Etikettvi-som-överäter
Läst 3997 ggr
reud
2009-09-09, 11:34

Söker lugnet

Hej.

Nu har jag hittat hit också eftersom jag behöver stöd från flera håll.

Började äta LCHF för lite över 4 månader sen ca. Har kommit fram till att den här kosten passar mig och har bestämt att följa den livet ut.

Jag saknar sötsaker och bröd och allt annat. Det är inte pga att jag är så sugen, snarare har jag ett sug efter att trycka i mig kolhydrater för att dämpa en oro/ångest som tar över min kropp gång på gång.

Jag har räknat ut att jag får nån slags hets-attack ungefär var 3:e vecka nu. Då jag fick en sån minst en gång per vecka tidigare som höll i sig i flera dagar är det här toppen egentligen. Men jag är såååå trött på de här hetsiga dagarna. Jag orkar inte må så dåligt längre. Men jag är på väg åt rätt håll iaf…

Jag tycker om att vara aktiv och träna men får i stort sätt alltid ångest i samband med detta. Har inte tränat på 7 dgr nu och mår dåligt över det men försöker tvinga mig själv att …bara skita i det!

Jag tar gärna emot alla råd ni har. Framförallt i förhållande till träning. Vad har hjälpt er?

Tack

[Beavis]
2009-09-09, 23:22

Råd om LCGF ät väll främst något att ta på Kolhydrater.ifokus.se men det är ju flera som äter så här pga sitt matmissbruk/klhydratemissbruk. Själv vet jag att sötsuget försvinner mer o mer ju längre du håller dig ifrån godis och andra saker som innehåller höga halter kolhydrat.

Som jag brukar säga till alla andra sysselsätt dig mednågot när suget kommer, allt för att leda tankarna bort ifrån att bli besatt av o köpa godis/läsk etc

[Beavis]
2009-09-11, 22:14

Hallon med grädde tyckte jag själv var ett bra sätt att lura hjärnan när jag åt lchf.

lina-pina
2009-12-13, 21:00

Alla är värda att må bra.

Jag tror inte maten är problemet, det är det oftast aldrig, enligt min åsikt.Jag mådde jättedåligt med oro och ångest en rätt stor del av mitt liv. Men jag började i KBT och sen dess har mitt sug försvunnit. Jag tror det där hålet som vi försöker fylla med så mycket saker som mat eller annat som vi inte behöver, ska ersättas av oss själva istället. Att ta kommandot. Jag tror du behöver prata med någon. Vi är födda fria, men ibland blir vi blockerade (kanske pga av att vi inte vågar känna fullt ut som sedan blir ångest och oro) och behöver hjälp att ta oss ur, Att prata med någon kan vara en väg ur ditt destruktiva beteende. Jag har varit där. Det hjälpte mig och jag är så tacksam för det.

kram

[Beavis]
2009-12-13, 21:18

KBT är bra det har jag hört också.. För att följa upp mina tidigare inlägg i denna tråd så tror jag att du reud skulle kunna få hjälp av exFAA eller OA. Där kan du prata med andra med dina problem med hetsätar skov.. lycka till

Kia
Kia 
2009-12-15, 10:54

Hej jag tänker kommentera det ang. Träningen. Jag har alltid tränat och jag förespråkar att man rör på sig men när j började m lchf kunde jag inte komma ifrån känslan av att jag hade ångest o sug när jag tränade . Nu har jag kommit fram till att jag har använt min träning indirekt för att kunna äta mer. Eller rättare sagt för att ha en ursäkt att à

äta mer eller skit för någonstans i min sjuka hjärna så är det ok att äta när jag tränat vilket är helt sjukt men har säkerligen räddat mig för en massa följdsjukdommsr som kan Jonna med ett socker beroende . Så jag la av en period och gjorde inget alls för så fort jag tränat fanns tankarna där igen . Nu är jag redo att börja igen men det är under helt andra förutsättningar än sen tidigare . Låter kanske konstigt men såhär har det varit för mig. Kia

Kia
Kia 
2009-12-15, 10:56

Stavar jag galet är det för jag Skriver fr bussen :)

[Beavis]
2009-12-15, 22:04

Du kan ju få berätta vem "Jonna" är? Skrattande

kerstinjo
2009-12-17, 09:51

Vet inget om detta, jag vill bara säga välkommen hit!

Kerstin 

Kia
Kia 
2009-12-17, 10:22

#7 grrrrrr Jonna = komma

bullmagen
2009-12-22, 10:21

Hm, var 3:e vecka… Är du tjej? Då kan det ju ha med hormonerna att göra.

Inför mens ökar energibehovet med ca 500 kcal har jag läst. Det kan ju vara så att du behöver få i dig lite mer mat och så tolkas det behovet fel, så att du hetsar istället?

[Beavis]
2009-12-23, 18:50

#10 Efter att ha kollat "reud"s sajt drog jag slutsatsen att hon är en kvinna. Kan vara mina fördomar? men jag skulle sätta mina pengar på det. Och du kan nog vara inne på något där med mensen…

Upp till toppen