk. man måste vara villig att ändra på sitt liv och livsstil.

freudiana
0

Hej du! Jag har också haft ditt problem, fastän jag ser normalt  ätande som ett problem hos mig själv och främst är jag anorektisk…

LCHF är faktiskt ett bra dietval. Jag har testat mycket som inte fungerat, Man blir mätt och framför allt känslomässigt tillfredställd OCH det fungerar om man är överviktig! Leta upp alla recept och menyer du kan enligt LCHF och undvik socker/kolhydrater. Efter 3 dagar känns det mycket lättare, som att bryta sitt sockerberoende.

Jag har testat LCHF och även om det inte fungerar viktminskande på mig som redan är underviktig, så blev mitt humör enormt mycket jämnare och bättre. Fick inte längre något galet sug efter socker eller kolhydrater, och det kändes väldigt befriande.

Hoppas att det går bra för dig och att detta varit till nån hjälp. Om du behöver tips eller recept så behöver du bara fråga :-)

liga01
0

tack alla ni som svarat och tagit er tid! försöker äta mera gi mässigt och tagit bort allt det söta i vissa perioder nu de senaste veckorna, gått så där vissa veckor bra andra sämre.

men jag kämpar på

MVH LInda

[Beavis]
0

Det är ju därför vi är här, att hjälpa och stödja varandra. tveka inte att skriva av dig när det känns tungt, eller om det går bra.